Annons

Batteri till en Canon EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
För några år sedan hittade jag en Canon EOS 1000D i en second hand-butik för ca 100Kr. Den saknade förstås objektiv och batteri och laddare och inte ens kamerahuslocket fanns med, men jag tänkte att 100 Kr kan väl vara värt att testa, den kan vara bra som en rerservkamera eller en man kan låna ut utan att vara alltför orolig. Det var redan då svårt att hitta ett originalbatteri så det blev ett jupio-batteri som var kompatibelt. Det fanns lite laddning i batteriet så att det räckte för att bekräfta att kameran faktiskt fungerade och att det gick att ta kort med den. Laddaren däremot saknades fortfarande så det blev en Canon originallladdare. Jag använder inte den där kameran särskilt mycket och när jag skulle testa den nyigen så var batteriet tomt. Jag upptäckte då att batteriet verkar ha svällt, eftersom det kärvar såpass mycket i batterifacket att jag blev tvungen att använda ett verktyg för att få ut det, och jag vet inte om jag törs låta batteriet sitta kvar i kameran, om det ska till att expandera ännu mera. Nu verkar det vara svårt att hitta ens ett ersättningsbatteri kompatibelt med Canons LP-E5 som batteritypen kallas. Var kan man hitta ett sådant?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Svullna batterier kasserar man.

Själv kör jag på batterigrepp med AA till min 1000D så behöver jag inte bry mig om att förvara dess batteri rätt.
 

larsol

Aktiv medlem
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Det är ju ett Jupio-batteri jag har, så jag hade hoppats att hitta ett originalbatteri, men jag får väl testa med ett nytt Jupio-batteri och hoppas att det fungerar bättre.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Det är ju ett Jupio-batteri jag har, så jag hade hoppats att hitta ett originalbatteri, men jag får väl testa med ett nytt Jupio-batteri och hoppas att det fungerar bättre.
Batterierna gillar inte att lagras helt urladdade eller helt fulladdade, så att det svällt kan lika gärna beror just på att batteriet legat helt dött.

Tyvärr är det väl lite som det är med äldre batterimodeller. Finns inte ens några till min gamla D700 längre, utan man får köpa "pirat". Sedan bidrog kanske coroneriet, då det var i den vevan de försvann helt. Troligen inte prioriterat att tillverka äldre modeller när det blev en massa flaskhalsar och logistikproblem.

Svullna batterier kasserar man.

Själv kör jag på batterigrepp med AA till min 1000D så behöver jag inte bry mig om att förvara dess batteri rätt.
Kunde ju vara en "framtidssäkring" av D700 att leta upp ett grepp med komplett med batterihållare, men den blir väldigt tung med grepp och åtta AA...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Batterierna gillar inte att lagras helt urladdade eller helt fulladdade, så att det svällt kan lika gärna beror just på att batteriet legat helt dött.

Tyvärr är det väl lite som det är med äldre batterimodeller. Finns inte ens några till min gamla D700 längre, utan man får köpa "pirat". Sedan bidrog kanske coroneriet, då det var i den vevan de försvann helt. Troligen inte prioriterat att tillverka äldre modeller när det blev en massa flaskhalsar och logistikproblem.



Kunde ju vara en "framtidssäkring" av D700 att leta upp ett grepp med komplett med batterihållare, men den blir väldigt tung med grepp och åtta AA...
Har framtidssäkrat min EOS 30 som tar två engångsbatterier.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har beställt ett nytt Jupio-batteri från Kamda, det är på väg med posten. Fortsättningsvis ska jag se till att ha för vana att ta ur batteriet ur kameran när kameran inte används, eftersom jag inbillar mig att kameran kanske drar lite ström ur batteriet även när den är "avstängd" och därmed riskerar att dra ur batteriet helt och hållet, vilket inte är hälsosamt för Lithiumbatterier.
En sådan elkonsument kan vara kamerans inbyggda klocka. Jag är osäker på ifall den har ett eget batteri eller om den går på huvudbatteriet, eller om det kanske är nån kombination, dvs att "klockbatteriet" eller en kondensator laddas av huvudbatteriet. Man kan ju ta ur huvudbatteriet ur kameran åtminstone så lång tid som det tar att ladda upp det utan att klockan stannar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har beställt ett nytt Jupio-batteri från Kamda, det är på väg med posten. Fortsättningsvis ska jag se till att ha för vana att ta ur batteriet ur kameran när kameran inte används, eftersom jag inbillar mig att kameran kanske drar lite ström ur batteriet även när den är "avstängd" och därmed riskerar att dra ur batteriet helt och hållet, vilket inte är hälsosamt för Lithiumbatterier.
En sådan elkonsument kan vara kamerans inbyggda klocka. Jag är osäker på ifall den har ett eget batteri eller om den går på huvudbatteriet, eller om det kanske är nån kombination, dvs att "klockbatteriet" eller en kondensator laddas av huvudbatteriet. Man kan ju ta ur huvudbatteriet ur kameran åtminstone så lång tid som det tar att ladda upp det utan att klockan stannar.
Helt klart brukar kameror dra lite ström ur batteriet. Min Nikon klarar sig rätt länge*, men de tömmer absolut batteriet till slut. 1000D har dock ett mindre batteri, så drar den lika mycket så kommer det att gå snabbare.

*Gissar 6-12 månader, men jag har inte gjort någon direkt studie.
 

apersson850

Aktiv medlem
En sådan elkonsument kan vara kamerans inbyggda klocka. Jag är osäker på ifall den har ett eget batteri eller om den går på huvudbatteriet, eller om det kanske är nån kombination, dvs att "klockbatteriet" eller en kondensator laddas av huvudbatteriet.
Det beror på vilken kameramodell man tittar på. Det finns lösningar med enkelt utbytbart batteri, inbyggt batteri och superkondensator.
Just för 1000D gäller inbyggt batteri.
 
ANNONS