Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteripriser, obegripligt.

Produkter
(logga in för att koppla)

cofra

Medlem
Ett orginalbatteri till K-7/K-5 kostar ca 600-700kr i Sverige, hos tex. Dustin:
http://www.dustinhome.se/pd_5010331630.aspx

En kopia kostar ca 47 kr om man köper på Ebay:
http://cgi.ebay.com/1860mAh-D-LI90-Battery-PENTAX-K-7-K-Series-K-7-/370453099686?pt=Batteries_Chargers&hash=item5640b9b4a6

Jag har under en längre tid haft bägge typer av batterier och märker ingen större skillnad på dem, de är specade lika och ser rätt lika ut. Pentax är inte ensamma om liknande priser så det är ingen märkeskritik men jag finner det rätt märkligt att det kan vara sådana enorma prisskillnader på celler inklädda i plast med ett klistermärke på. Det vore skoj med riktiga analyser och mätningar.

Handlar ni orginal eller inte?

/C

Jag har ett flertal original- och piratbatterier (för olika Canonkameror, men ändå). Min erfarenhet är att originalbatterierna alltid har levererat precis som dom ska, medan piraterna har varierat från bättre än original till absolut skräp som knappt håller någon laddning alls. Man betalar kanske extra för kvalitetskontroll och garanterad funktion hos originalen, och ibland får man tyvärr vad man betalar för med piratprylar.

http://cgi.ebay.com/1860mAh-D-LI90-...686?pt=Batteries_Chargers&hash=item5640b9b4a6

Jag har under en längre tid haft bägge typer av batterier och märker ingen större skillnad på dem, de är specade lika och ser rätt lika ut. Pentax är inte ensamma om liknande priser så det är ingen märkeskritik men jag finner det rätt märkligt att det kan vara sådana enorma prisskillnader på celler inklädda i plast med ett klistermärke på. Det vore skoj med riktiga analyser och mätningar.

/C

Jag har ingen erfarenhet av piratmärken, men betalar jag för Nikon original så får jag batterier som jag med 99% säkerhet vet har 100% funktionalitet. Med pirat, tja inte vet jag, men säg att jag med 75% säkerhet vet att de ger säg 50-100% funktionalitet. Kostnaden för att missa bilder p.g.a. det senare, överstiger med råge den extra kostnad som köp av original innebär. Med tanke på att min utrustning i nyskick betingar ett pris på ca 40.000 kronor, så känns det inte särskilt motiverat att snåla på batterierna - marginalkostnaden är ju försumbar. / mvh FiCa1

Perfekt!

Själv handlar jags om regel orginal men tycker det är bra att det finns pirater som jagar Canikon mfl med lägre priser. Det visar om något att den marknaden fungerar (till skillnad för elmarknaden) och att köparen har alternativ att välja mellan.

Jag har ett flertal original- och piratbatterier (för olika Canonkameror, men ändå). Min erfarenhet är att originalbatterierna alltid har levererat precis som dom ska, medan piraterna har varierat från bättre än original till absolut skräp som knappt håller någon laddning alls. Man betalar kanske extra för kvalitetskontroll och garanterad funktion hos originalen, och ibland får man tyvärr vad man betalar för med piratprylar.

Precis min erfarenhet också, och då batteriet till Canon 10D. (BP-511)

Lyckliga du...

http://cgi.ebay.com/1860mAh-D-LI90-Battery-PENTAX-K-7-K-Series-K-7-/370453099686?pt=Batteries_Chargers&hash=item5640b9b4a6

/C

Köpte 2st ersättnings batteri till min Samsung GX-10, billigt från ebay, tror de kom från HongKong.
Rena skiten, vid belastning så tar man 3st bilder i serie så indikerar de tomma och du får stänga av kameran.
Kvittar hur jag laddar... har tom testat mina "proffs-laddare" för modellflyg,m en får ändå ingen ordning på dem!
Hur är det med Ansmann?

Har haft 2 batterier per systemkamera jag ägt. Ett original och ett pirat - har inte märkt någon skillnad på dom.

Beställde från Hongkong för 65:- inklusive frakt. I Sverige täcker det knappt frakten...

Jag har köpt både och, och min erfarenhet är att piratbatterierna oftast är minst lika bra som orginalet även om något har varit mindre bra. (Men det har man råd med eftersom man får minst 5 st pirat på ett orginal...)
Jag antar att precis som någon ovan skrev så lägger folk så mycket pengar på sin utrustning att man inte reflekterar över överpriser på smågrejor. Rätt ofta är det ju där leverantörer hämtar hem pengar eftersom marginalerna på själva huvudvaran är så pressad.

Om batterier

Till gamla bettan min k 10 så hade jag 3 batterier 2 pirat och 1 original. Original leverade alltid bra oavsett temperatur lite värre var det med piraterna. ung 60-75% sämre. Men priserna skilde rejält ung 20 % av originalpriset. för ett piratbatteri. Original är nog som jag upplever det alltid bättre men man kan ju ha ett par pirater som reserv...

Jag har köpt både och, och min erfarenhet är att piratbatterierna oftast är minst lika bra som orginalet även om något har varit mindre bra. (Men det har man råd med eftersom man får minst 5 st pirat på ett orginal...)
Jag antar att precis som någon ovan skrev så lägger folk så mycket pengar på sin utrustning att man inte reflekterar över överpriser på smågrejor. Rätt ofta är det ju där leverantörer hämtar hem pengar eftersom marginalerna på själva huvudvaran är så pressad.

Man får värdera god funktion mot billigare pris då, själv föredrar jag då tillförlitlighet och garanterad problemfrihet framför lägre pris och strul, bära på extra reserver i väskan utifallatt, etc.

Senaste (sista) piraten jag använt, till 1D(s) Mark II, hade mycket bra kapacitet men låsmekanismen och passformen var dåliga så att batteriet glappade lite med dålig kontakt som gjorde att kameran stängde av sig eller visade felkoder ibland. Vilket förstås hände precis när man inte ville ha något strul. Sånt har inte hänt mig med några originalbatteri.

Ni ska veta att det är bra marginaler på originaltillbehör. Jämförelsevis ett mobiltelefonbatteri säljs för kanske 20 gånger tilverkarens pris. Det man får på köpet är garantier.

Om piratmärket vill överleva måste kvaliteten vara tillräckligt bra eftersom det snabbt sprids vilka som inte håller måttet. Så i många fall är det inte en sämre vara trots att det är billigt, men användningen sker på egen risk.

Om det nu handlar om några hundringar spritt på flera års användning, är det då egentligen värt att snåla med piratprodukter? Min erfarenhet av att köpa (för) billigt är i alla fall att man då ofta köper en andra gång efter ett tag.

Men visst, med seriösa tredjepartsprodukter, som då inte brukar vara så lågt prissatta som dom värsta Kinapiraterna, så kan det fungera.

Den krassa verkligheten är att allt vi konsumenter blir blåsta på allt som gäller eftermarknad.

Vi borde egentligen bara köpa pirat tills priserna kommer ner till en rimlig nivå.
Nej, jag tycker inte ett batteri *kan* vara värt 700 spänn. Sänk till 250 och ta död på piratmarknaden istället.

3:e part är ok enligt mig, såvida de säljs av respekterade foto-butiker. Pirat från tex Ebay går ner i soptunnan direkt.

Den krassa verkligheten är att allt vi konsumenter blir blåsta på allt som gäller eftermarknad.

Vi borde egentligen bara köpa pirat tills priserna kommer ner till en rimlig nivå.
Nej, jag tycker inte ett batteri *kan* vara värt 700 spänn. Sänk till 250 och ta död på piratmarknaden istället.

Den dag piraterna levererar samma kvalitet och tillförlitlighet som originalen, till ett lägre pris, så ska jag gladeligen köpa pirater. Men, jag tror inte på att jag får samma produkt till det lägre priset.

Alla mina originalbatterier fungerar utmärkt ännu efter flera år (de till D7D) medan piraterna "bara" håller 2-5 år. Å andra sidan kostar de nästan ingenting så pirat blir ändå billigare i längden, men när jag ska ut på något "kritiskt" fotouppdrag ser jag till att ha originalbatterierna fräscha i första hand. Det känns tryggast så.

Om vi lyfter debatten lite (och gör den lite OT); är det samma resonemang för att det helt ok för Canon att ta 300:- för ett motljusskydd (eftermarknad)?

Vi fotografer har för mycket pengar helt klart :)

En gjuten plastbit är inte riktigt samma sak som ett batteri ... Jag håller med om att motljusskydden är för dyra, och dom borde skickas med alla objektiv.

Det verkar ändå så att det finns bra "piratbatterier" vilka är då dessa och vilka kan isåfall rekommenderas och var köper man dom då??

Anders, jag förstår att det är svårt att jämföra motljusskydd och batterier. De har ju helt olika användningsområden! ;-)

Men, de har två saker gemensamt: de är eftermarknadsprodukter och de är otroligt överprissatta.

Konsumentmakt gäller; så länge vi köper till överpris så kommer tillverkarna sälja till överpris.

ANNONS
Götaplatsens Foto