Annons

Beg. 10D 15000 exp.?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte ev. köpa mig ett 10D-hus nu när folk gör sig av med dom för 5D. Har fått tag på ett för 4500:-
Undrar bara lite ang. slutaren. Mätaren visar 15000 exponeringar. Är det mkt/lite eller normal användning sedan dec. 2003??
Men vad jag har läst här i forumet så är 50000+ exp. inga större probs.
Hur vet man att det är dax för service?

Vad mer ska jag titta efter / testa innan jag slår till?

MVH
Robert

Låter toppen.

Som sagt, 50 000 är en gräns som i stort sett alla 10D ska klara.

Du märker att slutaren är kass när delar av bilden blir mörk. Det sker horisontalt eftersom slutaren rör sig upp och ned. Äldre slutare rör sig från sida till sida.

I övrigt är det bara kolla så att kameran inte är sprucken i skalet.

Obbe skrev:
Hej,

Tänkte ev. köpa mig ett 10D-hus nu när folk gör sig av med dom för 5D. Har fått tag på ett för 4500:-
Undrar bara lite ang. slutaren. Mätaren visar 15000 exponeringar. Är det mkt/lite eller normal användning sedan dec. 2003??
Men vad jag har läst här i forumet så är 50000+ exp. inga större probs.
Hur vet man att det är dax för service?

Vad mer ska jag titta efter / testa innan jag slår till?

MVH
Robert

Antalet exponeringar är nog väldigt olika beroende på vem som ägt kameran. För en yrkesfotograf låter det lite medan för en amatörfotograf (som jag själv, 16500 exp sedan juni 2003) är helt "normalt". Tyvärr är märker man oftast inte om slutaren är på väg att ge upp utan det sker oftast som en överraskning och utan förvarning.
Ett bra sätt att se om sensorn är skitig är att plåta en ljus vägg/papper med minsta bländare (typ 22
el mindre) låt väggen/pappret vara ur fokus (helt oskarp). Kolla sedan bilden i datorn och leta efter oförklarliga mörka fläckar=troligen skit på sensorn.
Detta går oftast att åtgärda själv om man vet hur annars kan man lämna in den.

/PG

ANNONS
Götaplatsens Foto