Annons

Balansera kamera och objektiv på gimbal

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosino

Aktiv medlem
Jag har köpt en gimbal till min Sony A7R iii och 200-600 mm objektiv. Problemet är att objektivet är så tungt så då jag fäster arca swissplattan i objektivfoten och gimbalen så går det inte att justera tillräckligt mycket för att få kombinationen balanserad.
Ett batterigrepp skulle eventuellt lösa problemet (?) men just nu säger plånboken nej till det.
Har ni förslag hur jag kan fixa det här? Jag har försökt googla men inte hittat nåt svar.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Finns vikter att köpa som du skruvar fast som kan hjälpa till för ibland går inte kameran att justera utan att den slår i gimbalen
Smallrig har en del vikter som inte är så dyra.
 

gunte

Aktiv medlem
Har haft samma problem en gång. Batterigrepp är en lösning men billigare med en liten motvikt ev med en längre platta som du redan fått tips om.
 

martley

Aktiv medlem
Jag skulle rösta på den längre arca-plattan hellre än en motvikt. Om kamerahuset och därmed motvikten befinner sig nära tyngdpunkten för kamera+objektiv blir utväxlingen dålig med en motvikt och det går åt en stor vikt som gör hela utrustningen onödigt tung annars. Den större tyngden innebär visserligen i sig en viss stabiliserande effekt.
 

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Jag har samma kamera och objektiv. Jag satte ett kort Arcafäste så långt fram det går och fick på så sätt en bra balans på gimbalen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har samma kamera och objektiv. Jag satte ett kort Arcafäste så långt fram det går och fick på så sätt en bra balans på gimbalen.
Förstår det inte riktigt. Objektivet har ju ett stativfäste, är det så att den sitter på ett sådant sätt att den inte kan balansera de vanligaste Sony kamerorna?
 

martley

Aktiv medlem
Förstår det inte riktigt. Objektivet har ju ett stativfäste, är det så att den sitter på ett sådant sätt att den inte kan balansera de vanligaste Sony kamerorna?
Gissningsvis är problemet att objektivets stativfäste är anpassat för en tyngre kamera, och med en lättare kamera blir objektivet därför "framtungt". Rimligtvis borde det dock gå att flytta på objektivets stativfäste. Jag känner inte till Sonys konstruktioner men andra tillverkare brukar ha löstagbara stativfästen som medger att fästet går att montera längre fram eller bak på objektivet, just för att kunna balansera kamerahuset. Sen vet jag inte hur det är med just det aktuella objektivet, men en del telezoomar kanske flyttar tyngdpunkten beroende på vilken brännvidd man väljer.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Gissningsvis är problemet att objektivets stativfäste är anpassat för en tyngre kamera, och med en lättare kamera blir objektivet därför "framtungt". Rimligtvis borde det dock gå att flytta på objektivets stativfäste. Jag känner inte till Sonys konstruktioner men andra tillverkare brukar ha löstagbara stativfästen som medger att fästet går att montera längre fram eller bak på objektivet, just för att kunna balansera kamerahuset. Sen vet jag inte hur det är med just det aktuella objektivet, men en del telezoomar kanske flyttar tyngdpunkten beroende på vilken brännvidd man väljer.
Tycker bara det är konstigt att när man designar ett Sony objektiv till A7 och A9 att man inte gör stativfästet med såpass långt ARCAplatta att man kan få balans på hus med och utan motor, så svårt kan det ju inte vara
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Förstår det inte riktigt. Objektivet har ju ett stativfäste, är det så att den sitter på ett sådant sätt att den inte kan balansera de vanligaste Sony kamerorna?
Nu vet vi ju inte vad det är för gimbal men här kan du se problemet som kan uppstår
40 sekunder in

Kameran slår i gimbalen. Nu har denne person ett ganska litet objektiv men hade de satt på 200-600mm på denna då hade det inte gått att balansera utan att bakdelen på kameran slår i gimbalen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu vet vi ju inte vad det är för gimbal men här kan du se problemet som kan uppstår
40 sekunder in

Kameran slår i gimbalen. Nu har denne person ett ganska litet objektiv men hade de satt på 200-600mm på denna då hade det inte gått att balansera utan att bakdelen på kameran slår i gimbalen.
Det är inte den typ av gimbal, TS är ett en upphängning för tex fågelfoto typ denna

 

Rosino

Aktiv medlem
Jag har en Sirui gimbal och tanken är att jag ska kunna använda kombinationen för t.ex fågelfotografering.
Jag beställde en arcaswissplatta som är 120 mm lång, det löste problemet. Nu balanserar kameran och objektivet fint och hålls kvar i den position jag lämnar dem. 🙂
Tack till alla som kommit med goda råd! 🙂
 
ANNONS