Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bandning vid bilder tagna mot himlar

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyland

Aktiv medlem
Hej,

Jag har det senast upplevt bandning när jag fotat landskapsbilder där himlen uppfyller en stor del av bilden.

Jag har återupptagit det allmäna fotograferandet efter att uteslutande fotat motorsport senaste åren så har ej upplevt eller tänkt på bandning innan eller på länge iallfall.

Kommer ladda upp bilder när jag kommer hem från jobbet ikväll.

Kamera är 5DmkIII. Objektiv dels Canon 17/40 4L samt IRIX 15mm Firefly.

en bild tagen dagtid och nu igår en solnedgång där bandning var påtaglig/synlig redan i displayen bak på kameran när jag kollade igenom bilderna. Känns som bandningen utgår från ljuskällan i detta fall solen och blir som ringar / bågar ut mot kanterna

Fotar alltid i RAW och Adobe RGB

Är banding vanligt förekommande när det blir stort dynamiskt omfång i ljuset? Tänkte mesta på alla grymma bilder med solnedångar över havet som folk tar. Får man jobba bort bandning i Post redigering eller är det fel på kameran / inställningar.

Jag tippar om jag drar i reglagen i LR så kan bandningen bli ännu mer påtaglig

som sagt bilder kommer.

//Mikael

Första frågan, har du korrigering av perifierbelysning påslagen?

Denna funktion för korrigering av distorsion kan ge extrem bandning med vissa tredjepartsobjektiv i den jpg-bild som används för att förhandsvisa en råfil.

Första frågan, har du korrigering av perifierbelysning påslagen?

Denna funktion för korrigering av distorsion kan ge extrem bandning med vissa tredjepartsobjektiv i den jpg-bild som används för att förhandsvisa en råfil.
Hej, Det vet jag faktiskt inte, det är inget jag ändrat på iallfall , så är det "på" som default så är det säkert på nu med. Jag får kolla när jag kommer hem. Tack för tipset. Jag ska försöka simulera samma bilder med min nyinköpta 5DmkIV se om det ter sig bättre på den.

Hej, Det vet jag faktiskt inte, det är inget jag ändrat på iallfall , så är det "på" som default så är det säkert på nu med. Jag får kolla när jag kommer hem. Tack för tipset. Jag ska försöka simulera samma bilder med min nyinköpta 5DmkIV se om det ter sig bättre på den.

Har du provat att framkalla någon av råfilerna i ett råkonverteringsprogram? Den bildfilen som genereras ska inte uppvisa samma bandning om råfilen.

Har du provat att framkalla någon av råfilerna i ett råkonverteringsprogram? Den bildfilen som genereras ska inte uppvisa samma bandning om råfilen.
Inte gårdagens bilder, men en bild tagen med 17-40 4L dagtid mot en tämligen klarblå himmel och vad jag vill minnas så var solen ej med i bild. så var det bandning , kanske inte så mycket initialt men när jag öppnade i Lightroom el om det var Camera RAW och vidare till PS och sedan gjorde en svart / vit version av bilden blev det mer påtagligt med bandning i den svartvita gradering som fanns / blev i himmlen. Känns som detta varit mer påtagligt med vidvinkel objektiv. men som sagt har ej fotat Landskap på länge så har inte mycket aktuella bilder att jämföra med. Jag kanke konverterade / processade bilden fel som fick banding i den svartvita slutbilden.

När jag uppdaterade PS /LR senast så ville systemet plötsligt trycka över bilder i 8 istället som förr 16 bitar.
Det gav en del posterization i himlen.
Fick editera om dem när jag rättat till det.
Samma problem för dig?

När jag uppdaterade PS /LR senast så ville systemet plötsligt trycka över bilder i 8 istället som förr 16 bitar.
Samma problem för dig?
Tror inte det, jag öppnade nu PS ifrån Lightroom och då står det i Bildläge att det är 16bit, ska försöka få in den i dropbox och dela. Den ser inte så farlig ut men när man lägger på en gradient map för att göra den svartvit blir det ganska påtagligt

Kolla om du kan ladda ner den, Var ju inte helt glasklart inne i Dropbox hur man kan ge access, ser ut i inställningar som bara jag har tillgång men hittar inte hur jag ändrar det. ang bilden så är det en testbild som jag gjorde bara för att se utsnittet på 17-40 linsen. såg dessutom att sensorn behövs göras rent :) Men iallfall, den ser inte så farlig ut med bandning , men om man lägger på en gradient map i PS, och först justerar nivåerna så ser man bandningen i himlen ganska tydligt. Och jag undrar egentligen bara varför? Behöver man planera väldigt mycket hur man fotar för att inte få bandning dvs sitt förhållande till solen etc. Tycker detta var en ganska simpel bild ljusmässigt och tycker inte man skulle behöva lida av bandning vid efterredigering...?

Samma problem för dig?
Nu blir jag lite konfunderad. La över bilderna från kameran från igår där jag såg bandningen redan bak på displayen. Ser inte så farligt ut i LR, och jag kan misshandla bilden rätt bra genom att dra i reglagen utan att bandningen blir så påtaglig, men när jag lyfter in bilden oredigerad i PS så tycker jag mig se mer bandning och vid tex en gradient map till svartvitt så blir det väldigt tydligt. Provade lägga en vanligt Övertonig på bilden som et separat lager, från svar till vitt. Så man bara ser själva övertoningen, och den har också bandning...??? Är PS fel inställt? Skärm fel läge? Nu blev det mycket frågetecken

https://www.dropbox.com/s/rqwyef6n8fozycm/_X3B5731.CR2?dl=0

den andra bilden

ANNONS
Götaplatsens Foto