Annons

Bakgrund eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Hej.

Har länge varit inne på att köpa en svart eller vit bakgrund att kunna använda när jag fotar modeller inomhus. Men jag är inte direkt en erfaren fotograf och har aldrig provat på ljussättning osv när jag fotat inne, vilket jag tänkte börja med nu.

Har kollat på Kaffebrus på Civichromes vita och svarta bakgrunder som lockar mest. Men problemet är att jag inte har flera olika blixtar, paraplyer å dylikt. Det jag har är en Canon 350D, 18-55 mm & 70-200 mm, stativ, extern blixt som heter Starblitz 2500 och en minisoftbox som man sätter över blixten.

Så jag undrar, kan man använda en vit bakgrund och kanske använda vanliga lampor riktade mot bakgrunden och någon lampa bakom modellen riktad mot modellen? Eller måste man ha blixtar för att slippa skuggor och så?
Och hur kan man på bästa sätt få bra bilder med svart bakgrund men den utrustning jag har?

Frågar här innan jag köper någon bakgrund med tanke på priset på dessa.

Tacksam för alla svar!

Mvh Maria

En klubbkamrat till mej som är yrkesfotograf har en gråmelerad bakgrund en bit bakom modellen. Vad trist tycker en del innan de sett resultatet. Men genom att variera exponeringen av den så kan den bli från nästan svart till nästan vit. Genom att sätta färgat ljus på den kan den bli färgad.

Skaffa en billig begagnad blixt som inte är dedicerad till någon särskild kamera (ibland följer det med en färgfiltersats) på tex Tradera och komplettera med en optisk utlösare från tex Kaffebrus. Den här kan användas att belysa bakgrunden med. Kan vid behov skärmas av med kartongbitar så den bara lyser där den ska.

Kaffebrus har också en justerbar hållare i vilken man kan placera en vanlig kamerablixt (kompletterad med optisk utlösare) och ett paraply i och skruva fast på ett vanligt stativ.

Blanda inte glödlamps- och lysrörsljus med blixt, det ger svårbemästrade färgstick.

Tror inte på vita tygbakgrunder eftersom man oftast vill undvika veck i dem. Svarta tygbakgrunder fungerar bättre eftersom man ofta underexponerar dem och deras veck för att få helt svart bakgrund. Kör själv med svart scenbakgrund (Molton) från jam.se som svart bakgrund men finns flera andra alternativ också.

Vid foto med svart bakgrund vill man dock i regel ha någon form av upplättning bakifrån som förhindrar motivets kanter från att smälta samman med bakgrunden (speciellt med mörkhåriga eller mörka kläder), det kan bli lite klurigt med bara en ljuskälla.

Som vit bakgrund använder jag en 1,5m bred rulle vitt spännpapper, köpt på färgaffär för ca 300 kr. Bredden är begränsande men funkar för närbilder och halvkroppsporträtt, och det går bättre att plåta modellen med en ljuskälla mot en sådan.

Re: Re: Bakgrund eller ej?

wsaar skrev:
Tror inte på vita tygbakgrunder eftersom man oftast vill undvika veck i dem.

Jag kör med vitt tyg som bakgrund(kaffebrus Hi-key tyg) och när man överexponerar bakgrunden ett steg så är vecken inget problem. Jag har dock två blixtar att sätta på den och om man har begränsade ljusskällor så kan det vara svårare.

Då är slätt (glansigt) material att föredra.

Re: Re: Re: Bakgrund eller ej?

Marcus Hellberg skrev:
Jag kör med vitt tyg som bakgrund(kaffebrus Hi-key tyg) och när man överexponerar bakgrunden ett steg så är vecken inget problem. Jag har dock två blixtar att sätta på den och om man har begränsade ljusskällor så kan det vara svårare.

Då är slätt (glansigt) material att föredra.

Har även hittat en bakgrund på cyberphoto.se.
Det är en Lastolite Bakgrund i vinyl. Då kostar den ju 3250:- men kan den funka om man har så lite utrustning som jag? Eller måste jag köpa blixtar med för att kunna få till det?

Bifogar en länk så jag lättare kan förklara vad för slags bilder jag vill kunna ta :)

http://www.fashionclub.se/joggingdress-turkos-134.html

Jag vill kunna ta bilder så det inte syns att modellen står på golvet utan mer som att modellen är i luften om du förstår :)

Re: Re: Re: Re: Bakgrund eller ej?

Tjofs skrev:
Har även hittat en bakgrund på cyberphoto.se.
Det är en Lastolite Bakgrund i vinyl. Då kostar den ju 3250:- men kan den funka om man har så lite utrustning som jag? Eller måste jag köpa blixtar med för att kunna få till det?

Bifogar en länk så jag lättare kan förklara vad för slags bilder jag vill kunna ta :)

http://www.fashionclub.se/joggingdress-turkos-134.html

Jag vill kunna ta bilder så det inte syns att modellen står på golvet utan mer som att modellen är i luften om du förstår :)

Jag har inte testat den bakgrunden men du behöver nog en studioblixt för att lysa upp den. Fördelen är att den är lätt att ta med och går nog snabbt att rigga. Du behöver inte heller ha objektet som ska fotas så långt ifrån bakgrunden eftersom den lyser upp sig självt. Perfekt när man har lite plats. Nackdelen är att den kostar en hacka. Om du lägger de pengarna på blixtar istället så får du möjlighet att göra många andra grejor också.

MVH
Marcus

Som kommentar på molton (Will Saar):

Jag har flera olika färger på molton. Blå, röd, vit, grå och svart. Det fungerar bra och är enkelt att ta fram/bort. Ger inga veck men kan vara lite skrynklig. Sprayar då vatten på den för att få den slät.
Jag har köpt den www.ljudbalans.se och det är betydligt billigare och de har fler färger.

ANNONS
Götaplatsens Foto