Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Backupbekymmer - Vista

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Jag har alla mina bilder samt Lightroomkataloger etc på partition D.

D:
LightroomDB
My Pictures

När jag försöker ta backup på dessa kataloger låser sig datorn.
Har testat Synctoy, Cobian Backup och Syncback. Samtliga stöter på trubbel i My Pictures vilka resulterar i att datorn hänger sig.

Bildarkivet består av ca 15000 bilder i mappar automatiskt ordnade efter fotodatum.

Datorn torde inte sakna prestande. Enda köpphästen är möjligen att den kör Win Vista.

Jag är frustrerad och rädd att förlora mina bilder. Alla hjälp är varmt välkommen!

/David

Den första frågan verkar ju då bli: Vad händer om du bara försöker kopiera dem via utforskaren?

Damn. Samma problem.
Fast när jag går via utforskaren blir det blåskärm.

Jag har scannat och defragmenterat och ser inga konstigheter i mapparna.

/David

Jag har nu roat mig med att ta bort alla previewfiler (.db) i de aktuella mapparna. Får se om det hjälper.
Blåskärmen har jag inte läst på. Återkommer om den dyker upp igen.

Kollade just i Loggboen för första gången i mitt liv.
Blev inte riktigt klok på vad jag skulle leta efter. Fann inget som jag spontant kopplade till krascharna.

Några tips på vad jag bör leta efter och i vilken logg?

/Tacksam David

Jag har nu roat mig med att ta bort alla previewfiler (.db) i de aktuella mapparna. Får se om det hjälper.
Blåskärmen har jag inte läst på. Återkommer om den dyker upp igen.

Kollade just i Loggboen för första gången i mitt liv.
Blev inte riktigt klok på vad jag skulle leta efter. Fann inget som jag spontant kopplade till krascharna.

Några tips på vad jag bör leta efter och i vilken logg?

/Tacksam David

Egentligen alla gula och röda i "system" och "application".

Nej, preview _filerna_ är oskyldiga, jag menar de program som i bakgrunden sökerigenom filer för att ta reda på hur de är beskaffade.

Looggboken visar följande programfel från idag:
MSSQLServerADHelper

Search
Det går inte att initiera programmet.

Kontext: program Windows

Information:
Det gick inte att läsa innehållsindexets metadata. (0xc0041801)

ESENT
Fel 2010-02-24 16:09:47 ESENT 454 Loggning/Återställning

ESENT
Windows (3304) Windows: Databasen C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows\Windows.edb kräver loggfilerna 8977-9015 för att kunna utföra återställningen. Återställningen kunde bara hitta loggfiler upp till 9014.

WMI
Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.

Application Error
Felet uppstod i programmet Generic.exe, version 1.6.0.557, tidsstämpel 0x4b2231d8, felet uppstod i modulen Generic.exe, version 1.6.0.557, tidsstämpel 0x4b2231d8, undantagskod 0xc0000005, felförskjutning 0x0005febb, process-ID 0x1244, programmets starttid 0x01cab55e4bda6fb3.

Hmm, har lagt märke till ytterligare en underlighet relaterad till det redan beskrivna problemet.
Redan tidigare har det visat sig att det är mappen 2004 som spökar. Det är nämligen när den hanteras av syncprogrammet eller mig som det strular.

I Lightroom spökar samma mapp. När jag för undermappar från exempelvis mappen 2006 till 2005 i Lightrooms "Folders" Vecklas alltid mappen 2004 ut trots att den inte är inblandad.

/David

Skumt.

Du har säkert provat det, men om du tar bort den ur Lightroom (inte raderar från hårddisken såklart), funkar det? Eller döper om den?

Kan du ens kopiera den spökande mappen till någon annan plats?

Jag använder Super Flexible File Synchronizer som backup till extern disk och det har hittills fungerar felfritt. Kanske värt ett försök?

Testa köra en 'scandisk' på enheten. Dvs. högerklicka på enhet D: (om det är där dina mappar ligger) i 'min dator'. Välj 'egenskaper' och sedan 'felkontroll'. När du startar programmet via 'Kontrollera nu' så får du upp en dialogruta där du kan bocka i 'sök efter skadade sektorer och försök reparera dom'. Bocka i den. Sedan kör vidare. Du kommer behöva starta om datorn och själva ytskanningen kan ta ganska lång tid men låt den gå klart.
Kanske filer i skadade cluster kan räddas till annan plats.

Testa sedan att säk. kopiera igen genom att ta mindre 'bitar' i taget.

ps.
Har du rätt formatering på måldisken? Dvs NTFS och inte FAT32? Annars formatera om måldisken till NTFS för att kunna skyffla över så stora mängder.

Lycka till!

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto