Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

batteriladding första gången

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
måste man verkligen ladda det 12 eller 24 timmar första gången som det står i manualen?

Batteri har en förmåga att hålla längre och få bättre kapacitet om man föjler dessa instruktionerna, annars hade de nog inte skrivit så.
De vet nog lika bra som du och jag att man vill ut och plåta omedelbums...

Jag tror det är en myt. Hmm.
Aldrig föjt dessa instruktioner och aldrig haft problem med batteritid. Iallafall inte på telefon, bärbar dator.....

Få se om jag klarar det...

Tog typ 90 minuter att ladda batteriet, räcker väl kring 800 bilder. Köpte ett extrabatteri och har tagit 1470 bilder och indikatorn på extrabatteriet börjar meddela nu att den är låg, men ännu har det inte dött. :D

CyberPet skrev:
Tog typ 90 minuter att ladda batteriet, räcker väl kring 800 bilder. Köpte ett extrabatteri och har tagit 1470 bilder och indikatorn på extrabatteriet börjar meddela nu att den är låg, men ännu har det inte dött. :D

första gången ska man ju "överladda" det. Som med all annan batteridriven elektronik... *suck* Hatar batterier

Äh... man *ska* inte överladda det, det står ju i manualen, att man inte ska låta batteriet sitta i under ett dygn till exempel.

Läste nu i manualen (laddat hem den) Där står det inget om att man ska överladda. Så jag struntar i det! ;-)

Lite offtopic

Vet ngn hur man lätt kan mäta upp batterierna (Li-ion)om de är dåliga eller inte?
Har en 10D med 3 pirat och 1 orginal, samtliga håller för ca 100-150 exp/st vilket är långt under spec. Vet dock inte om det är batterierna, laddaren eller kameran det är fel på.
Samtliga blev "dåliga" ungefär samtidigt.
Visserligen kör jag med mitt 100-400L IS ganska mkt, men så mkt borde det inte göra.
Har nu köpt ett nytt batteri som jag laddat men inte hunnit testa ännu.
Vet ngn om det förekommit fel på kamera/laddare på detta sätt?

mvh
Patrik

Sorry om jag klampar in i tråden!

ANNONS
Götaplatsens Foto