Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

back/front fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

lacrits68

Aktiv medlem
Hej!

När man pratar om tex om back fokus är det optiken eller huset det är fel på? eller kan det vara både-och?

--J--

lacrits68 skrev:
Hej!

När man pratar om tex om back fokus är det optiken eller huset det är fel på? eller kan det vara både-och?

--J--

Jag har en Nikon D200 som bak eller frontfokuserade beroende på vilken glugg jag hade på. Efter 3 turer och mycket om och men fick jag AF-sensorn utbytt. Efteråt var det bara min AF50/1,4 som felfokuserade... Den gluggen är numera utbytt!

Svaret på din fråga är alltså, både och!

/K

Hej!

Ok! har gåt lite i samma tankar, min D200 klarar inte av att leverera (tycker jag) skarpa bilder. D70 och D2h ä rdet inga problem med (optik 17-55 och 70-200.

ska kika in hos "min" handlare i morgon...!

varför tog det sån tid? Varför byttes inte det trasiga på en gång?

cheers

Jan

Det frågade jag också. Inte fick jag mycket till svar, men till slut fick jag en fungerande kamera iaf. Jo, dom svamlade om att mina gamla "skruvgluggar" inte skulle vara exakta nog till digitalkameror, men dom funkade på kompisens hus och dessutom hade jag Afs18-70 som inte var bättre än dom övriga.

Felfokuserar den med ena huset och inte med de andra så bör dom väl ha svart på vitt tycker jag. Det kanske räcker med en justering i ditt fall. Problemet tycks hursomhelst inte så ovanligt har jag märkt.

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto