Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bandning i gradient tool

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har photoshop cs3 i en enklare laptop som en slags portabelt mörkrum. Laptop och photoshop är ingen vidare sängkamrat, det vet jag. Men jag vill ha det så för att kunna visa saker eller snabbredigera lite pronto utan att behöva vänta till ajg kommer hem.

Hursomhelst:
Jag gjorde en circular gradient från svart till vitt i ett nytt lager som jag tänkte blanda in i min bild. Men, så såg jag att gradienten blev väldigt bandad.
Hm, ett beprövat trick är att lägga till lite 1% brus monokront. I helsike heller.

Kan det vara min skärm eller grafikkort som är lite dåligt på att visa gradienter och att bandningen inte finns i bilden egentligen?

Det enklaste är väl att visa det för oss som sitter på andra skärmar. Då kan vi säga om det är din laptop eller det finns i bilden.

/Stefan

Jag sätter mina fem cent på att det är grafikkortet som är boven.
Hade själv samma problem för en drös år sedan och då var det grafikkortet/skärmen som var orsaken på kruxet.

Du kan testa att titta på din bild på en annan dator och se ifall det ser bättre ut där!

Lycka till!

Skärmstyrningen i laptopen har egentligen bara 6 bitar att tillgå (64 nivåer) - om det inte är en av de bättre/dyrare bärbara. Resten av de saknade färgtonerna (3 av fyra nivåer saknas) försöker den ta fram genom "tids-dither" i vissa fall, men långt ifrån i alla.

Att lägga till 1% brus på detta kommer knappast göra någon på skärmen synbar skillnad då maxamplituden på bruset då blir ~2.56 bitar - fortfarande mindre än "steget" i tonupplösningen på skärmen.

Lägg ihop lagren så kommer det mesta av den synbara effekten att försvinna - och kom ihåg att effekten är inte "verklig" - den finns egentligen inte alls i denna styrka i själva filen. Det är skärmen som ställer till det. 1% brustillägg måste inte vara en dålig ide för detta, så ta detta steg iaf även om det inte syns på skärmen.

Det var nog vad jag misstänkte. Tack för all hjälp. Undrar om det inte är lite samma fenonomen som när photoshop visar moare-liknande (stavn?) mönster vid vissa storlekar.
Jag tvivlar på att bandningen kommer synas vid en förminkad bild men nått i den här stilen skall det bli.Kanske inte riktigt klart än. Lurar på om inte lite moln-filter borde blandas in en aningen på den släta ytan?

Bilagor

• SG1L2916-2-500.jpg
    SG1L2916-2-500.jpg
    5.3 KB · Visningar: 146
ANNONS
Götaplatsens Foto