Annons

batteri fraga (AA)

Produkter
(logga in för att koppla)

eosd60

Aktiv medlem
tja...
upptackte pprecis att efter att min canon laddare har sagt att mina 2300mh AA batterier ar klara kan jag ta ut dom och sen stoppa tillbaka dom igen och ladda dom ytterligare i 10-15min... forsta gangen den sa att dom va klara va dom pa 5volt... 3ggr senare 5.7volt... min fraga ar om nagon vet ifall det ar bra eller daligt?

lars

Hepp, några tankar

Olika laddare har olika sätt för att avgöra när batterier är färdigladdade för att på så sätt undvika överladdning. En viss tid, temperatur och deltaavkänning är några sätt.

Om din laddare t.ex. går efter såväl tid som temp, så kanske den alltid laddar minst femton minuter, eller om tempen är låg så laddar den längre. Separat laddkanal med separat deltaavkänning är ett bättre alternativ än de föregående.

Så, om du laddat dina batterier i en laddare som är gjord för t.ex. 2000 mah batterier, kanske den slutar ladda efter 60 minuter. Om du då har 2300mah batterier är dom inte helt full-laddade, och därför kanske du får mer kräm i dom om du laddar dom en andra gång, dock med risk för att du överladdar batterierna. I allmänhet är det inte bra att överladda, att inte ladda dom fullt ska inte skada batterierna men då går man ju miste om batteriernas fulla kapacitet.

eosd60 skrev:
forsta gangen den sa att dom va klara va dom pa 5volt... 3ggr senare 5.7volt... min fraga ar om nagon vet ifall det ar bra eller daligt?

lars

Ehh?? 5,7V i ett batteri som är gjort för antagligen 1,2V eller 1,5V? Det låter inte bra i mina öron. Jag skulle iaf inte sätta de batterierna i kameran. Kamerorna är gjorda för att ta 1,5 V, inte 5V!!!

DETTA ÄR INTE BRA!!!

//Marcus

oh det ar nog kanske inte 5.7volt da. nar jag annvander dom i min compact drive sa star det 5.3v. typ.. hmmm.. jaja

ANNONS
Götaplatsens Foto