Annons

b&w photo, tullar och sagemax-försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

Elk

Ny medlem
Hej,

Jag ska till New York nästa vecka och är lite sugen på att köpa kamerautrustning. Jag är väl ganska säker på att ett objektiv kommer inhandlas på B&W. Canon har ju världsgaranti på objektiv så det känns okey. Då kommer min första fråga.

1. Har någon handlat kamerautrustning i USA som ni börjat använda där och sedan blivit stoppad i tullen på väg hem för att de hittat förpackningar i mitt incheckade bagage (som alltså bevisar att du köpt de i USA), och behövt betala tull och skatt och tjohejsan på det? Är de sååå norgranna? Vill bara veta om någon har erfarenhet. Jag har ju köpt objektiv i Hong Kong innan och packat ner förpackningarna utan några problem, men tänkte att allt som har med USA att göra är mer känsligt.

(Snälla läxa inte upp mig och säg att det är fel att inte betala skatt och tull osv. Jag vet att jag borde betala sådant, men moralen och sånt kommer läggas åt sidan, so spare those words..)

Och så till fråga nummer två. Jag hade från början tänkt inhandla en 7D också, men efter lite funderingar kändes det som att det kanske inte var värt det eftersom garantin inte kommer gälla i Europa. Eller? Dessutom är inte prisskillnaden superstor just nu tycker jag. B&H erbjuder ju dock att man köpa till en s.k. SAGEMAX-försäkring, antingen 3 eller 5-årig om jag minns rätt. Den täcker ju tydligen en hel del och om man plussar på den på priset så kommer fortfarande 7D att vara mellan 700-1000 billigare i jämförelse med köp i sverige (och då är det alltså bara den 1-åriga Canongarantin som gäller).

2. Är det någon som har erfarenhet av den försäkringen? Alltså har ni köpt till den och sedan fått användning för den? Förstår det som att man i så fall skickar produkten till b&w utan kostnad.. Är jag helt ute och cyklar i min diskussion btw. Tips uppskattas. Jag har inte riktigt gjort det här innan.

Tacksam för snabb hjälp och tips!

Erik
 
Senast ändrad:
Kan besvara en fråga

Angående om tullen stoppar dig är bara slumpmässigt. Jag var i USA i vintras och hade med mig saker för ca 10 000 tillbaka, vissa av dessa låg i orginalförpackning men när vi gick förbi tullen på Arlanda hemma stoppade dom inte en enda av alla personer på planet utan alla fick gå förbi utan kontroll. Om det alltid är så vet jag inte men tror inte risken att bli stoppad är så stor :)

/A
 
oops, ja det va ju ett dumt misstag. kan jag inte redigera inlägget? kanske repostar det.. hoppas folk fattar ändå annars ;)

tegendal, ja jag har väl hört nåt liknande. tackar.
 
ANNONS