Annons

Batteriet i 1dmk2N räcker LÄNGE!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

SM0SBI

Aktiv medlem
Tänkte berätta att jag är klart imponerad över batteriet i 1dmk2N. Jag var vid Hornborgarsjön och plåtade tranor och när jag kom hem slog det mig att batteriet inte hade tagit slut. Jag tog 3406 bilder och då fanns det mer ström kavar i batteriet. Alla bilder var tagna med ett 500/4 IS som är stort och drar mycket ström när IS och AF arbetar. Alla bilderna är tagna med följande AF och dessutom sparade i både RAW och stor JPEG.

Så Canons batteriuppgifter är nog lite i underkant när det var ca 6-8 grader i medeltemp när jag var ute;)

Cirka 1200 bilder (vid 20° C)
Cirka 800 bilder (vid 0° C)

Håller med!

Jag håller med. har ännu inte lyckats tömma ett fulladdat batteri under en hel dags fotograferande med början tidigt på morgonen i fukt och minusgrader. (500/4,0 + tc)

Fast Canons siffror grundar väl sig på typ, att gluggen skall focusera från 2 m till oändligt samt att varje bild efterföljs av 2 sec förhandvisning på skärmen. Om man undviker förhandsvisningen och dessutom tar bilder i halvlånga serier då kameran inte behöver justera focusen så kan man nog kräma ut en hel del av batteriet. Oavsett så håller jag med om att just ditt batteri presterade imponerande mycket över specifikationen.

Jag tittade nog en hel del på skärmen oxå (vad jag kommer ihåg;) ). Fotograferade oavbrutet hela dagen förutom avbrott för en pizza, den var god:) 99% av bilderna är på flygande fågel så nog fick AF'en jobba...

SM0SBI skrev:
Jag tittade nog en hel del på skärmen oxå (vad jag kommer ihåg;) ). Fotograferade oavbrutet hela dagen förutom avbrott för en pizza, den var god:) 99% av bilderna är på flygande fågel så nog fick AF'en jobba...
OK, låter super. Kul när verkligheten överträffar specen, inte alltför ofta.

ANNONS
Götaplatsens Foto