Annons

Köpa 5D mark iii nu eller vänta på 5D mark iV?

Produkter
(logga in för att koppla)

V70Ada

Medlem
Är på gång att gå in i fullformatsträsket :)
Har idag en 7D mark ii, men har nu börjat snegla mot 5D mark iii.
Men så släpps ju mark iv snart, så frågan är om man ska vänta. Om Canon visar upp den under mars (som ryktet säger) , när tror ni den är i handeln då? När den väl släpps, så sjunker väl säkert priset på mark iii lite.
Har ju egentligen ingen panik, men skulle ju vilja ha nya kameran framåt maj.

Amatör som fotar det mesta, men framförallt mountainbike cykling ( snabba rörelser i väldigt varierande ljus)
 
Om jag tolkar CRs senaste två om 5D... så blir det presentation av nya 5D i april och då lär du knappast ha en i handen under maj :/
 
Är på gång att gå in i fullformatsträsket :)
Har idag en 7D mark ii, men har nu börjat snegla mot 5D mark iii.

...

Amatör som fotar det mesta, men framförallt mountainbike cykling ( snabba rörelser i väldigt varierande ljus)

Visserligen är 5D Mark III fullt tillräcklig för ändamålet men du gör ju ett "nerköp" i fråga om rena actionprestanda. Om du är van vid 10 bilder per sekund så kommer 5D3 känns som rena studiokameran. AF modulen sägs också vara bättre i 7D2 och punkterna mer utspridda (pga den mindre sensorn). Är man bara medveten om detta och inte ser det som ett hinder så kan man istället njuta av den större sensorn i 5D3 med allt vad det innebär.

Osäkert om Canon kommer prisdumpa 5D3 mot slutet. Tror man försöker ha rent lager i samband med en ny lansering. Men några bra erbjudanden är inte omöjligt. Däremot kan det ju bli gott om begagnade när alla (nåja) vill uppgradera :)

När den nu kommer! Bara rykten än så länge. Det får man inte glömma av...
 
Ja, det man nästan helt säkert kan säga är att en uppföljare till 5DIII kommer och att den är bättre än föregångaren. Frågan är bara när och vilket pris den kommer att få, vilket bara är rykten än så länge.

En vild gissning är att dom först vill släppa 1DXII samt mätta dess marknad innan dom släpper nyheten om en 5DIV så dom inte riskerar att potentiella 1DXII kunder köper den billigare 5DIV istället.

Verkar som 1DXII kommer ut på marknaden i april. Ponera att det tar dom 3 månader (optimistiskt) att mätta marknaden, vilket då innebär att 5DIV släpps i mitten av sommaren.

Gissningsvis hamnar den i samma prisklass som 5Ds och som 5DIII kostade när den kom, alltså runt 32.000:-.

5DIII kan man idag köpa för 23.990:- på Cyberphoto.

Du skriver inte varför du vill gå över, eller om du ska behålla 7DII. För OM du tänker behålla 7DII är ju den billigare 6D ett riktigt bra komplement för 14.000:-.

Eller varför inte köpa en begagnad 6D för runt 10.000:- och sen vänta o se vad som kommer framåt sommaren. Ponera att 5DIV är alldeles för dyr, så du beslutar för att köpa en 5DIII istället. Då har priset på den säkerligen sjunkit mer än vad värdet på din begagnade 6D har gjort, som du då säljer av.
 
Varför inte titta på en 1 D mark 4, visserligen inte fullformat men med 1,3 crop, den är snabb och robust byggd tål det mesta. Den passar bättre för actionfoto än 5 D.
 
Han har redan 7D mk2 och ser inte mkt man vinner på. En äldre kamera som 1D IV. Ca 1/2 eV, men fotar man sport är nog DR och pressning av sekundär intresse. Tror AF modulen är snäppet bättre hos 7D mk2 samt bättre i tele pga mindre sensor.
Behåll hellre 7D mk2 och komplettera med en 6D om du nu har råd med en 5D mk3 eller värre, 5D mk4.
 
Ja, det man nästan helt säkert kan säga är att en uppföljare till 5DIII kommer och att den är bättre än föregångaren. Frågan är bara när och vilket pris den kommer att få, vilket bara är rykten än så länge.

En vild gissning är att dom först vill släppa 1DXII samt mätta dess marknad innan dom släpper nyheten om en 5DIV så dom inte riskerar att potentiella 1DXII kunder köper den billigare 5DIV istället.

Verkar som 1DXII kommer ut på marknaden i april. Ponera att det tar dom 3 månader (optimistiskt) att mätta marknaden, vilket då innebär att 5DIV släpps i mitten av sommaren.

Gissningsvis hamnar den i samma prisklass som 5Ds och som 5DIII kostade när den kom, alltså runt 32.000:-.

5DIII kan man idag köpa för 23.990:- på Cyberphoto.

Du skriver inte varför du vill gå över, eller om du ska behålla 7DII. För OM du tänker behålla 7DII är ju den billigare 6D ett riktigt bra komplement för 14.000:-.

Eller varför inte köpa en begagnad 6D för runt 10.000:- och sen vänta o se vad som kommer framåt sommaren. Ponera att 5DIV är alldeles för dyr, så du beslutar för att köpa en 5DIII istället. Då har priset på den säkerligen sjunkit mer än vad värdet på din begagnade 6D har gjort, som du då säljer av.


Tanken är att behålla 7DII´n och använda en ev 5DIV för natur/landskap/djur och människor.
När jag köpt objektiv nu så har jag köpt de som är anpassade för fullformat för tanken har varit att gå mot en fullformatskamera. Och känner nu att men inte alltid kan nyttja objektiven optimalt med 7D´n.

Väntar nog i alla fall fram till april innan jag bestämmer mig, om inte Canon släpper någon info innan.
 
Han har redan 7D mk2 och ser inte mkt man vinner på. En äldre kamera som 1D IV. Ca 1/2 eV, men fotar man sport är nog DR och pressning av sekundär intresse. Tror AF modulen är snäppet bättre hos 7D mk2 samt bättre i tele pga mindre sensor.
Behåll hellre 7D mk2 och komplettera med en 6D om du nu har råd med en 5D mk3 eller värre, 5D mk4.

Jo, 7D´n blir kvar, så kanske ska fundera på en 6D i alla fall. Ska kolla lite mer på den.
 
Tanken är att behålla 7DII´n och använda en ev 5DIV för natur/landskap/djur och människor.
När jag köpt objektiv nu så har jag köpt de som är anpassade för fullformat för tanken har varit att gå mot en fullformatskamera. Och känner nu att men inte alltid kan nyttja objektiven optimalt med 7D´n.

Väntar nog i alla fall fram till april innan jag bestämmer mig, om inte Canon släpper någon info innan.

Tror det kan vara smart.

Blir 5D4 för dyr så kommer ju strax även 6D2.

Vill du inte investera i någon av dom så kommer säkert de äldre modellerna att säljas ut förmånligt (ungf som XPro1 såldes till vrakpriser när XPro2 släpptes).
 
5DX som den nya kameran ryktats att heta är nog på gång.
Men skulle tro att kameran först kommer komma in på butiker runt Q3-Q4
Vill du ha kvalité på bild och inte snabbhet hade jag i stället kollat på 5DSR då det är en bra studio och landskaps kamera.
Fast den är inte så bra på höga iso som 5dmiii.
Och auto fokusen är inte lika snabb.
Om du inte måste ha en kamera med det samma så hade jag väntat till runt q3-q4 och köpt en 5dx.
Det lär vara en hel del förbättringar i den.
 
ANNONS