Annons

Bakfokus D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

theoo

Medlem
Hej!

Jag bytte upp mig från en D60 till en D7000 18-105.
Nu är det så att jag tycker att kameran eller objektivet inte fokuserar där jag vill, jag använde auto AF-A. Jag fotade våra hundar och fokus sitter på rumpan o inte nosen.
Lägger upp lite bilder så ni kan hjälpa mig, hoppas jag!
Det har hänt vid fler tillfällen tror jag:)
Snälla hjälp.
tips önskas

Tack på förhand.

Bilagor

• DSC_0632.jpg
    DSC_0632.jpg
    16.2 KB · Visningar: 497
  • DSC_0638.jpg
    DSC_0638.jpg
    17.8 KB · Visningar: 506
Det är inte så att hunden rört sig mot dig innan du hunnit trycka av? Dvs, att du fokuserat på huvudet, och hunden sedan tagit ett par steg framåt innan du knäppte av bilden?

Jag har också en D7000, och det tog ett tag innan jag kom överens med inställningarna för autofokussystemet...

Det är inte så att hunden rört sig mot dig innan du hunnit trycka av? Dvs, att du fokuserat på huvudet, och hunden sedan tagit ett par steg framåt innan du knäppte av bilden?

Jag har också en D7000, och det tog ett tag innan jag kom överens med inställningarna för autofokussystemet...

Det stämmer nog, hon springer ju mot mig.
så långt tänkte jag inte :)
Vad har du gort för inställningar då?
Kan det va bättre att använda ex 1-9 AF punkter istället för auto när motivet rör på sig,
och AF-C. när det gäller sport?
verkar vara lite lurigt AF system. :)

AF-C lär räcka långt.

Om det hade varit några föremål vid sidan av hunden, eller mellan dig och hunden så hade det kanske varit bra att reducera antalet fokuspunkter också, kanske 9 stycken, eller till och med 1 så att inte fokus råkar hamna på något annat, men det ska inte behövas här.

ANNONS
Götaplatsens Foto