Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteri D80 & D90

Produkter
(logga in för att koppla)

KoDanne

Avslutat medlemskap
Skulle inte D90 ha lika batteri som i 80? det heter då iaf lika, men i D90 har "skåran" i batteriet bytt form så mitt gamla batteri går ej i kameran, det var ett udda tilltag.

Visst passar det

För att kunna testa den D90 jag köpte lånade vi ett batteri från en D80, och bägge kamerorna har samma batterigrepp så visst passar det./Tjobbe

Ahhhh

Nu har jag hittat svaret på min fundering. Batteriet jag använde till min D70s hette EN-EL3 o har en rektangulär skåra i sig.

Till D90 heter batteriet EN-EL3e (OBSERVERA att det har ett litet-litet "e" bakom sig) och det batteriet har en kilformad skåra i sig. Det var därför batteriet inte ville passa i D90ín.

Så skall ni köpa ett "billigt" extrabatteri till kameran se till att det har det lilla e:et på slutet.

//Danne

Den avgörande skillnaden är väl att enel3e "kommunicerar" med kameran ang sin status och inte bara spänningen.

Typiskt

Då fick jag enda kameran i hela universum som är felbyggd, förvånad man blir... har sådant o-flyt i allt jag tar mig för.

//Suck

slänger in en liknande fråga här

jag har ett d50 batteri
det heter inte samma som d80s
är väl nån beteckning där e el nåt
fungerar det batteriet på d80?
har inte vågat testa

nej, läs här ovan, d70 och d50 har samma batteri en-el3. d80 och d90 har det nyare en-el3e. som inte är samma batteri...
d80-batteriet passar i d50 dock.
svarta batteriet är till d50, gråa till d80

Bilagor

• batteri1-2.jpg
    batteri1-2.jpg
    87.1 KB · Visningar: 181
  • batteri2.jpg
    batteri2.jpg
    82 KB · Visningar: 185
ANNONS
Götaplatsens Foto