Annons

Barn - Fotopsykologi

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det går att få tag i boken som Mipert hänvisar till? Den heter Barn i bild och verkar inte finnas längre??
 

Jimsan

Aktiv medlem
froderberg skrev:

Generellt gäller att föräldrar är av ondo för alla utom de aldra minsta. Barn blir lätt mammiga och pappiga. Släktingar som viftar med nycklar och godis eller säger "le nu" är också idioti.
Känner att jag måste berätta en historia från verkliga livet här:

Skulle ta ett porträtt på en ettåring. Med som sällskap fanns mamman och en mormor.
Mormodern sprang fram och tillbaka framför kameran och ropade på ungen hela tiden:
'Var är mormors hjärtegull!'
'Åsså tittar du på kameran och skrattar'
'Gulligulligull' osv.

En lätt hysterisk situation om man säger så.
Det roliga var att ettåringen totalt ignorerade mormodern. Han följde henne inte ens med blicken eller reagerade när hon ropade hans namn.
Förmodligen hade mormodern gjort det så ofta att ungen helt enkelt hade tröttnat.
Hon märkte givetvis ingenting utan fortsatte att gulla med ungen.

Till slut var jag tvungen att be mormodern ställa sig lite avsides så att jag kunde börja fotografera någon gång. Hon störde mig mer än någon annan.

Sensmoralen i den här historian är att man skall inte upprepa sig för mycket när man påkallar ungens uppmärksamhet.
Ser du att blicken börjar vandra så gör något oväntat.
Klappa händerna, fyra av blixten eller pip med en boll. Allt för ungen intresserad igen.

Då blir det bra bilder.
 
ANNONS