Annons

Backad filnumrering 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Hej!

Någon som varit med om detta:

Jag plåtade i går, sista bilden hette IMG_2664.
Idag formaterer jag om kortet i kameran (som vanligt) och börjar plåta.
Filerna börjar då på IMG_1118???

Jag kontinuerlig numrering inställd, inget ändrat i någon meny, ingen ny firmware.

Det enda jag ändrade var från bästa jpg till bästa jgp + RAW

Jag formaterar om kortet igen ändra tillbaka till bästa jpg men den fortsätter på den lägre siffran.

Vad kan ha hänt, tro?

Jesper

Jo, det stämmer men det ska väl inte spela någon roll?
Jag testade med det gamla kortet igen och ser att den gamla mappen hette 126 och den nya 211, det betyder ju att numreringen inte backat utan tagit ett rejält hopp framåt...

Även på det gamla kortet där bilden med 2664 ligger kvar(skrev fel i första inlägget) så fortsätter den med 1175 (har plåtat några sedan 1118)...

Någon som har som något tips?

Jesper

Senast ändrad:
Låter som något Canon borde vara intresserade av, kanske har du hittat en bug som gör det möjligt att minska räkneverket :)

Tyvärr är det ju ökat... :)

Nu ska vi se här:

Det verkar som om den har tagit över filräkningen från min 10D som kortet satt i innan trots att jag formaterade det emellan.
Det stämmer med mapp 211 och bildnumret.
Om jag nu tar ett tredje kort så fortsäter iaf med mapp 211 och bild 1176, alltså med min 10D:s nummer serie.

Hur kan detta vara möjligt???

Jesper

Jesper K skrev:
Hur kan detta vara möjligt???
Fungerar som det ska, jag tror att syftet är gott. Genom att ärva räknaren från kortet så slipper de säkert göra någon koll om bilden redan finns och isf hoppa över nummer.
Finns massor med trådar om det, rimligtvis borde du kunna börja där du vill genom att nolla-kameran och stoppa in det kort som har "rätt" räkneverk (det är möjligt att det finns någon annan lösning, sök i forumet, själv har jag aldrig råkat ut för det).

Ok, problemet löst.
Hittade ett tips i en gammal tråd om att döpa mappen och en bild till det man vill börja på, ändra till automatisk återställning, ta en bild och ändra tillbaka till kontinuerlig.

Jag testade igen och uppenbarligen ska man formatera kortet i den kamera man ska använda det i, annars "ärvs" numreringen.

Lite skumt tycker jag det är iaf.
Filnumreringen borde väl ligga i kameran och inte på kortet sas.
Det är ju jättelätt att "fuska" och ställa tillbaka räkneverket.
Nåja, det kanske inte är någon nyhet men för mig var det ny info iaf.

Jesper

Nej, mystiken tätnar..
Om jag nu tar kortet som från början var formaterat i 10D:n, sätter in det i 20D:n och formaterar det så ärvs ändå 10D:s numrering!?

Jesper

Efter lite mer testande så är det så att 10D:n ärver aldrig 20D:ns numrering. Inte ens om man flyttar ett kort direkt från 20D: till 10D:n med bilder på.
Den fortsätter med sin numrering.

Med kort som någon gång varit formaterade i 10D:n ärer alltid 20D:n numreingen från 10D:n, även om kortet formateras i 20D:n innan man plåtar.

Skumt tycker jag!

Formaterar jag i datorn efter formateringen i 10D:n så funkar det dock.

Jesper

Senast ändrad:

Med kort som någon gång varit formaterade i 10D:n ärer alltid 20D:n numreingen från 10D:n, även om kortet formateras i 20D:n innan man plåtar.
Jesper [/B]

Den fil som ligger kvar på kortet är skrivskyddad.
Om du högerklickar på Egenskaper på den och tar bort bocken för skrivskyddad så kan du ta bort den filen.
Nu formatterar du kortet, sätter in det i kameran och väljer "icke kontinuerlig". Då startar kameran med bild 100-0001 Välj sedan "kontinuerlig" och tag bild 2 och den blir 100-0002.

Formatering i datorn torde vara formatering enligt konstens alla reglor. Formatering i kameran är efter kamerans konster och reglor, vilket kan innebära att uppgifter som är viktiga för kameran behålls, t ex senaste bildnummer, så att den kan fortsätta störningsfritt.

ANNONS
Götaplatsens Foto