Annons

Batteridrivna studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Ångström

Aktiv medlem
Håller för närvarande på att utöka min utrustning med 2 st kompaktaggregat (Elinchrome Style BX 400ws, Inställningsljus 150w, 230v).

Förutom att köra dem som vanligt skulle det naturligtvis vara jäkligt bra om det fanns möjlighet att ta med dem ut "on-location". Till detta krävs naturligtvis en del utrustning. (Och ja, ett batteriaggregat ex PRO eller Elinchromes eget hade naturligtvis varit bäst men ligger utanför budgeten).

Har dock funderat på följande lösningar:

* Växelriktare till bilen. Antingen med anslutning till bilbatteriet eller cigarettändaruttaget. (Det kanske är bättre med ett batteri avsett för långvarig urladdning?)
Växelriktare

Frågor: Hur många timmars drift alt hur många blixtar får man ut av ett fulladdat bilbatteri på 60Ah? Räknat på att man kör inställningsljuset på 100% under ca 1 1/2 h. Vilken uppsäkring krävs för att klara av dessa två blixtar. Den växelriktare jag tittat på är uppsäkrad till 0,7A (12v till 230v, 1000w/0,7A). (Om jag har förstått det rätt...)

* Bensindrivet elaggregat. Givetvis ett säkert kort men möjligen lite kostsammare och definitivt jävligt mycket störigare. Dessutom är det betydligt otympligare än batterier (det ska släpas soppa och grejjer). Är inte så värst tilltalad av denna lösning...

Skulle vara kul att höra lite tankar från er!
 
Mikael Ångström skrev:
Håller för närvarande på att utöka min utrustning med 2 st kompaktaggregat (Elinchrome Style BX 400ws, Inställningsljus 150w, 230v).

Förutom att köra dem som vanligt skulle det naturligtvis vara jäkligt bra om det fanns möjlighet att ta med dem ut "on-location". Till detta krävs naturligtvis en del utrustning. (Och ja, ett batteriaggregat ex PRO eller Elinchromes eget hade naturligtvis varit bäst men ligger utanför budgeten).

Har dock funderat på följande lösningar:

* Växelriktare till bilen. Antingen med anslutning till bilbatteriet eller cigarettändaruttaget. (Det kanske är bättre med ett batteri avsett för långvarig urladdning?)
Växelriktare

Frågor: Hur många timmars drift alt hur många blixtar får man ut av ett fulladdat bilbatteri på 60Ah? Räknat på att man kör inställningsljuset på 100% under ca 1 1/2 h. Vilken uppsäkring krävs för att klara av dessa två blixtar. Den växelriktare jag tittat på är uppsäkrad till 0,7A (12v till 230v, 1000w/0,7A). (Om jag har förstått det rätt...)

* Bensindrivet elaggregat. Givetvis ett säkert kort men möjligen lite kostsammare och definitivt jävligt mycket störigare. Dessutom är det betydligt otympligare än batterier (det ska släpas soppa och grejjer). Är inte så värst tilltalad av denna lösning...

Skulle vara kul att höra lite tankar från er!

Tänk på att du vill ha "ren" spänning (så inte blixtarna går sönder), vilket normalt inte brukar vara fallet för de billigare prylarna (elverk osv).
 
Den av Claes Ohlsson apparaterna som skulle kunna funka är den med artikelnr 32-5124.
Den ger sinusvåg och dom andra fyrkantsvåg som blixtarna tar skada av.
 
Björn Sorkin (BugEyes) skrev:
Den av Claes Ohlsson apparaterna som skulle kunna funka är den med artikelnr 32-5124.
Den ger sinusvåg och dom andra fyrkantsvåg som blixtarna tar skada av.

Jag har själv funderat på samma upplägg,kan du förklara skillnaden mellan sinusvåg och fyrkantsvåg varför den ena är skadlig men inte den andra.

// Håkan
 
Ok, tack för din input Björn! Tyvär levererar den växelriktare du rekomenderar bara upp till 300w så det är nog kört på Claes Ohlsson fronten...
/M
 
Jag har inget bra svar på hur du ska få dina kompakter att gå på batteri, men tänk på att en Ranger (Elinchroms batteriburk) inte har någon inbyggd fläkt och inställningsljuset går bara att ha tänt 15-30s i stöten. Dessutom är det en hyfsat energisnål halogenlampa.

Även om ett bilbatteri är kraftigare så känns det inte rimligt att driva två fläktkylda kompakter med inställningsljuset på max i över en 1,5 h.

AIFO säljer en lös batteridel som går att använda till allt, men då kostar den 25.000:-. Inget alternativ m.a.o. Den ska ge 450 blixtar på 500 Ws (utan inställningsljus).

Vad det gäller växelriktare som verkligen fungerar med känslig utrustning brukar dom kostar 4-5 tusen. Kolla så att den har en "riktig" sinuskurva, det finns dom med fyrkanstkurvor som modifieras till sinuskurvor. Det finns säkert någon här som kan ge en bättre förklaring på det.
 
melker2001 skrev:
Björn Sorkin (BugEyes) skrev:
Jag har själv funderat på samma upplägg,kan du förklara skillnaden mellan sinusvåg och fyrkantsvåg varför den ena är skadlig men inte den andra.
// Håkan

Jag vet inte säkert varför fyrkantsvåg förstör studioblixtar och jag har inte provat själv. Har bara hört att det ska vara så och vill inte prova. Skillnaden är övergången mellan faserna som sker momentant i fyrkantsvåg och mjukt i sinusvåg.
Tittar man på kurvan med ett occilloskåp så ser man varför det kallas som det gör.
 
Intresant diskussion.

Att växelriktare som arbetar med icke sinusvåg skulle förstöra en blixt har jag dock svårt att tro på. Mej veterligt kan du strömförsörja både datorer, tv-apparater och annan elektronik utan problem med denna typ av omvandlare så varför skulle inte en blixt som ju är väsentligt enklare till sin konstruktion inte klara detta?
Misstänker att det bara är en skröna.
Skulle vara intressant med länkar till mer fakta i ämnet.
 
Mattsen skrev:
Intresant diskussion.

Att växelriktare som arbetar med icke sinusvåg skulle förstöra en blixt har jag dock svårt att tro på. Mej veterligt kan du strömförsörja både datorer, tv-apparater och annan elektronik utan problem med denna typ av omvandlare så varför skulle inte en blixt som ju är väsentligt enklare till sin konstruktion inte klara detta?
Misstänker att det bara är en skröna.
Skulle vara intressant med länkar till mer fakta i ämnet.

Jag har samma tankar, men vem vill prova?
 
Det är möjligtvis optimistiskt att tro att det ska gå att köra inställningsljus och blixtar under någon längre tid. Det skulle dock var intressant att veta hur länge det teoretiskt skulle var möjligt... Vidare kanske inte ett bilbatteri är den optimala lösningen. Ett batteri konstruerat för långvarig urladdning torde möjligen fungera bättre...ex den typ av batterier som driver nödbelysning eller elektronisk utrustning på båtar etc.

Sinusvåg eller inte...de växelriktare som tex finns att köpa på CO skall enligt uppgift vara lämpliga för TV apparater etc. Skulle (som Björn säger) vara intressant att se varför en blixt endast skall köras på sinusvåg...

Någon som har info att delge?
 
Fillipinerna någon?

Har browsat runt lite granna om inverters till blixtar, och lite här o där så står det att en inverter som ger fyrkantsvåg eller "modifierad sinusvåg" kan förstöra en studioblixt. Men de som påstår det är de som säljer de "äkta" sinusväxelriktarna så....


I vilket fall som helst så finns det en billig produkt som verkar riktigt intressant. Hittade nån firma i Holland som säljer den för 500 Euro.

Annars finns den för US$249 i Fillipinerna....

Tronix Explorer
 
Fyrkantvåg är uppbyggd av flera övertoner.
Vilket i sin tur innebär att desto brantare fyrkantvågen är desto högre frekvenser består fyrkantvågen av.

Tål blixtarna hög frekvens så är det inget problem. Men gör dem det? Jag vet inte.
 
Mats: Absolut! Det enda jag reagerade på var kortidseffekt 600w...vilket betyder ???

Sinusväxelriktarens wattantal skall alltså endast dimensioneras för att klara av inställningsljusets sammanlagda wattantal? Eller? Skall man inte även räkna med blixtens laddningseffekt?

(Många frågetecken nu...)
 
Alltså jag fattar inte riktigt den data du har kopierat från Clkas Ohlsons sida.

Men jag gissar att sekundärsidan är på 230V och är säkrat för 0,7 A.
Förstår inte varifrån siffran 1000W kommer ifrån.

Effekten(P)=spänningen(U) * ström(I)
P=UI

230V*0,7A=160W på sekundärsidan(blixtens sida)

På primärsidan så gäller samma lag vilket skulle ge I=P/U => 160/12= 13 1/3 Ampere (Den kabeln :))

Batteriet har 60Ah => 60/13 1/3 = 4,5 h

Det i sin tur ger 150W till inställningsljuset och 10W till att ladda upp blixten.

Om blixten är på 400Ws så tar det 400/10 = 40sek att ladda blixten.

Men detta är teoretiska beräkningar utan förluster vilket kommer att ge lägre effekt i verkligheten.
 
Mikael Ångström skrev:
Sinusväxelriktarens wattantal skall alltså endast dimensioneras för att klara av inställningsljusets sammanlagda wattantal? Eller? Skall man inte även räkna med blixtens laddningseffekt?

(Många frågetecken nu...)
Blixten suger så mycket ström den kan/behöver.
Låt säga att den drar 400W vid laddning.
I = 400/230 = 1,7 Ampere

Omvandlaren klarar bara leverera 230V & 0,7A.

Om omvandlaren själv inte stryper strömmen till 0,7A som sekundärsidan är säkrad till så kommer säkringen att gå.

För övrigt tog damerna OS-guld i curling.
 
Erik Schalin skrev:
Blixten suger så mycket ström den kan/behöver.
Låt säga att den drar 400W vid laddning.
I = 400/230 = 1,7 Ampere

Omvandlaren klarar bara leverera 230V & 0,7A.

Om omvandlaren själv inte stryper strömmen till 0,7A som sekundärsidan är säkrad till så kommer säkringen att gå.

För övrigt tog damerna OS-guld i curling.

Det är tomgångsförbrukningen på 12v som är 0,7A modellen som lämnar max 1000w på 230-sidan, inte vad den är uppsäkrad till.
 
*garvar*

Tack Erik för att du har tagit dig tid! (Står och jublar för våra härliga curlingdamer!)

Mmmm...ja, jag hade det nästan på känn att det inte skulle vara någon riktigt funktionell lösning...Nåja, bensindrivet aggregat kanske inte är så dumt i alla fall...man kan ju alltid ha det stående i vardagsrummet för att dra igång om strömen skulle gå...

Hm
 
Mattsen skrev:
Hmm... om det dom skriver här är korrekt verkar de här riktigt intressanta. Den på 300 watt borde väl räcka.

Sinusväxelriktare
Jo om det elektroniska överbelastningsskyddet innebär vad jag tror så skall det strypa effekten ut till max vad den kan leverera.

300W/12V = 25A
0,5A förbrukas i omvandlaren

60Ah => 60/25,5 = drygt 2 timmars drift

Hoppas att jag nu inte har fel i mina teorier.

Drar man ner inställningsljuset så kortas givetvis laddtiden på blixtarna.
 
ANNONS