Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterier....tjaaaaa

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonnaren

Aktiv medlem
I morse på väg tillbaka från brevlådan såg jag ett motiv. Fullmåne, stor mångård ( -10 C). och just framför månen två jetstrimmor under lätt upplösning. Nå, det k u n d e ju vara något så in efter kamera.
Den var lika död som månens yta - ja, eller dödare om man skall tro en del månfynd. Batterier helt slut. Byta 8 batterier så där på morgonen? Nja,det tar tid.
Hämtar i stället en helt batterioberoende mellanformatare, teleobjektiv på och så gick det bra.
Jag har accar, 40 stycken cirka, laddare och hela köret. Men de spontanurladdar tämligen kvickt.
Ibland är det väldigt väldigt skönt att slippa batterieländet. Eller??
Us

Det där känner man tyvärr igen, jag kör för tillfället en digitalare (DiMage 5) som äter batterier som en häst (ehm), i kyla rör det sig inte om många minuter. Skulle gärna vilja se en batterioberoende digitalkamera. (lite av ett skämt)

ThomasT skrev:
Det där känner man tyvärr igen, jag kör för tillfället en digitalare (DiMage 5) som äter batterier som en häst (ehm), i kyla rör det sig inte om många minuter. Skulle gärna vilja se en batterioberoende digitalkamera. (lite av ett skämt)
...eller så skaffar man en D100. Den klarar ordentlig kyla.
Batterierna håller väldigt länge, jag har tagit omkring 4000 exponeringar och laddat batterierna två gånger. Båda gångerna visade kameran på halvfulla batterier, jag laddade för säkerhets skull när jag skulle vara borta hela dagen.

Men en batterilös digital vore fränt! Frågan är bara hur bilderna ska föras in på kortet...

Annars är nog en analog, typ FM2, säkrast.

Calle S skrev:
Jag har kvar min F3P och FM2. Använder dem aldrig...Men de är fina.
Jo, jag använder inte min så speciellt mycket heller ska erkännas. Hade dock med den till krogen en gång o tappade den i marmorgolvet. Det var bara o plocka upp den o fortsätta fotografera (om man nu ville det). Skulle aldrig gått med min EOS 1 N och defenitivt inte med min EOS 30.

Kim7i skrev:
har alltid uppladdade batterier, inga problem alls.
Jaja, hade det inte varit du Kim hade jag fräst något argt i stil med "min hobby är fotografering och inte batteriladdning"... ja, eller något annat glatt och uppiggande i den stilen på mitt vanliga godmodiga sätt....
Men du hinner uppenbart med bådadera. (Jobbar du?.....;-)) ) Nå, jag vet att jag får skylla mig själv men ur underhållningssynpunkt monterar jag hellre en hel rulle 120 -film (dia) än jag laddar 4 st AA-ackar.
Us

Senast ändrad:
matnyttige skrev:
Hade dock med den till krogen en gång o tappade den i marmorgolvet. Det var bara o plocka upp den o fortsätta fotografera (om man nu ville det). Skulle aldrig gått med min EOS 1 N och defenitivt inte med min EOS 30.
Min F3P har varit på reparation tre gånger efter att jag har tappat den. Så det där kan ju vara lite olika, tydligen.

Sonnaren skrev:
Jaja, hade det inte varit du Kim hade jag fräst något argt i stil med "min hobby är fotografering och inte batteriladdning"... ja, eller något annat glatt och uppiggande i den stilen på mitt vanliga godmodiga sätt....
Men du hinner uppenbart med bådadera. (Jobbar du?.....;-)) ) Nå, jag vet att jag får skylla mig själv men ur underhållningssynpunkt monterar jag hellre en hel rulle 120 -film (dia) än jag laddar 4 st AA-ackar.
Us

ladda batterier..tar typ 5 sek att lägga batterierna i laddaren..och lika "lång" tid att ta bort dem ur laddaren.
"tror" jag hinner plåta oxå ;-)

matnyttige skrev:
Det var bättre förr!!!

(Därför har jag kvar min Canon F1.a)
Nja, det där med batterikrångel har jag aldrig upplevt (på 23 år). Det hänger >enbart< på kameraföraren. Har man noll-koll och är allmänt slarvig råkar man säkert ut för problem titt som tätt...

Kim7i skrev:
ladda batterier..tar typ 5 sek att lägga batterierna i laddaren..och lika "lång" tid att ta bort dem ur laddaren.
"tror" jag hinner plåta oxå ;-)
Det är inte det som är bekymret. Det är detta med att komma ihåg att laddning pågår och komma ihåg att byta ackar i laddarenvar 8:e timme om flera skall laddas, kolla status på alla ackar och den ständiga osäkerheten med om det är tillräckligt med kräm eller om det ska ta slut.
Det är 8 batterier i en F5, sex batterier i en Metzblixt. S: 14 batterier. Och skall man ha med en reservuppsättning till kameran blir det 22. 16 om jag skippar blixten men vintertid gör jag inte alltid det. 4 batterier /omgång = minst 4 omgångar à 8 timmar. Men den där laddaren där du stoppar i batterierna på 5 sekunder och direkt (?????) plockar ur dem laddads på samma tid vill jag veta mera om....;-))
Us

Vad är det för fel på vanlig alkaliska batterier? De laddar inte ur i samma omfattning som uppladdningsbara och två (kamerans behov ggr två) ggr två ggr fyra batterier kostar 128:- på Scandinavian. Vilket torde vara en marginell kostnad om man jämför med film och framkallning - oavsett om man gör det själv eller inte.

Linmajon skrev:
Nja, det där med batterikrångel har jag aldrig upplevt (på 23 år). Det hänger >enbart< på kameraföraren. Har man noll-koll och är allmänt slarvig råkar man säkert ut för problem titt som tätt...
Jo, men kanske också på vädret, kameran (digitalkamera) och hur mycket man fotar.

Visst ska man ha reservbatteri med sig men vissa digitalkamereror är för bedrövliga med att sluka batterier. På jobbet har vi en Olympus c-2100 UZ som man inte kan ta många bilder förrän den gnäller om batterierna. Man får ha fickorna fulla med batterier.

Sonnaren skrev:
Men den där laddaren där du stoppar i batterierna på 5 sekunder och direkt (?????) plockar ur dem laddads på samma tid vill jag veta mera om....;-))
Us

mycket enkelt, jag har batterier på laddning, jag tar ur dem (5 sek) sätter i tomma batterier (5 sek) har alltså alltid fulladdade batterier, tar ca 10 sek...

matnyttige skrev:
På jobbet har vi en Olympus c-2100 UZ som man inte kan ta många bilder förrän den gnäller om batterierna. Man får ha fickorna fulla med batterier.

märkligt, fotograferade med C-2100uz i lördags senast, tog 138 bilder på 4 timmar med samma uppsättning batterier, och de var inte slut. (Varta 1900 mAH)

Bränsleceller...

är ju på modet... man pratar om en 10dubbling av dagens kapacitet på samma volym (bränslecell+bränsle) Då kan man ha en flaska bränsle på innerfickan och ha kameran tankad och klar på några sekunder. Oberoende av kyla borde den vara också...(funkar ju i rymden...)

Kim7i skrev:
märkligt, fotograferade med C-2100uz i lördags senast, tog 138 bilder på 4 timmar med samma uppsättning batterier, och de var inte slut. (Varta 1900 mAH)
Vi kanske är lite dumma på vårt jobb eller så har vi fått ett Måndagsexemplar;-) Vi hade dock samma problem med en Nikon Coolpix 880 tidigare. Det är möjligt det går bra med att ta över 100 bilder vid gynsamma förutsättningar och bra batterier. Vi tar de flesta bilder inomhus. Bildstabilisator och blixt drar ju extra kräm ur batterierna.

ANNONS
Götaplatsens Foto