Annons

Batteri till Minolta SRT 101/303

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem
Lämpligaste lösningen för ersättning av kvicksilver batteriet, PX 625, 1,35 volt?

Denna typ av batteri var det som användes till de flesta A-SLR, tillverkas inte längre, har fungerat i snart 12 år, håller konstant spänning under sin livslängd, för att därefter dala snabbt, mycket tillförlitligt m.a.o, men kvicksilver är numera bannlyst.

Rätt storlek, rätt spänning, 1,35 volt har Zinkluft batteriet, - men livslängden är bara omkring 1 år, oavsett om det används eller ej, en kemisk process pågår under denna tid, ganska osäker lösning, dyrt dessutom, 100:- /batteri, det blir lätt tusenlappar under några år ...

Alkaliska batterier håller inte en konstant spänning, under sin livslängd, försämras med tiden, en nödlösning, relativt bra livslängd, miljövänliga.

Något mindre i storlek, något högre spänning, 1,55 volt har Silveroxid batteriet, SR 44, - relativt bra livslängd av 3-5 år, livslängden beror endast av förbrukningen, troligen det bästa alternativet till det gamla kvicksilver batteriet, - men spänningen måste dämpas ner till 1,35 volt, för att exponeringsmätaren skall ge rätt värden.

Har för några år sedan sett en liten hållare, i storlek med original batteriet, där ett Silveroxid batteri, SR 44, kan läggs ner i, spänningen blir här transformerad ner till just 1,35 volt, smart!
Var kan denna lilla smarta tranformator köpas?

Kan det finnas andra lösningar/batterier, som ger 1,35 volt, konstant?
 
Tack, Markus!

Jag får väl köpa ett zinkluft batteri, tills någon annan bättre lösning dyker upp, mitt kvicksilver batteri fungerar fortfarande utan problem, men livslängden ligger nog nu i slutet.
 
update?!

Tack, Markus!

Jag får väl köpa ett zinkluft batteri, tills någon annan bättre lösning dyker upp, mitt kvicksilver batteri fungerar fortfarande utan problem, men livslängden ligger nog nu i slutet.

hur gick den med zincluft batterier? funkar Srt101n? hur är den med light meter?
 
Hej!
Jag fick precis en SRT 101b och hade samma batteriproblem.
jag löste det genom att stoppa i ett SR44 (1,55v) direkt. Det är betydligt mindre än hålet men funkar i alla fall.
Det jag fick göra var att ställa ned ison ett steg (50 istället för 100, 200 istället för 400 osv). Då gav det sedan samma ljusmätarvärden som en XG-1 jag har.
Jämförde mot en vit upplyst vägg med samma objektiv.
Jämförde även med flera olika bländaröppningar och det stämde det med :)
 
ANNONS