Annons

Beg EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Är det värt att köpa en EOS 10D eller skall jag köpa en ny EOS 350D istället? Det som talar för 10D är väl priset, som dock inte är klart än. Jag skall köpa av min pappa.

Han har följande
EOS 10D
Canon EF75-300 lågpris variant
Canon EF28-135 3,8-5,6 (köptes i paket med huset)
Sigma 55mm Macro
Canon 420EX
2 Gbyte minne
2 extra batterier

Vad är ett rimligt pris för att jag ej skall lura min pappa och samtidigt få mer valuta för pengarna än att köpa en ny EOS350. Jag har en massa EOS objektiv sen tidigare och behöver egentligen bara macrot men jag köper hela paketen och sen eventuellt säljer de objektiv jag ej behöver..

Nu har jag läst och grunnat. Helt klart skall det vara en EOS 10D. Jag har aldrig tyckt riktigt bra om min EOS300. Min EOS600 däremot känns som en riktig kamera. Alltså kommer jag nog att tycka bäst om 10D.

Men frågan är priset. Är 7.500:- för hela paketen vettigt? 3.500 för huset och i snitt 1000:- styck för objektiv och blixt och sen extra batterier och extra minne som bonus.

Är jag fel ute eller är det rimligt om man nu vill ha en EOS 10D?

Låter rimligt. 10D är en jättetrevlig kamera, är helnöjd med min som jag köpte begagnad i höstas.

Håller med om att 10D är en trevlig kamera, jämfört med 300D och 350D är det väl i mitt tycke främst handhavandet (två rattar, t ex) som jag gillar, och så känslan förståss. Jag kom från en EOS 600 jag med (med mellansteg i en EOS 5 som jag dock aldrig fick samma känsla i). Nu är min 10D till salu (5,5 papp med 4 batterier och batterigrepp), men det beror mest på att jag länge suktat efter AF och vädertålighet hos 1-serien och nu gjort slag i saken.

Överlag skulle jag säga att 10D har sina svagheter, vilket i mitt tycke främst är att den blir lite seg när man kör raw (man får vänta länge innan man kan se bilderna i displayen om man fotar bufferten full man raw). Bildfilerna är dock bra och håller långt med lite omsorg i PS och känslan och handhavandet är väldigt bra.

EOS 10D är köpt. Tyvärr får jag vänta tre veckor innan pappa kommer upp med den. Sen skall det testas och säljas lite objektiv. 8 st är lite mycket. Speciellt som jag kommer att ha ett 35-105, ett 28-80 och ett 28-135. Det får nog bli ett nytt inlägg för att få lite hjälp med vad jag bör ha kvar. Lite grann är jag sugen på att sälja de flesta zoomobjektiven och satsa på fler med fast brännvidd.

En nackdel med 10d är att jag har för mig att den inte tar efs-objektiv rakt avd, så det är lite svårt att få tag på en bra vidvinkel till bra pris.

Jag var också oroligt för det. Men Tokina 19-35/3,5-4,5 skall funka, 2095:- hos Cyberhpoto. Det skall tydligen vara mycket objektiv för pengarna. Jag har dessutom ett EF24/2,8 sen tidigare. Ett annat alternativ är ju Canons Canon EF 20-35/3,5-4,5 USM för 4195:-. Men visst är det synd att inte EF-S objektiven funkar.

10D har i princip bara en enda irriterande nackdel - långsam uppstart. Lyckas man överleva två döda sekunder när man slår på kameran är den hur bra/skön som helst.
Jag har den och 350D. Jag gillar den dubbelt så mycket som 350D, trots allt.
Med batterigrepp är den underbar.

ANNONS
Götaplatsens Foto