Annons

Batteribehandling, Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamF

Avslutat medlemskap
Hej alla glada!

Min syster har idag inhandlat ett stycke Nikon D40.
Och har laddat batteriet.

Han i butik sa att den skulle ladda i 10 till 12 timmar, men nu lyser laddaren med fast sken.

MÅSTE hon vänta i tolv timmar ändå eller kan man tjuvstarta lite smått och ladda över natten igen?
Hur mår batteriet av denna behandling?

Vill gärna att hon hinner mjukstarta medans jag är här och ser över henne... ;)

Tacksam för svar!

/ AdamF

Att ladda över natten första gången lever kvar sen äldre batteriteknologier (NiCd och NiMh). Med moderna batterier (LiJon) är det helt onödigt, då laddaren slår av när batteriet är fulladdat. Butikspersonal säger det av gammal vana då det åtminstonde inte skadar. :)

Ett helt urladdat batteri EN-EL9 laddas på cirka 90 minuter med laddaren Nikon MH-23.
En sådan laddning räcker för mig till ungefär 500 bilder (utan blixt).

Senast ändrad:
Är det tvunget att använda orginal batteri eller hur pålitliga är "no-name" märken, som kostar en bråkdel?

Nytt EN-EL9 på cyberfoto t.ex. kostar 590:-, söker man EN-EL9 på Ebay t.ex. hittar man massor med icke-nikon batterier.

ett nytt EN-EL9 i USA kostar ca motsvarande 275:-

Är ingen batteriexpert så kunde vara roligt att veta iaf :)

Har ett Lenmar DLNEL9 från DustinHome för 325 kr - fungerar lika bra som mina originalbatterier Nikon EN-EL9. Även Lenmarbatteriet är på 1000 mAh.

Mortella skrev:
Och, du upplever ingen skillnad. Men batteriet, orginal eller ej, skall alltid vara 1000 mAh?
Det skulle vara intressant att höra varför batteriet alltid ska vara 1000 mAh?

Jag har aldrig hör talas om någon elektronik som har tagit skada av ett batteri med högre kapacitet. Den enda skillnaden är att batteriet räcker längre innan det behöver laddas. Det tar också längre tid att ladda. Möjligtvis kan jag tänka mig att laddaren inte fixar batterier med högre kapacitet.
---/Thomas

AdamF skrev:
Hej alla glada!

Min syster har idag inhandlat ett stycke Nikon D40.
Och har laddat batteriet.

Han i butik sa att den skulle ladda i 10 till 12 timmar, men nu lyser laddaren med fast sken.

MÅSTE hon vänta i tolv timmar ändå eller kan man tjuvstarta lite smått och ladda över natten igen?
Hur mår batteriet av denna behandling?

Vill gärna att hon hinner mjukstarta medans jag är här och ser över henne... ;)

Tacksam för svar!

/ AdamF

När jag köpte min drog jag igång och fotade utan att ladda batteriet. Kunde ta ett par hundra bilder innan den behövde laddas... Så det borde inte har varit nån fara alls...

ANNONS
Götaplatsens Foto