Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bara IR filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

shinta

Ny medlem
Hej!

Är helt ny här och även helt ny inom fotografering. Inte äns köpt kameran änu =)
Så denna frågan är säker skrattretande för många av er.

Undrar om man kan få denna effekt med hjälp av ett IR filter, eller om det är ganska mycket jobb i photoshop efter.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/736296.htm?set=lp

Menar just trädet nu, allt det lyser vitt lite här å var.

Tack på förhand

Nu har inte jag testat men läst här i forumet i andra poster om det du funderar över.

Det Photoshoparbete som verkar vara är att ändra färgerna, beroende på vilken kamera du har och vilket IR-filter så kan färgnyansen i bilderna bli felaktig. Tror att Canonkamerorna gör en väldigt röd bild, så det du får göra är med kanalmixern ändra färgerna så de blir mer riktiga.

Kom just på att det finns en artikel i ämnet: http://www.fotosidan.se/cldoc/4188.htm

Ett tips är att söka i forumet eller bland artiklarna, de flesta frågor har nog redan besvarats.

Jo jag sökte lite, men hittade inte i forumet någon liknande fråga, alla vet ju redan så mycket inom ämnet & har då mer avancerade frågor.
Men tack för länken, ser ut som den kommer hjälpa mig mycket.

Nikon ger också en väldigt röd bild. Men så heter det också InfraRött. Man vänder kanalerna i PS om jag inte minns fel. Sedan får man sitta och leka med nivåer och annat tills man får fram något. Så det är lite pysslande det är det.

För det första är olika kameror olika bra lämpade för IR-foto. Resultatet och hur mycket efterarbete som behövs varierar en del beroende på kamera.

För att få bilder med vit grönska, sas, så ställer man vitbalansen manuellt, med filtret på, mot en solbelyst gräsyta (eller annan grön växtlighet).

Därefter får man ofta dra en del i kontrasten i photoshop. Vill man ha blå himmel får man byta plats på blå och röd kanal. Man kan åxå få dra ner mättnaden på blädverken lite, då det, beroende på vilken växt det är, varierar lite vilken ton den får. Det är sällan den blir HELT vit.

Tänker du fota i RAW-format behöver du inte bry dig om att ställa vitbalans, Montera på filret och ladda iväg några bilder bara ... ställ vitbalansen i efterhand i RAW Hanteraren.

Här är ett exempel på en bild direkt ur min Nikon D70 med IR-filter (den vänstra) den högra är efter lite meck i Photoshop.

http://www.ventil8.net/irpostprocessing.jpg

En stor fördel är dock att skjuta från stativ då slutartiderna blir aningens långa för handhållet, men har du en kamera som e känslig för IR så går det med =) Exempel på handhållet IR följer nedan.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/699614.htm

Jag tycker att det är en ganska bra hjälp att bedöma exponeringen om man har rätt vitbalans i kameran, även om det ju funkar utmärkt att ställa i efterhand, om man fota RAW.

Fabian:
Jag vet inte om någon sådan lista, inte som är direkt komplett iaf. Med att söka, eller fråga, på dpreviews forum brukar ofta se svar på såna frågor.

Fabian Fogelberg skrev:
Någon som vet om det finns någon lista med vilka kameror som klarar att återge IR med IR-filter?

(Undar om min KM 5D klarar det?)

Skulle tippa på att alla kameror kan återge IR, Variationen blir bara i slutartiderna men det är ju å andra sidan ej intressant då man använder sig av stativ.

dumbo skrev:
Jag tycker att det är en ganska bra hjälp att bedöma exponeringen om man har rätt vitbalans i kameran, även om det ju funkar utmärkt att ställa i efterhand, om man fota RAW.

Det är väl rätt svårt att se om exponeringen vart bra direkt i kameran när du fotar med IR filter?

Om man ställer vitbalansen rätt innan tycker jag att man kan se rätt bra om exponeringen blev bra diret i kameran. Där är svårare med "vanlig" vitbalans, IMO. Men det är kanske en vanesak.
Jag tycker åxå man får en bättre uppfattning om hur den slutliga bilden kommer att se ut.
IR är en av de få gånger jag faktiskt använder displayen. :)

Edit:
En del kameror har väldigt branta filter framför sensorn och är mer eller mindre oanvändbara för IR.

dumbo skrev:
Om man ställer vitbalansen rätt innan tycker jag att man kan se rätt bra om exponeringen blev bra diret i kameran. Där är svårare med "vanlig" vitbalans, IMO. Men det är kanske en vanesak.
Jag tycker åxå man får en bättre uppfattning om hur den slutliga bilden kommer att se ut.
IR är en av de få gånger jag faktiskt använder displayen. :)

Edit:
En del kameror har väldigt branta filter framför sensorn och är mer eller mindre oanvändbara för IR.

Absolut inget fel att ställa vitbalansen "rätt" direkt i kameran, Det gör jag med ofta ... dock inget krav, Går alldeles utmärkt att göra i efterhand. jag kan dock meddela att jag har ingen som HELST susning om hur slutresultatet blir (efter meck i PS) genom att bedöma bilden direkt i kameran =). Jag brukar ladda iväg en 5-6 bilder på samma motiv fast med olika slutartider och kör allt som oftast på bländare 11.

Ventileit skrev:
Skulle tippa på att alla kameror kan återge IR, Variationen blir bara i slutartiderna men det är ju å andra sidan ej intressant då man använder sig av stativ.
Hehe, min KM 5D verkar inte vara den omptimala kameran för IR.

Hittade det här citatet på dpreview:
"Thanks for the excellent scientific comparisons. It certainly looks like the 5D is just about the worst camera to do IR shots with. As you say, its a nice camera anyway."

Fabian Fogelberg skrev:
Hehe, min KM 5D verkar inte vara den omptimala kameran för IR.

Hittade det här citatet på dpreview:
"Thanks for the excellent scientific comparisons. It certainly looks like the 5D is just about the worst camera to do IR shots with. As you say, its a nice camera anyway."

Låna ett IR filter och testa?

ANNONS
Götaplatsens Foto