Annons

Batch redigering på 500 st Raw filer i Adobe Camera RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Hej.

Har ganska många RAW filer som jag vill ge lite ökad kontrast å skärpa, helt enkelt ge dom lite punch utan att sitta i flera timmar.

Finns det några enkla steg man kan gå för att få sina RAW filer till klara JPEG som inte har så mkt finlir i sig men ser klart bättre ut än en matt RAW bild?

Lär mig gärna också hur man gör sånna här macron i photoshop med JPEG.

Tackar på förhand / Karl

Jag vet inte om det går att göra i Camera Raw men annars så låter det som ett typexempel på använding av LightRoom tycker jag.

öppna alla i i camera raw.
Select all.
Gör dina justeringar, Skärpa o kontrast.
Välj save image... längst ner till vänster och exportera alla dina bilder i det format du vill, jpeg eller dng eller tiff.

/KN

öppna alla i i camera raw.
Select all.
Gör dina justeringar, Skärpa o kontrast.
Välj save image... längst ner till vänster och exportera alla dina bilder i det format du vill, jpeg eller dng eller tiff.

/KN

Grymt. Man tackar! Nu ska jag hitta någon bra avvägning. Tror vitbalansen blir mest krånglig, kan man sätta den på auto på alla utan att den blir tex 5500 på varje bild?

Nä jag tror inte det. Men du kan ju ställa in allt som vu vill ha samma, skärpa kontrast osv med alla bilderna markerade och sen gå igenom alla bilderna en för en och trycka på auto.

Du kan göra så att du i ACR gör de inställningar du vill göra i en bild. sedan klickar du på den lilla ikonen i högerkant bredvid texten "basic" alltså rakt ner från histogrammets högerhörn. där väljer du sedan Save settings.

efter att du har gjort det kan du markera alla de bilder du vill förändra. hägerklicka och gå in under develop settings. här kan du sedan välja de inställnignar som du tidigare sparade. (och även vilka inställningar som du vill ska appliceras, som vitbalans, exponering, skärpa etc.)

hoppas det var svar på din fråga

/FLiP

Om man är noggrann när man fotograferar, borde man då inte kunna välja vitbalansen "As shot" och sen manuellt korrigera eventuella bilder som det blivit fel på?

ANNONS
Götaplatsens Foto