Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp E510

Produkter
(logga in för att koppla)

henq

Aktiv medlem
Vad jag vet finns det i dagsläget inget batterigrepp till E510 (?) men vet nån om den är förberedd för detta?
Eller ska man behöva köpa en E3 bara för batterigreppets skull? ;)
 
Olympus har inte släppt något batterigrepp till någon nyare modell än till E-1 och E-300. Har någon en E-510 tillgänglig, så kan man ju öppna batteriluckan och kolla om där finns fler kontakter än de för själva batteriet. Skulle dock inte tro det.

Det skall i så fall vara om någon tredjepartstillverkare anser att E-510 blir en kommersiell succe, så att det lönar sig att ta fram ett batterigrepp. Det behöver då en avtryckare för porträttfoto, som lämpligast ansluts via USB-combo kontakten. Var gör man då av gummilocket över USB-kontakten?

Jag tror nog du får kika på en E-3'a i så fall. Den har ju äntligen materialiserats till en teaser att börja med nu på Olympus europeiska hemsidor. För att upprätthålla dess avsedda intresse, så undrar jag om inte de låter skynket falla redan innan juni månad är slut?
 
Jag får lov att erkänna (jag är långt ifrån proffs) att det här hemlighetsmakeriet funkar på mig. Jag är grymt nyfiken på specen och hur E3:an ser ut. Webbsidorna är ju uppenbarligen förberedda. Och ska de putta ut en ny modell i höst så lär den tillverkas (åtminstone förserier) på bandet as we speak... så det lär väl bara vara ett PR-trick från Olympus sida att inte släppa någon info?

Tror inte jag skulle köpa en tredjepartslösning av batterigreppet, vill varken ha sladd till USB-kontakten eller avsaknad av rattar/extra knappar i porträttläge.

Jag tippar på att de släpper skynket inom en vecka. Fler förslag?
 
En ljusning, det verkar faktiskt vara på gång med en tredjepartlösning. Blir väl en sladd till USB-kontakten antar jag men den sitter ju iaf nära greppet på E510. Lär inte bli mycket mer än avtryckare då, med halvläge.

http://www.ownuser.com.tw/e_index.htm
 
Är det såå viktigt med ett vertikalgrepp? Jag har använt analoga systemare med och utan motor och jag tar inte bättre bilder bara för att jag har "bättre" grepp. Kamerans balans skall ligga i vänsterhanden och inte i avtryckarhanden. Av någon konstig anledning har det blivit försäljningsargument att ha stora grepp. Ursprungsorsaken till att utforma grepp var att ge utrymme för batterier för filmframmatning. Canon Eos 650/620 har jag för mig var först med detta.

Olympus är lite banbrytande när de åter lanserar en systemkamera utan stort grepp.
 
henq skrev:
En ljusning, det verkar faktiskt vara på gång med en tredjepartlösning. Blir väl en sladd till USB-kontakten antar jag men den sitter ju iaf nära greppet på E510. Lär inte bli mycket mer än avtryckare då, med halvläge.

http://www.ownuser.com.tw/e_index.htm

Äntligen! Eftersom den passar E-500 också så är jag mycket intresserad! Någon som vet om man kan beställa till Sverige? Pris? Och när den börjar säljas? :)
 
Det kommer gå att beställa dem direkt från Taiwan men det tar minst 1-2 månader innan säljstart.
 
Vet egentligen inget om priset på denna men har sett liknande för runt 80-90 dolares.
Man ska nog inte hålla andan iaf... men den finns ju på bilden =)
 
arneri skrev:
Är det såå viktigt med ett vertikalgrepp? Jag har använt analoga systemare med och utan motor och jag tar inte bättre bilder bara för att jag har "bättre" grepp. Kamerans balans skall ligga i vänsterhanden och inte i avtryckarhanden. Av någon konstig anledning har det blivit försäljningsargument att ha stora grepp. Ursprungsorsaken till att utforma grepp var att ge utrymme för batterier för filmframmatning. Canon Eos 650/620 har jag för mig var först med detta.

Olympus är lite banbrytande när de åter lanserar en systemkamera utan stort grepp.

Måste hålla med Erik här.
Men vissa personer behöver fina bilar eller som i detta fall en stor fin kamera för att kompensera sin.... Nä då, men jag tror däremot att många behöver ett batterigrepp för att känna sig lite professionella.
Kan dock erkänna att ibland behöver man ett batteri/vertikalgrep för att få det lite stadigare.
Måste också säga att jag saknar min Om-4 som
fortfarande är min favorit, fast dock trasig.
 
Kan bara säga att jag blev såld första gången jag testade polarens D80 med batterigrepp (var skeptiskt till en början, såg bara klumpigt ut). Verkligen mycket bekvämare, även horisontellt.
 
precis smaken är som baken! det kan va skönt me stort, eller som jag vill ha det ibland litet o plant.
Fan va ja börjar sakna min OM-4 :'/
 
henq skrev:
Vet egentligen inget om priset på denna men har sett liknande för runt 80-90 dolares.
Man ska nog inte hålla andan iaf... men den finns ju på bilden =)

Skickade ett mail till dom och fick svar idag.
Börjar säljas i slutet av Juli. Frakten kostar 50$ (US), priset var okänt tills vidare...

Ang. Varför man vill ha Vertikal/Batteri-grepp eller inte: Själv tycker jag att det är skönare och stabilare med ett ordentligt grepp, dessutom förlängs ju det vanliga greppet någon centimeter också:) Om jag ska vara ärlig så tycker jag väl inte att det är det snyggaste greppet direkt men jag har testat kameror både med och utan och föredrar med grepp.
 
Jag har det stora batteripacket till E-1. Greppet är riktigt bra genomtänkt med vred och knappar. Gäller det bara att vara "skönt" kan jag hålla med om greppet upfyller sin uppgift. Kameran är skön att bära skjutklar. På pluskontot finns också längre batteritid och för E-1 snabbare autofokus.

På minussidan finns kameran blir stoooor och tung. Den är inte diskret. Balanspunkten hamnar fel.
Tung kamera ger mer kraft på utsatta delar vid slag och fall.

Jag tar inte bättre bilder för att kameran är skön att bära. Kameran kommer inte ut oftare för att den är skön att bära. Stor kamera, mer uppmärksamhet. Storleken gör ofta att den stannar kvar i väskan och de bra bilderna uteblir.
 
ANNONS