Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakfokus, "framfokus" eller fikus

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Har äntligen fått mitt efterlängtade 70-200L objektiv. Men försent så läste man om alla kompabilitetsproblem mellan glugg och kamera.
Satte mig genast ner och fotade en testbild för att se om det är fel i fokuseringen.
Så vitt jag kan se så lägger den fokus mellan "Focus here bilden" och 2mm (lite närmare focus here), är det något man behöver oroa sig för?

/Ante

Bilagor

• fokus.jpg
    fokus.jpg
    40.5 KB · Visningar: 593
Hur blir "riktiga" bilder?

Det är väl inte så ofta du fotar vita papper med streck på.. ;) Skall du göra något mer vetenskapligt så kan du börja med de olika bränvidderna och på olika fokus avstånd. Ett läge och ett avstånd säger bara att den är rätt justerad i just den komben.

AnteVante skrev:
Har äntligen fått mitt efterlängtade 70-200L objektiv. Men försent så läste man om alla kompabilitetsproblem mellan glugg och kamera.
Satte mig genast ner och fotade en testbild för att se om det är fel i fokuseringen.
Så vitt jag kan se så lägger den fokus mellan "Focus here bilden" och 2mm (lite närmare focus here), är det något man behöver oroa sig för?

/Ante

Snälla Anders, när du nu har lagt ut så mycket pengar på ett objektiv så ska väl inte ditt första motiv vara en testtavla ??

Om ditt uppmätta felfokus är ca. 2 mm så är det inget att fråga om !!

Ge dig ut och fotografera, variera mellan bl: 4 till 11, titta sedan om du kan se någon skillnad
när det gäller vald fokuseringspunkt.
Svar från en icke tekniknörd eller felsökare.
/Thomas..

Re: Re: Bakfokus, "framfokus" eller fikus

ThomK skrev:
Snälla Anders, när du nu har lagt ut så mycket pengar på ett objektiv så ska väl inte ditt första motiv vara en testtavla ??

/Thomas..

Näe de har du rätt i.
Men jag fick ju panik när jag satt på jobbet och läste på fotosidan (jag brukar även jobba ibland :)
Men nog ska det bli fotande av nu i juletid.

Fast jag är nog lite tvärtom, först flådiga prylar, sen får jag väl lära mig fotografera när jag gått i pension och har mer tid (om sisådär en 30 år).

Ser ut som om den framfokuserar 1 eller 2mm på sin höjd, med tanke på att skärpedjupet ska ligga 1/3 framför objektet och 2/3 bakom.

Om du fotar något med 200mm (helt inzoomat) och f/4 (största bländaren) på 1.2 meters avsånd (närgränsen) får du minsta möjliga skärpedjup (4.6mm skärpedjup).
Vid alla andra kombinationer av zoominställning, bländare och avstånd får du större skärpedjup, förutsatt att du inte använder mellanringar då.

Du kommer alltså aldrig att märka om den fokuserar någon millimeter fel. Grattis till en fin glugg :)

Re: Re: Re: Bakfokus, "framfokus" eller fikus

AnteVante skrev:
Näe de har du rätt i.
Men jag fick ju panik när jag satt på jobbet och läste på fotosidan (jag brukar även jobba ibland :)
Men nog ska det bli fotande av nu i juletid.

Fast jag är nog lite tvärtom, först flådiga prylar, sen får jag väl lära mig fotografera när jag gått i pension och har mer tid (om sisådär en 30 år).

I så fall är min fromma förhoppning att du hinner lära dig att hantera alla dina flådiga prylar långt innan du blir pensionär.
/Thomas..

andreasc89 skrev:

Du kommer alltså aldrig att märka om den fokuserar någon millimeter fel. Grattis till en fin glugg :)
Tackar.
Känns som jag satsat på rätt.
Tror och hoppas jag kommer få mycket kul med den.
Bara vi nu får fint vårväder så ska jag ta med mig hunden ut på långpromenader och försöka föreviga vårt fina landskap.

OT: Döda myten!

andreasc89 skrev:
[...], med tanke på att skärpedjupet ska ligga 1/3 framför objektet och 2/3 bakom.
Nej, det ska det inte. Det kan, men ibland är det 1/2 framför och 1/2 bakom. Ibland är det lite framför och oändligt bakom (sikta på hyperfokalavståndet). Någonstans mellan dessa två lägen har du 1/3 framför och 2/3 bakom. Plåtar man testtavlor som denna är risken att man har närmare lika mycket framför som bakom.

Svår myt att slå ihjäl det här.

Jotack, det sägs inte bara här utan även i var och varannan fotobok (vilket jag nästan tycker är lite upprörande. Det gäller att alltid vara kritisk och granska det man läser). Men tänker man efter lite så förstår man att det inte är en universell sanning. Möjligtvis kan det vara ungefär så på de avstånd många plåtar på, undantaget makrofotografer och landskapsfotografer. Och en hel del andra fotografer också när jag tänker på det...

I denna gamla tråd, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?postid=239966#post239966, har jag gjort en graf som visar ett exempel på hur skärpedjupet kan se ut (i exemplet en 50mm med f/2,8). Men nu börjar vi glida längre från ämnet...

ANNONS
Götaplatsens Foto