Annons

Backupp program till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Samnnar ett program som tar backupp på vald mapp/mappar på min bärbara dator. Backupen ska kunna göras till nätverksdisk(Nas) eller vanlig usb disk. Behöver inte finnas så många alternativ och schemaläggningar utan backupp på mitt knapptryck duger bra. Det ska dock klara att uppdatera gammal säkerhetskopia så det inte tar sån tid varje gång.
Nån som har förslag?? Gärna gratis oxå om inte det är för mycket begärt.

/Matte

Samnnar ett program som tar backupp på vald mapp/mappar på min bärbara dator. Backupen ska kunna göras till nätverksdisk(Nas) eller vanlig usb disk. Behöver inte finnas så många alternativ och schemaläggningar utan backupp på mitt knapptryck duger bra. Det ska dock klara att uppdatera gammal säkerhetskopia så det inte tar sån tid varje gång.
Nån som har förslag?? Gärna gratis oxå om inte det är för mycket begärt.

/Matte

Osäker på om det funkar till en NAS. Men: Carbon Copy Cloner.

http://www.bombich.com/

Men gör inte det bara nån form av diskkloner?

Jag vill ha en synkning av min mapp på Macbooken till en likadan mapp på Netgear Nasen...

Men gör inte det bara nån form av diskkloner?

Jag vill ha en synkning av min mapp på Macbooken till en likadan mapp på Netgear Nasen...

Vad är det för Netgear NAS? Timemachine fungerar nämligen på flera av Netgears NAS med senaste firmvare. Timemachine är ju dessutom oslagbart enkelt och smidigt. Dessutom glömmer man ju inte att göra backup.

M

En redynas duo... Firmware vet jag inte... Startar jag Timemechine så verkar den inte hippa min närverksdisk. Även om jag är inloggad o kan se den i Finder...

Ska kolla upp Netgears hemsida så.... Se om det finns några uppdateringar.

En redynas duo... Firmware vet jag inte... Startar jag Timemechine så verkar den inte hippa min närverksdisk. Även om jag är inloggad o kan se den i Finder...

Kör en Qnap 219 och den dyker inte heller upp under alternativ för Time Machine.
Däremot fungerar det mot min Time Capsule och en USB disk som är kopplad till den.
Man skall också komma ihåg att Time Machine käkar disk tills det inte finns något kvar. Jag har totalt 750 GB för 4 Macar och det äts upp på 2-3 månader. Sedan är det bara att slänga maskiners back-up och starta från början. Det går inte att slänga allt som är äldre än....
En stor brist tycker jag.

Ja en sån ren backuplösning är väll inte nödvändigt för mig då min netgerar nas kan ta ytterligare en backup på sina diskar till en usbdisk som är kopplad till den. Jag vill bara synka min "Bilder mapp" till en likadan mapp på Nasen.... Ingen disk image eller så. Jag vill kunna hitta mina filer manuellt oxå om det skulle vara så. Oberoende av nått program.

Då är det kanske inte en back-up du behöver. Mina bilder ligger på en Qnas server med Raid. Den backar jag sedan upp separat.
Time Machine är bara för att backa upp vad som finns i Macarna.
Alla bilder jag har i LR ligger på Qnas servern och inte lokalt.
Det gör att jag också kommer åt dem från alla datorer i huset som kör LR.

Då är det kanske inte en back-up du behöver. Mina bilder ligger på en Qnas server med Raid. Den backar jag sedan upp separat.
Time Machine är bara för att backa upp vad som finns i Macarna.
Alla bilder jag har i LR ligger på Qnas servern och inte lokalt.
Det gör att jag också kommer åt dem från alla datorer i huset som kör LR.

Ok, men Katalogen har du på datorn eller? Den kan du väll inte dela med alla dom andra datorerna.
Kör med trådlöst nätverk. Är rädd för att det blir lite segt att jobba så. Men visst var det så jag tänkte ha det när jag köpte Nasen.... Ha bilder där och dedan backuppa med en usb disk...

Ska kika lite på det istället för det där med timemachine verkar lite overkill tycker jag... Jävla massa backupper verkar det bli där...
/M

Jodå readynas duo ska klara det. Jag vet inte om man kan göra som jag tror men om man sätter upp en partion som är lagom stor för backupen så sväller inte backupen över hela NASen sedan raderar ju timemachine de äldsta backuperna automatiskt.

M

Jodå readynas duo ska klara det. Jag vet inte om man kan göra som jag tror men om man sätter upp en partion som är lagom stor för backupen så sväller inte backupen över hela NASen sedan raderar ju timemachine de äldsta backuperna automatiskt.

M

Jo, hittade en ruta att kryssa i på Nasen. Fick det att fungera men vet inte om timemachine är min grej...
Ska prova o lägga bilderna på Nasen istället för datorns hd. Sen köra med Raid på Nasdisken och backuppa dom med en Usb disk ibland med Nasens inbyggda programvara...

Ska prova lite, se om det laggar arbetet med att ha bilderna på närverket.

Tackar för svar...

Ok, men Katalogen har du på datorn eller? Den kan du väll inte dela med alla dom andra datorerna.
Kör med trådlöst nätverk. Är rädd för att det blir lite segt att jobba så. Men visst var det så jag tänkte ha det när jag köpte Nasen.... Ha bilder där och dedan backuppa med en usb disk...

Ska kika lite på det istället för det där med timemachine verkar lite overkill tycker jag... Jävla massa backupper verkar det bli där...
/M

Det är två olika behov egentligen. Bilderna jag har skulle aldrig rymmas på någon Time Capsule. Därför ligger de på NAS servern. Om man lagrar ner all data i XMP, DNG eller JPG filerna så kan LR importera dem till andra datorer med rätt metadata, framkallnningsinställningar och keywords.
Saker som historik och Collections går förlorat.
Det är bara att köra sync. så får man in de nya bilderna oavsett från vilken dator man laddar upp bilderna till NAS servern.
Time Machine har bara syftet att hålla datorerna uppbackade i händelse av krasch. I mitt fall backar den inte upp bilderna som finns på NAS utan bara LR katalogen.

Timemachine ska radera gamla backuper själv du ska inte behöva radera gamla manuellt.

M

Ja i teorin är skall det fungera så. Tyvärr har jag fått upp rutan att Time Capsule är full och kan inte backa upp datorn vid ett antal tillfällen. Då har enda möjligheten varit att slänga en dators sparsebundle och skapa utrymme.
Nu har det inte hänt mig med Snow Leopard så kanske är det fixat.

Litet, bra, gratis, utan grafik: rsync

Jag använder också rsync sedan länge och är väldigt nöjd. Fördelar är att det är snabbt med bl a inkrementell backup, finns överallt på alla moderna macar, pålitligt (utvecklats sedan 96 och används vitt och brett). Då jag har använt datorer sedan PCns födelse ca 1984 när jag var barn har jag liksom många andra sett operativssystem och programvaror komma och gå varför jag numera sedan ca 10 år försöker använda så tidsbeständiga program som möjligt för att slippa hålla på så mycket med underhållet i sig. Unix-program i öppen källkod har varit det som hållt längst.

Jag har en Netgear ReadyNAS NV+ (men det fungerar utan tvekan även på en Duo då allt som krävs är att du kan få upp NASen som en volym/bibliotek på datorn för att rsync ska fungera.) Så här gör jag men det finns gott om sätt att få det precis som man vill. Skriv in eller kopiera in följande i Terminal, förstås förändrat med dina egna namn

rsync -avz --delete-after --exclude 'Lightroom 2 Catalog Previews.lrdata' ~/fotoalbum/ /Volumes/readynas/fotoalbum

Man kan också skapa en länk i OSX som innehåller Terminalkommandot och så är det bara att klicka på den eller skapa ett script i Terminal som innehåller ovan.

du kan läsa mer om du söker på rsync på google, wikipedia, rsync.samba.org eller "man rsync" i Terminal.

lycka till

tillägg:
Både Duon och NV+ har en inbyggd rsync-server som man kan slå på via webgränssnittet vilket gör att överföringarna kan gå ännu fortare än ovan men jag har inte hunnit göra det än.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto