Annons

Batterilängd

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Hej,

Har funderat på en sak.

Om jag fotar lite då och då när jag är ute på stan eller på något sportevenemang och har min Minolta Dimage F300 på lite då brukar jag alltid kolla igenom bilderna jag tagit ganska omgående efter det att jag tagit dem. Då brukar jag väl kunna ta en 40-50 bilder beroende på hur mkt jag browsar eller hur länge jag har kameran på utan att fota.

Men om jag sitter här hemma och fotar och fotar och fotar så kan jag ta MÅNGA fler bilder. Suger det verkligen så mycket batteri att titta på bilerna man tagit hela tiden, eller t.o.m. bara av att ha displayen på? Man vill ju se om de blir okej, och om man borde ta om dem liksom.

Vad är att föredra mellan att stänga av kameran eller sätta den i energisparläge och/eller stänga av displayen? Drar det mycket om man har den på fast utan display?

Har även upptäckt att om man håller in avtryckaren efter att man fotat så ser man bilden som den blev, fast då har manju ingen möjlighet att zomma i den o se om skärpan blev okej. Drar detta lika mkt som att titta på bilden i efterhand?

Många frågor, hoppas några kan dela med sig av sina kunskaper om batterslukande :)

/Micke

Det som drar överlägset mest batteri är att ha displayen igång hela tiden.
Blixten drar åxå en del förstås om man använder den.

Ut drifttidssynpunkt är det antagligen bäst att stänga av den även om den säkert inte drar så jättemycket i standby.
Att stänga av displayen gör rätt stor skillnad.

Ok, men det gör ingene större skillnad att ha kameran igång (i energisparläge) med displayen av eller att stänga av kameran helt menar du? För opm man tex är ute på esmester i någon ny storstad så kanske det är lite jobbig att stänga av o sätta på kamera hel tiden.

Men hur pass mycket mer tar det att browsa runt bland bilderna jämfört med att bara ha displayen igång tro?

ANNONS
Götaplatsens Foto