Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp som har fastnat EOS 50D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihopa, Jag har en EOS 50D där batterigreppet har fastnat (BG-E2N). Det är själva ratten som bara snurrar runt. Jag har väl dragit åt den för hårt vid något tillfälle. Problemet är att greppet sitter inte på ordentligt utan den ligger och glappar.

Jag tog kameran till Intervision för prisförslag. Reservdelen kostade 350:- men dem ska ha 2000:- för själva arbetet. Dem beräknar ca 2-3tim arbetstid för att utföra detta.
Arbetet är att såga av själva skruven som håller ihop greppet med kameran samt montera ett färdigt reservdelskit som finns till batterigreppet... Tycker det låter väldigt mycket.

Är det någon som har gjort detta själv eller har någon åsikt om det? Känns lite surt att betala mer än vad ett nytt batterigrepp kostar.

Mvh
Patrik
 
Tack för tipset, jag provade detta innan jag lämnade in det utan att lyckats, Intervision provade också medans jag väntade men utan framgång. Intervision säger att det måste sågas upp. Men tycker 2-3timmars jobb för det låter otroligt mycket.

Tänkte om någon hade gjort det själv och vet hur mycket jobb det egentligen är, om man ska försöka sig på det själv. Får ju betala 650:- för kostnadsförslaget om jag inte godtar deras pris för reperation.
 

tannler

Aktiv medlem
Hej allihopa, Jag har en EOS 50D där batterigreppet har fastnat (BG-E2N). Det är själva ratten som bara snurrar runt. Jag har väl dragit åt den för hårt vid något tillfälle. Problemet är att greppet sitter inte på ordentligt utan den ligger och glappar.
...
Glappar den tillräckligt för att Du ska få in ett bågfilsblad? Såga av skruven i så fall och köp en ny på convena.com.
 
Glappar den tillräckligt för att Du ska få in ett bågfilsblad? Såga av skruven i så fall och köp en ny på convena.com.
Jo glipan är tillräckligt stor.. Tack för tipset, jag tar tillbaka kameran och gör jobbet själv. Tycker det är riktigt dåligt av Intervision att ta 2000:- för att såga av en skruv. Hade en positiv bild av företaget sedan tidigare men dit går man inte igen efter det här.
 

tannler

Aktiv medlem
Det kan t.o.m. vara så enkelt att Du kan få in två blad ( ett på var sida av skruven ) och med dem rotera skruven så att den släpper "frivilligt". Borde ge mindre skador på hus och grepp än att såga av skruven.
 

Kippan

Aktiv medlem
med lite tur kanske du kan fila ner en "billig" näbbtång så att den kommer in mellan hus och grepp !?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har fixat ett sånt grepp. Jag fick in en skruvmejsel i greppet och lyckades peta upp skruven på det sättet. Sen köpte jag reservdelen och satte i greppet själv.
 

Liax

Aktiv medlem
Stopp och belägg!

Såga inte av skruven! Precis som Anders skriver kan man med hjälp av en platt skruvmejsel eller liknande skruva bort greppet. Det gjorde jag när jag råkade ut för samma sak.

Det var lite pillrigt och tog mig en halvtimma, men det var det ju värt.

/Joakim
 

Liax

Aktiv medlem
Kan också tillägga att "jobbet" med att sätta dit en ny ratt tar cirka 5 minuter. Så för en firma med rätt grejer borde detta vara ett entimmesjobb.

/Joakim
 

Smw

Aktiv medlem
Borde det inte gå att ta en plåtbit, ca 0.7-1 mm aluminium och göra ett V som är lagom
stort att tryckas mot skruven och sedan skruva ut den ?

Sen, jag vet inte hur skruven ser ut vid ratten, ev går det att
laga/limma fast axeln med super epoxy, det fäster kanske
inte så bra mot plasten men den behöver bara kunna vrida med sej
skruven.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Borde det inte gå att ta en plåtbit, ca 0.7-1 mm aluminium och göra ett V som är lagom
stort att tryckas mot skruven och sedan skruva ut den ?

Sen, jag vet inte hur skruven ser ut vid ratten, ev går det att
laga/limma fast axeln med super epoxy, det fäster kanske
inte så bra mot plasten men den behöver bara kunna vrida med sej
skruven.

//MW
Hej !
Har du fått loss den ?

Om inte, undrar varför jag inte kom på det direkt,
-Ta två bågfilsblad, sätt ihop dem i ena endan
med en skruv så att tänderna griper om gängan
i "uthållet", knip åt och skruva.

Borde gå.

//MW
 
Hej !
Har du fått loss den ?

Om inte, undrar varför jag inte kom på det direkt,
-Ta två bågfilsblad, sätt ihop dem i ena endan
med en skruv så att tänderna griper om gängan
i "uthållet", knip åt och skruva.

Borde gå.

//MW
Orkade inte försöka, godtog kostnadsförslaget för att slippa hålla på.. Dem har sågat bort greppet och nu vänter dem på en ny reservdel från Canon. Lite tråkiga pengar för jag har tänkt sälja kameran eftersom jag köpt en 5d mk2 nu istället.. :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Orkade inte försöka, godtog kostnadsförslaget för att slippa hålla på.. Dem har sågat bort greppet och nu vänter dem på en ny reservdel från Canon. Lite tråkiga pengar för jag har tänkt sälja kameran eftersom jag köpt en 5d mk2 nu istället.. :)
Och varför sålde du inte kameran då? Med batterigreppet på?

/Stefan
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Då var det min tur. Har en 40D med BG-E2 som suttit fast i ett par år nu. Har inte brytt mig då jag alltid har det på, men nu ska den säljas och om inte köparen vill ha ett permanent batterigrepp måste det av.

Det är alltså plasthjulet som tappat tänderna och jag ska försöka vrida direkt på nästa drev (det i mässing som syns innanför det i plast). Innan jag börjar måste jag dock försäkra mig:

Om vi tittar underifrån, visst ska mässingsdrevet vridas moturs?
 
ANNONS