Annons

Balfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Wredenberg

Aktiv medlem
Min syster ska gå på bal nu och jag har lovat att föreviga detta ögonblick. Jag har inte fotograferat med min systemkamera så länge så jag känner att jag skulle vilja ha lite goda råd. Vad ska man ha för inställningar?
Jag har en Nikon D70s med ett Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED objektiv. Vädret kommer förmodligen vara som idag, dvs. halvmulet men uppehåll (förhoppningsvis). Tacksam för era tipps.

MVH Daniel.
 
inställningar är ju omöjligt att sia om... Men ska det vara mulet så skulle jag rekomendera största bländaren, största bännvidden, stå en bit bort så det funkar med 70mm, kanske höja ISO till 400 såatt du får en bra slutartid, det får du avgöra själv.

Men varför inte ta några provkort innan? finns väl massa bra människor du kan knäppa kort på 5 minuter innan du knäpper syrran? då hinenr du ju se vilka inställningar som funkar.

Fotografera RAW så kan du ju ändra lite i efterhand
 
1. Använd blixt! Ofta behövs upplättningsljus och extra viktigt blir det om solen skulle kika fram.
2. Tänk på vad som fins bakom modellen, flaggstång genom huvudet är en typisk nybörjarmiss.
3. Även om kläderna är fina så behöver de ju inte vara med på alla bilderna, ta lite snävare porträtt också.
4. Provfota före!!!
 
Kalle_B skrev:
inställningar är ju omöjligt att sia om... Men ska det vara mulet så skulle jag rekomendera största bländaren, största bännvidden, stå en bit bort så det funkar med 70mm, kanske höja ISO till 400 såatt du får en bra slutartid, det får du avgöra själv.

Men varför inte ta några provkort innan? finns väl massa bra människor du kan knäppa kort på 5 minuter innan du knäpper syrran? då hinenr du ju se vilka inställningar som funkar.

Fotografera RAW så kan du ju ändra lite i efterhand

"Knäppa syrran" Hahaha den va bra =) Jo visst kan man ta kort och testa innan, men jag tycker det är svårt att uppskatta om de blir bra genom att bara kolla i kameran. Kommer inte att ha tid att lägga in dem i datorn. Tack ändå för dina kommentarer.
 
Per_tissen skrev:
1. Använd blixt! Ofta behövs upplättningsljus och extra viktigt blir det om solen skulle kika fram.
2. Tänk på vad som fins bakom modellen, flaggstång genom huvudet är en typisk nybörjarmiss.
3. Även om kläderna är fina så behöver de ju inte vara med på alla bilderna, ta lite snävare porträtt också.
4. Provfota före!!!

Får hoppas att den inbyggda blixten räcker för jag har inte hunnit skaffa någon annan. Ska man ha någon speciell inställning för blixten? Ska tänka på dina tipps, tack så mycket.
 
ANNONS