Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Batch av x bilder till svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

incus

Aktiv medlem
Låt oss säga att jag har 100 bilder tagna med Nikon D70 i råformat. Jag önskar göra om dem till svartvitt.

Har någon tid och lust att beskriva hur jag på ett snabbt, bra och smidigt sätt utför detta?

Antingen med specialprogram eller med photoshop cs.

Tack på förhand!

//Stefan

det ska gå och göra väldigt enkelt i PictureProject.

Har själv inte gjort det men har spanat in funktionen för batch :)

tror o hoppas på att svartvit funktionen finns med också :)

-:photoshop:-
Det finns väl "Batch Conversion" att välja?, tala bara om vilken folder filerna ligger i och vad som skall göras med bilderna, alt. spela in en "Action".

Mvh.
Danne.

Ventileit skrev:
-:photoshop:-
Det finns väl "Batch Conversion" att välja?, tala bara om vilken folder filerna ligger i och vad som skall göras med bilderna, alt. spela in en "Action".

Mvh.
Danne.

Tackar! Där satt den... :)

Råformatet har jag också fixat i ett tidigare steg.

incus skrev:
Låt oss säga att jag har 100 bilder tagna med Nikon D70 i råformat. Jag önskar göra om dem till svartvitt.

Har någon tid och lust att beskriva hur jag på ett snabbt, bra och smidigt sätt utför detta?

När du utgår från råformat kan du göra det i samband med konverteringen. Om du använder Camera Raw gör det genom att dra ner mättnaden i bilden till -100. Sedan kan du leka med inställningarna under fliken Kalibrera för att få fram olika effekter. Sparar in ett steg och ger bra kontroll över hur överföringen från färg till gråskala ska göras.

MVH/Stefan

Re: Re: Batch av x bilder till svartvitt

stefohl skrev:
Om du använder Camera Raw gör det genom att dra ner mättnaden i bilden till -100.
ger det samma resultat (rent gråskalemässigt) som att använda desaturate på en icke-rawfil?

Re: Re: Re: Batch av x bilder till svartvitt

Estethia skrev:
ger det samma resultat (rent gråskalemässigt) som att använda desaturate på en icke-rawfil?

Nej, det skiljer sig en hel del åt. Jag gillar ju inte Desaturate, eftersom jag tycker att den ofta ger en lite slät och onyanserad bild i Photoshop.

Gör du det genom att dra ner mättnaden i Camera Raw blir till exempel blå färger märkbart mörkare och gula färger märkbart ljusare än om du gör det senare i Desaturate. För mig ser det bättre ut, mer som jag är van vid att en svartvit film översätter färger till gråtoner.

Men det riktigt roliga är sedan att man genom att gå in på fliken Kalibrera kan variera resultatet i stor utsträckning. Så om du vill göra en bild med snygga hudtoner kan du prova att dra ner den blå färgens mättnad. Hittar du sedan en inställning som ser snygg ut kan du spara den för framtida bruk.

På så sätt kan man skapa en uppsättning med konverteringar som fungerar för olika motivsituationer. Lite som om man hade en mängd filter vid fotograferingen, fast nu i efterhand.

MVH/Stefan

låter fint.
själv var jag mest intresserad av den röda färgens förändring eftersom jag är porträttör.

ANNONS
Götaplatsens Foto