Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

batterifråga

Produkter
(logga in för att koppla)

orjanc

Aktiv medlem
Är nybliven ägare till 350D och eftersom jag har envisats med att plåta analogt och ofta med kameror helt utan batterier har jag ett par frågor angående kapaciteten. Jag kör högsta upplösning jpeg, har batterigrepp men bara ett orginalbatteri i, använder skärmen mycket sparsamt, kameran stängs efter 1 min och den automatiska bildvisningen är avstängd. jag har inte räknat exakt på antalet exponeringar men tror att det ligger på ett par tre hundra innan batteriet tvärdör. Jag säger som Sverker Olofsson i Plus: Ska det va så?

Funderar på att köpa ett par extra batterier på Kjell & co och undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa. Dessutom undrar jag om det går att använda ett orginal tillsammans med en pirat när piraten har lite högre kapacitet.

En annan fundering är om den laddare som man får med 350:an är tillförlitlig, är batteriet laddat när den gröna lampan lyser (undrar en som aldrig har läst en bruksanvisning) eller skall man låta det ligga ett tag till?

Tacksam för hjälp i denna laddade fråga.

Örjan

Har ingen 350D-erfarenhet, men väl 20D. 300 bilder låter inte orimligt, men borde nog vara närmare 500. Piratbatterier till 20D gav dig vad du betalade för. Dvs de kostade hälften och var hälften så bra. Bit i äpplet och köp orginal!

Att ladda ett batteri till 350D ska ta ca 1,5 timme.

Jag hade en 350D förut (utan batterigrepp)
Med automatisk bildvisning avstängd så kunde jag ta ca 900 bilder med original batteri.
Med mitt piratbatteri kunde jag ta ca 1300 bilder med samma inställningar.
Mitt piratbatteri var av märket "lenmar" från dustin.se för ca 190kr
Du sätter väl i greppet i kameran först och sen batteriet i greppet?
Det kan visst bli nåt strul om man sätter i batteriet först....

Senast ändrad:
Mitt originalbatteri klarade över 800 exponeringar de första två laddningarna. Efter dess har jag inte kollat.

Nu använder du och jag säkert kameran olika (autofokus, blixt osv), men jag tycker det låter lågt.

Jag såg att zebramedia har sommarstängt. Jag köpte två piratbatterier där. De har varit precis lika bra som originalet. Det kanske vore intressant?

Jag tackar och bugar för hjälpen! Har nu köpt två extra batterier på Kjell & co och skall ladda ordentligt. Sedan skall jag räkna hur många bilder jag kan ta. Frågan är dock om man är så mycket hjälpt av att veta antalet exponeringar eftersom jag antar att kameran förbrukar olika mycket ström beroende på hur man använder den. Är det någon som vet vad man bör undvika om man vill spara på batterierna och då tänker jag främst i ett läge där man börjar misstänka att de kanske inte håller fotosessionen ut. annars misstänker jag att man får försöka skaffa sig lite fingertoppskänsla för när man har förbrukat mycket ström eftersom man inte kan ha allting avstängt alltid. I går var jag t ex ute i en bokskog och skulle ta lite bilder på ett vattenfall. Det var kväll, dåligt ljus vilket gjorde att jag var tvungen att använda bildstabilisering och dessutom exponerade kameran lite hur som helst så det gällde att kolla skärmen för att inte komma hem med bilder som var minst två steg överexponerade. I sånda lägen antar jag att det är föga nytta med att veta hur många exponeringar jag kan ta när jag inte använder vare sig skärm eller bildstabilisering.

Frågan är om det finns några riktiga energislukarfunktioner som man bör vara försiktig med om man inte vill riskera att batterierna kolappsar mitt under fotograferandet.

Skärmen är den som förbrukar mest. Det borde hjälpa att ställa ner ljusstyrkan till minimum. Vad som kommer på andra plats vet jag inte men autofokus och bildstabilisering kan jag tänka mig ligger högt på listan. Någon som vet bättre?

När det gäller Canon-laddarens tillförlitlighet så är jag säker på att du kan lita på den gröna lampan. När den tänds är batteriet fullt. Batteriet blir inte mer laddat för att du låter det ligga i laddaren längre efter att lampan blivit grön.

/Roland

Här är lite erfarenheter från Nikon D1. En del är säkert applicerbart på en 350D. Gå ned till "Summary" om du inte vill läsa allt:
http://www.vinland.com/Power_Drain.html

Använder du inte en kortläsare utan tankar av bilderna direkt från kameran så drar det mycket ström.

Tackar!
Det verkar som jag börjar få en aning om vad jag kan göra för att spara på batterierna. Det skall bli intressant att se om de nya från Kjell & co håller längre för som det är nu så klarar kameran knappt en dags intensivt plåtande och det är för trist att behöva lägga av för att kameran strejkar.

RolandLarsson skrev:
Skärmen är den som förbrukar mest. Det borde hjälpa att ställa ner ljusstyrkan till minimum. Vad som kommer på andra plats vet jag inte men autofokus och bildstabilisering kan jag tänka mig ligger högt på listan.
Några ungefärliga uppgifter, gällande Nikon D200:

-- 2,5"-skärmen drar väldigt mycket ???mA.
-- Mätsystemet aktivt: +200mA
-- Fokusering, båda varianterna: +500mA
-- Exponering (momentant): +1000mA
-- VR-objektiv: "runt 10% av batteriet"

ANNONS
Götaplatsens Foto