Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteri(?)-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

gameburg

Aktiv medlem
Har en 10D med 4 pirat och 1 orginalbatteri, samtliga håller för ca 100-150 exp/st vilket är långt under spec. Vet dock inte om det är laddaren eller kameran det är fel på.
Samtliga blev "dåliga" ungefär samtidigt.
Visserligen kör jag med mitt 100-400L IS ganska mkt, men så mkt borde det inte göra.
Har nu köpt ett nytt batteri som jag laddat och detta tar slut ungefär lika snabbt (ej kört ngn IS denna vända).
Misstänker att antingen kameran har en dålig batteri-avkännare eller så är laddaren dålig.
Är det ngn mer som haft liknande problem som fått det åtgärdat eller som hört om andra som haft samma strul?
Vad kan det tänkas kosta om det är kameran?
Laddaren är ju relativt billig om man köper pirat!

mvh
Patrik

Hejsan!

Jag har två piratbatterier och ett Canon, det jag märkt är att om batterierna ligger i oanvända så laddar piratbatterierna ur sig långt mycket snabbare än Canon batteriet, det laddar i princip inte ur sig alls. Är däremot batterierna fullladdade och jag är ute och plåtar så räcker de tillräckligt länge för att jag ska hinna fylla flera minneskort innan de är slut.

Jag har köpt mina batterier hos Zebramedia för ca 1 år sedan.

Jonas

jonasandersson skrev:
Hejsan!

Jag har två piratbatterier och ett Canon, det jag märkt är att om batterierna ligger i oanvända så laddar piratbatterierna ur sig långt mycket snabbare än Canon batteriet, det laddar i princip inte ur sig alls. Är däremot batterierna fullladdade och jag är ute och plåtar så räcker de tillräckligt länge för att jag ska hinna fylla flera minneskort innan de är slut.

Jag har köpt mina batterier hos Zebramedia för ca 1 år sedan.

Jonas

Batterierna ligger max en vecka, har dessutom tagit batterierna direkt från laddaren ibland utan att de räcker nämvärt längre.
Har också köpt mina från zebra!

/PG

Efter en vecka har nog mina pirat laddat ur sig till hälften. Försöker alltid att ladda dom fulla om jag ska plåta mycket och sedan har jag mitt Canon batteri som reserv eftersom det håller betydligt bättre.

När jag köpte mina från Zebramedia så fick jag ett som var kass och det bytte dom på direkten så kolla med dom om du köpt batterierna ganska nyligen.

Jonas

jonasandersson skrev:
Efter en vecka har nog mina pirat laddat ur sig till hälften. Försöker alltid att ladda dom fulla om jag ska plåta mycket och sedan har jag mitt Canon batteri som reserv eftersom det håller betydligt bättre.

När jag köpte mina från Zebramedia så fick jag ett som var kass och det bytte dom på direkten så kolla med dom om du köpt batterierna ganska nyligen.

Jonas

Skumt att de ska självurladda så snabbt, det är ngt jag aldrig upplevt tidigare, då kunde kameran ligga i veckor för att sedan användas för fullt (>300 bilder).

/PG

Hej
jag använder en 20D och har 1 originalbatteri och 1 pirat (Soligor). Jag har inte upplevt att de varierar nämnvärt i kapacitet. Även om nåt batteri får ligga i ryggan nån vecka eller två, då brukar det inte vara något problem att klara av 300-400 exponeringar på en laddning. Då använder jag oftast ett 70-200/2.8 L IS USM, och kör mycket serietagning. ISen använder jag kanske för några enstaka bilder då och då.
Har du testat att använda en annan laddare? Det låter ju konstigt om alla batterier plötsligt skulle vara lika dåliga.

//Glenn

Glenn Bark skrev:
...Har du testat att använda en annan laddare? Det låter ju konstigt om alla batterier plötsligt skulle vara lika dåliga.

//Glenn

Nix, har inte haft tillgång till ngn ännu, men det lutar kanske åt att köpa en från zebra och se om det blir ngn skillnad. Om inte annat kan det vara bra att kunna ladda batterierna i bilen/båten.

/PG

gameburg skrev:
Nix, har inte haft tillgång till ngn ännu, men det lutar kanske åt att köpa en från zebra och se om det blir ngn skillnad. Om inte annat kan det vara bra att kunna ladda batterierna i bilen/båten.

/PG

hmm såg just att zebra ligger nere pga ngn tvist med Kvalitetsvaruhuset.

/PG

Jag har hittat lösningen på detta problem !!!

Hade precis samma problem att båda mina Canon batterier helt plötsligt laddade ur blixtsnabbt och att det bara visades halvt batteri på indikatorn även om man tog dem direkt från laddaren.

Det visade sig att ett av de fjädrande bläcken (eller vad de kan kallas) i laddaren hade fastnat i nerfällt läge. I mitt fall ver det det längst till vänster.

Laddaren verkar fungera som vanligt och signalerar fulladdat batteri men laddar tydligen inte.... Efter att ha fipplat loss bläcket så att det hamnade i uppfällt läge så laddar den som den skall och indikatorn visar fullt batteri som den skall.

Hoppas det är samma skitfel för dig !!

Stoffe69 skrev:
Jag har hittat lösningen på detta problem !!!

Hade precis samma problem att båda mina Canon batterier helt plötsligt laddade ur blixtsnabbt och att det bara visades halvt batteri på indikatorn även om man tog dem direkt från laddaren.

Det visade sig att ett av de fjädrande bläcken (eller vad de kan kallas) i laddaren hade fastnat i nerfällt läge. I mitt fall ver det det längst till vänster.

Laddaren verkar fungera som vanligt och signalerar fulladdat batteri men laddar tydligen inte.... Efter att ha fipplat loss bläcket så att det hamnade i uppfällt läge så laddar den som den skall och indikatorn visar fullt batteri som den skall.

Hoppas det är samma skitfel för dig !!

TACK för den! Ska precis lämna in batterigreppet på reparation och så hände detta mig idag...

Hade laddat extrabatteriet fullt precis innan jag åkte väg och hade fullt batteri i kameran. Körde flera hundra bilder med mycket chimpande och IS. Batteriet tog slut och jag bytte. Efter några minuter var också detta slut! Försökte ladda det första och byta men det tog också slut på några minuter.

Du räddade mig från en onödig tur till verkstaden! Synd att fotandet fick brytas bara. Hade en fin trollslända på gång...

/Pontus

hade liknande problem med ixus kameran

När jag köpte min ixus 400 med extra batteri sa försäljaren till mig att inte ha batterina i laddaren för länge max 18 timmar annars kan bateritiden minska ganska kraftigt och jag lyckades ladda ena batteriet ca 26 timmar och kunde nästan bara ta 35 bilder efteråt istället för 70-85 bilder före

ANNONS
Götaplatsens Foto