Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteritid m Sigma 17-70

Produkter
(logga in för att koppla)

bjare

Medlem
Hej,

Kör normalt med mitt Sigma 17-70 objektiv till min EOS400. Har dock aldrig funderat på hur många bilder man kan ta på en batteriladdning. Det börjar bli aktuellt att vet då jag åker på en längre resa i jul och kanske inte kommer att kunna ladda batteriet varje dag. Jag gissar att jag kanske kommer att använda blixten för 25% av bilderna.

Har någon av er någon känsla för hur många bilder man får ur en full laddning på batteriet med ovanstående objektiv?

Hälsningar
Mattias

rycker liv i en gammal tråd...

då jag också har liknande funderingar. Har en eos 400d med ett sigma 18-200 os som kommer att användas nästan enbart utan blixt. Jag ska vara borta i 5 veckor och har då ingen tillgång till el. Hur länge kan jag tänkas klara på ett batteri?

Ett tips: köp fler extra batterier och om ni har tillgång till bil utomlands kan ni köpa ström via cigaretttändaren så ni kan ladda batteriet när ni åker bil.

Jag har ingen tillgång till bil (väglöst land).
Däremot har jag tillgång till ett bilbatteri som laddas av solceller, så ev. ska jag försöka få tag på en 12-voltsladdare.
Nästa problem är att jag ska gå och måste bära min packning, därför vill jag inte ha med onödig vikt. Så räcker batterierna hyfsat länge nöjer jag mig med det (+ köper ett extra batteri). Men om det extra batteriet också tar slut så kommer jag ändå vilja ladda... Någon som har erfarenhet av 12-voltsladdare?
Eller någon som har nån erfarenhet av hur länge ett batteri har hållt? (Jag behöver inte ta så hemskt mycket bilder, säg 200 min, men batterier måste räcka nästan 6 veckor.)
övriga tips?

Köp 4-5 extra batterier och då bör du klara dig under hela 6 veckor men tänk på att förvara den varmt eftersom om man förvarar i kylen så försämras batteriet kacipatitet.

JAg kan även rekommendera dig piratbatteri Dörr och det funkar utmärkt för mig. Det kostar hälften så mycket jämför med orginal batteri det är bra om man ska köpa många :D

Men hu! Ett batteri kostar ca 500kr. 4-5 batterier har jag inte råd med...
Nä jag får försöka hitta en laddare som funkar. Clas Olson hävdar de har en, men jag är tveksam till att den verkligen är kompatible till så många batterier som de hävdar. Jag får kolla på den live helt enkelt.

ANNONS
Götaplatsens Foto