Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteriblixt: B2 eller ELB500

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Det verkar som att min 13 år gamla Elinchrom Quadra håller på att ge upp, och jag lurar på en ersättare. Jag tror jag har vaskat fram två rimliga, lite olika, kandidater. Elinchrom ELB500 för lite mer kraft. Profoto B2 för att det är lättare att packa.
Typisk användning är porträtt utomhus, t ex bröllop där man inte kan välja tiden utan måste ge moteld i omöjligt soliga förhållanden. Där kan det ofta bli fullt blås med Quadran, så det talar för ELB500. Däremot måste jag ofta packa lätt, och en B2 skulle oftare få följa med. TTL är egentligen helt överflödigt, men välfungerande HSS/HS vore värdefullt. Att det går fort att återhämta mellan bilder är också viktigt.

Det vore fint att ta del av erfarenheter av dessa två. Känns B2 ofta klen är välegentligen min huvudfråga.
 
ANNONS