Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

"Böjda" negativ. Hur åtgärda?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjena!

Har framkallat svart-vit film nu ett tag och ofta lyckas jag få negativen böjda, ibland så pass mycket att det blir klara problem med att scanna och kopiera dem. Hur gör för man för att undkomma det?

Jag sköljer negativen ca 30 min och hänger upp dem med 2 klädnypor, en uppe och en nere. Är det fel att använda klädnypor? Bör man ha riktiga filmklämmor?

Börjar tröttna kraftigt på böjda negativ!

Mange

Torktemperaturen kan ha viss betydelse. Jag fick mindre krum efter att jag gick över från ett varmt fuktigt badrum till svalt torkskåp med forcerad luft.

Men det finns inte mycket krum som inte ett dygn i press i en bokstapel kan fixa.

jimh skrev:
Torktemperaturen kan ha viss betydelse. Jag fick mindre krum efter att jag gick över från ett varmt fuktigt badrum till svalt torkskåp med forcerad luft.

Men det finns inte mycket krum som inte ett dygn i press i en bokstapel kan fixa.

Testar faktiskt press nu för första gången, hoppas det kan funka.

Torkar mina neg i ett svalt rum i källaren.

Tack för svaret i alla fall!

En filmklämma i nederkant är bra. Det skall helst vara varianten för tankframkallning som har en blytyngd på cirka 30 gram.
Men i brist på sådan kan du naturligtvis öka vikten på den nedre klädnypan med en lämpligt stor mutter eller liknande från "braatthalådan".
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto