Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bada med min woca/holga?

Produkter
(logga in för att koppla)

shonokij

Aktiv medlem
Tjena!

Frågan är väl egentligen: Kan man doppa ner en 120 rulle under vatten, fota 12 bilder och sen ta upp och framkalla? Skyddspapperet blir ju blött, men om man öppnar smeten i mörkrummet så borde det väl inte vara några prolbem?

HM. Fast om kameran fylls med vatten så blir det väl fel ändå? Vatten mellan linsen och bildplanet bidrar väl till brytningsfel? Det borde sålunda bara bli en stor ljusblobb på filmen?

Isf är det bara att linda in kameran i gladpack + plastpåse och köra? :D

Är det fotoförbud i simmbasängen på eriksdalsbadet? (Jag menar, jag kan förstå om folk inte vill bli fotade när de simmar runt osv. Det kan ju uppleves som lite pervigt..) :)

Kram!

Om du bara vill fotografera, och kameramodellen inte är så viktig, så rekommenderar jag en engångskamera - vilket finns för undervattensbruk.

Om Jon funderar på att bada med sin Holga är nog kameramodellen viktig :).

Det borde blir lite svårförutsägbara bilder. Testa. Ett helt nytt sätta att greppa undervattensfotografering (om man inte räknar med alla ofrivilliga dopp som många kameror har fått).

Jag tror nog inte det blir bra bilder om du badar med Holgan som den är, som du själv menar att det kommer vatten mellan linsen och filmen. Ett annat litet problem kan vara att emulsionen blir väldigt ömtålig när den blir blöt, risk för repor när du ska rulla upp den. Men testa att lägga den i flera lager med plastpåsar. Fast på kan ju ett annat problem uppstå, att bilderna blir blurrigga för alla påsar framför linsen.

Sen tror jag nog att det är fotoförbud på Eriksdalsbadet, och även de flesta inomhusbad för den delen.

Men det finns ju många insjöar och havet att fota i, de har ju inte blivit hårda ännu, så det är väl bara att hoppa i:)

Nu har jag stoppat wocan i plastpåse, satt påsen i badkaret och stoppat ner skallen. Flickvännen fick agera A-ljus och lös med halogen lampa i ansiktet på mig. Nu ska vi till labbet och framkalla, så jag är tebax om en timme och berättar om det blev något på negativen! :D

shonokij skrev:
Nu har jag stoppat wocan i plastpåse, satt påsen i badkaret och stoppat ner skallen. Flickvännen fick agera A-ljus och lös med halogen lampa i ansiktet på mig. Nu ska vi till labbet och framkalla, så jag är tebax om en timme och berättar om det blev något på negativen! :D

nu har det gått en timme.
bilder?

Det gick åt skogen! :(
Bländare 8 och slutartid på 1/100s och taskig belsyning. OM man varit smart så hade man väl räknat ut det från början, men men. Det enda som fastnade på filmen var det absolut ljusaste och det var inte mycket det..

Så sammanfattningsvis så kan vi säga: Det går att stoppa holgan/wocan i en plastpåse, det går att framkalla filmen efteråt (även om den har blivit blöt, för det blev den), men om det inte finns tillräckligt mycket ljus..

Jag är i vilket fall som helst glad! :D

Du, köp billiga ficklampor med rejält ljus. De fungerar utmärkt att dyka med någon eller några gånger (även vanliga ficklampor alltså).

Antagligen kommer de tro du är ett perverst pucko i simhallen, men vad gör väl det om man vill ha kul bilder?

ANNONS
Götaplatsens Foto