Annons

Backup till Mac (CCC, GB eller annat)

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Sitter och testar ”backupprogram” som komplement till Time Machine på min nya Mac. Jag vill ha ett enkelt program som gör en enkel inkrementell filkopiering till en extern disk. Jag vill kunna välja mappar att ta med eller exkludera och jag vill kunna starta den enkelt manuellt eller schemalagt. Jag har landat på Carbon Copy Cloner samt Get Backup som främsta alternativ. Det är dock en sak som förbryllar mig lite med CCC. Jag har skapat en backuprutin som startas manuellt. För att starta kopieringen måste jag starta CCC, gå in i menyn och välja ”scheduled tasks” och sedan markera rätt sekvens, välja ”run” och sedan ange lösenord. Finns det ingen möjlighet att skapa en genväg direkt till den åtgärden, på skrivbordet, uppe i programlisten, eller i ”dock”? Finns det några andra alternativ som kan vara lämpliga för mina behov?
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Hej,

Inte vad du frågar efter egentligen, men om du inte redan gör det - kolla upp automatisk offsite backup i molnet.

Jag kan rekommendera Backblaze. Har kört det i två år nu, utan krångel.

50 dollar/år för obegränsad lagring. Och den är verkligen obegränsad.

Klienten märker du aldrig av. Du kan kryptera datat om du vill. Suverän tjänst, särskilt i kombination med lokal Time Machine.

På så sätt har du garanterat en kopia kvar någonstans, även om någon gör inbrott och snor alla diskar eller (ve och fasa) du drabbas av brand eller något annat otrevligt.

Hoppas det var ok med halvt offtopic, men det är en bra lösning för de allra flesta imo. Flytta fysiska diskar brukar inte bli av tillräckligt ofta. Jag gjorde så, och min offsite-kopia kunde vara veckor, ibland månader gammal.
 

Drogen

Aktiv medlem
Alla tips är välkomna. Jag har funderat på molnet. Problemet är att jag kan inte få så hög upphastighet att det är rimligt. Kollade lite på Crasch Plan bl.a. men det skulle ta minst 6 månader att ladda upp en initial backup. Funderar lite på att köra mot "annan dator" till någon man känner. Då kan man göra första kopian hemma och sedan flytta disken. Men till att börja med så vill jag har en lokal kopia och det lutar åt Get Backup just nu.
 

Gibsten

Medlem
Nas

Alla tips är välkomna. Jag har funderat på molnet. Problemet är att jag kan inte få så hög upphastighet att det är rimligt. Kollade lite på Crasch Plan bl.a. men det skulle ta minst 6 månader att ladda upp en initial backup. Funderar lite på att köra mot "annan dator" till någon man känner. Då kan man göra första kopian hemma och sedan flytta disken. Men till att börja med så vill jag har en lokal kopia och det lutar åt Get Backup just nu.
Hej jag hade motsvarande funderingar för ett tag sedan, mitt val blev en Nas fabrikat Synology 212J har jag för mig att beteckningen var , med speglade diskar, utbyggbar med externa diskar, finns flera bra appar till. Funkar klockrent med Mac med Time Mashine o Win
maskiner. Jag kör själv både och, är nöjd //JG
 
Senast ändrad:

vision

Medlem
Hej

Jag kör MAC och backar upp till min Synology med Time Machine och kompletterar med Silverkeeper, för att få en speglad mapp struktur, gratis från: http://www.lacie.com/silverkeeper/
Fungerar kanon bra för mig.
Lite bug att få igång, kan vara att programmet inte stödjer senare OS X fullt...
Provade också CCC, men backupen tog mycket längre tid att göra än med Silverkeeper.
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag körde en test med CCC och det tog drygt 15 timmar att backa upp min bilddisk. Nu kör jag Get Backup och har backat upp samma disk till ca 30% på mindre än en timma så CCC verkar onekligen väldigt tidskrävande. Har tittat lite på Silverkeeper också men de var väldigt tydliga med att den kommer inte att utvecklas eller uppdateras mer. Det blir nog Time Machine och Get Backup tillsvidare för min del.
 
Jag körde en test med CCC och det tog drygt 15 timmar att backa upp min bilddisk. Nu kör jag Get Backup och har backat upp samma disk till ca 30% på mindre än en timma så CCC verkar onekligen väldigt tidskrävande. Har tittat lite på Silverkeeper också men de var väldigt tydliga med att den kommer inte att utvecklas eller uppdateras mer. Det blir nog Time Machine och Get Backup tillsvidare för min del.
Hej, Jag kör med CCC också, vet inte om du har kommit på det under tiden men det finns egentligen ingen anledning till att ha en "manuell startknapp" i form av länk i dock eller liknande tycker jag, om man sätter den att köra en automatisk backup typ "varje onsdag och lördag". Första gången kan det ju ta lite tid så klart, men när jag kör mot ett NAS kopplat via Gigabyte Ethernet kör den nu mera endast det som är nytt eller har ändrats istället för dom ca. 900 GB bildmaterial från första gången. Sedan kommer det ett mail som talar om att allt är klart (exempel se nedan). Backup ska ju vara "set & forget", annars blir det oftast inte av nån gång när det gäller.

Du kanske vet detta redan, kan ju göra nytta för någon annan. CCC är ju inte längre gratis, men fritt i 30 dagar och sedan kostar det inte så mycket för vad det kan & är värt pengarna tycker jag.

Lycka till med backupen,
Jonas

Exempel på CCC mail:

Begin forwarded message:

From: Jonas
Subject: CCC: Backup Finished Successfully: 2012 Photobackup to Qnap
Date: 5. December 2012 14:28:00 GMT+1
To: jonas

Source volume: RAPID-RAID
Mount point: /Volumes/RAPID-RAID
Filesystem: hfs
Capacity: 1.92 TB
Used: 1.26 TB
Available: 454.48 GB
Mac OS X version: Mac OS not installed

Destination volume: 2012-Photobackup
Mount point: /Volumes/2012-Photobackup
Filesystem: afpfs
Capacity: 9.84 TB
Used: 4.08 TB
Available: 4754.78 GB
Mac OS X version: Mac OS not installed

Task settings:
CCC will copy the selected items from "RAPID-RAID" to the network volume "2012-Photobackup". If you have backed up to this destination in the past, only items that have been modified since the last backup task will be copied.

• Files and folders unique to the destination will be left alone.
• Files on the destination will be updated only if they are newer on the source.
• Older versions of updated files will not be archived.

Time elapsed: 02:57:47
Data copied: 24.70 GB
Total data in file set: 955.19 GB
Regular files copied: 2477
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag kör timemachine på en Qnap 419 över nätverket hemma. Fungerar klockrent.
Annars kan man ju köpa Apples egen utrustning för 2500:-
 

PMD

Aktiv medlem
Sitter och testar ”backupprogram” som komplement till Time Machine på min nya Mac. Jag vill ha ett enkelt program som gör en enkel inkrementell filkopiering till en extern disk. Jag vill kunna välja mappar att ta med eller exkludera och jag vill kunna starta den enkelt manuellt eller schemalagt.
Allt det där kan du väl göra med Time Machine?
 

PMD

Aktiv medlem
Kollade lite på Crasch Plan bl.a. men det skulle ta minst 6 månader att ladda upp en initial backup. Funderar lite på att köra mot "annan dator" till någon man känner. Då kan man göra första kopian hemma och sedan flytta disken..
Precis så har jag gjort, och det fungerar bra.
 

Drogen

Aktiv medlem
Allt det där kan du väl göra med Time Machine?
Kan man göra en kopiering och få med filstruktur o.s.v. utan att behöva göra en återställning med Time Machine? Jag vill få en kopia på min fildisk så att vid ev. problem med fildisken kan jag klicka på LR-katalogen på backupdisken och vara igång igen. Nu kör jag en kopia på alla viktiga filer inkl. bilder till en lokal extern disk med Get Backup och en kopia till extern disk på distans med CrashPlan. Systemet backas upp med Time Machine. Redundans på både hårdvara och mjukvara. Med det känner jag mig hyfsat trygg.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Kan man göra en kopiering och få med filstruktur o.s.v. utan att behöva göra en återställning med Time Machine?
Ja.

Navigera i Finder in på din TM-disk -> din dators backup -> "latest" (eller önskat datum) och hämta de filer du vill ha / starta Lightroom direkt från backup.

Kör du TM över nätverk, gå och hämta TM-disken fysiskt till din dator innan du gör det. Det funkar förvisso över nätverk också, men frågan är om du vunnit någon tid i praktiken när dagen är slut. ;-)

Har aldrig provat det själv just med Lightroom, så jag rekommenderar att du provar starta från backupkatalogen en gång för att säkra flödet. Men det ska egentligen inte vara några problem.

TM är inte ett proprietärt komprimerat backupformat, utan en faktisk kopia av filstrukturen med "hårda filpekare" till tidigare kopierad struktur (för att inte behöva ta ny kopia på redan sparat data).
 

Drogen

Aktiv medlem
Det låter ju riktigt bra. Jag har inte hunnit sätta mig in i allt ännu så det får bli att läsa på lite mer om Time Machine. Jag har ju systemet på en SS-disk och filer på en extern disk. Kan man använda Time Machine för att köra två sekvenser (hela systemdisken och delar av fildisken)?
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Morning,

Har precis haft ett Time Machine-haveri i samband med återställning av en havererad disk. Nu kan jag inte hitta mina gamla backuper (trots att datat är reserverat på disken).

Väntar nu på en jätte-restore från Backblaze. Det drabbar inte mig särskilt hårt, eftersom jag inte använder den datorn i produktion.

Men det understryker behovet att komplettera med manuell backup utöver offsitebackup.

Trist att man inte kan lita blint på TM, tycker jag. Backup är det sista man vill ägna tankekraft åt...
 

Drogen

Aktiv medlem
Tror inte det, man kan välja att utesluta vissa delar av hårddisken (eller hela hårddiskar), men så vitt jag vet kan man inte lägga till flera olika backup rutiner. Just för sådant är t.ex. CarbonCopyCloner mycket bra.
Kollade lite igår och man får ju tänka lite bakvänt. Jag har en systemdisk, en fildisk, en slaskdisk, en Time Machine-disk och en backupdisk. Jag vill backa upp systemet samt fildiskens bildmapp. Istället för att välja vad jag vill backa upp så får jag välja vad jag inte vill ha med i backupen, precis som du säger. Alltså aktivera TM för att sedan exkludera slask samt alla mappar utom bildmappen på fildisken. Det borde gå...

Det känns lite bakvänt men det är kanske logiskt att om man inte gör några aktiva val så backas allt upp, istället för att missa att backa upp om man skulle göra fel. Lite "fail to safe" över det. Jag hade också en fundering på att lägga systembackupen och filbackupen på olika diskar, med det verkar jag inte kunna lösa med enbart Time Machine.
 
Morning,

Har precis haft ett Time Machine-haveri i samband med återställning av en havererad disk. Nu kan jag inte hitta mina gamla backuper (trots att datat är reserverat på disken).

Väntar nu på en jätte-restore från Backblaze. Det drabbar inte mig särskilt hårt, eftersom jag inte använder den datorn i produktion.

Men det understryker behovet att komplettera med manuell backup utöver offsitebackup.

Trist att man inte kan lita blint på TM, tycker jag. Backup är det sista man vill ägna tankekraft åt...
När du skriver att "du inte kan hitta dina gamla backuper" menar du då att på en nyinstallerad disk kan Apple's installationsrutin inte hitta något backup på din TM disk? Då vet jag tyvärr inte riktigt vad jag kan råda till - detta har iaf funkat för mig tidigare*

Om du menar att du har pluggat in din TM disk på en annan dator och inte kan hitta filerna du söker kanske det beror på att rättigheterna inte passar (även om TM standard är "Read&Write för den användaren som TM utförs åt" och "Read för alla andra"). Att inte alla filerna hittas i alla dagars backup folder vet du säkert, det bör endast vara i den senaste backupen's folder:n, om det inte är en fil som raderats (söker man den manuellt blir det jobbigare).

*= en gång när TM verkligen "räddade mig" var när jag flög till Ecuador och gissar att jag stoppade ner min MacBook Pro i "overhead luggade" medan den körde ner och den måste ha fått en disk error - i Guayaquil stirrade jag på en grå skärm med ett frågetecken... hårddisken hittades inte - skönt när man precis ska på "fotouppdrag" i en vecka... det blev att dra in i en Mac-Store i Quito fort och fixa en kopia av Snow Leopard (kostade ca. $30 där med, trevligt!) och sedan fixa små skruvmejslar och en 500 GB hd i en IT affär. Tack vare en liten extern TM disk så var datorn "som ny fast med mina filer" några timmar efter lunch. Otroligt praktiskt! Men SSD ska det bli i nästa... :)
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Vad var det som gick sönder? Time Machine-disken (hårdvarufel)? Eller var filsystemet på TM-disken korrupt?
Disken (hårdvaran) mår fint. Första ominstallationen gjordes som ett återskapande från TM-disken. Tyvärr återskapades felet också (datorn hängde sig under boot), så backupen var lite för bra ;-)

Andra ominstallation gjordes som rent system. Jag tror att jag helt enkelt tappade "ägarskapet" till backupen då.

Hittar inget, ens med ls -la.

Är rätt övertygad att jag skulle få snurr på det igen från TM-disken med några timmars arbete, men väljer att använda dom bättre. Offsitebackupen är på väg.
 

Mesch

Aktiv medlem
Disken (hårdvaran) mår fint. Första ominstallationen gjordes som ett återskapande från TM-disken. Tyvärr återskapades felet också (datorn hängde sig under boot), så backupen var lite för bra ;-)

Andra ominstallation gjordes som rent system. Jag tror att jag helt enkelt tappade "ägarskapet" till backupen då.

Hittar inget, ens med ls -la.

Är rätt övertygad att jag skulle få snurr på det igen från TM-disken med några timmars arbete, men väljer att använda dom bättre. Offsitebackupen är på väg.
Skulle tro att en ren installation inte längre kan accessa en gammal backup. Det är ju inte en backup till den aktuella installationen.

Finns kanske någon bakdörr men jag har inte hört om det, eller också återställa från en tom disk igen.
 
ANNONS