Annons

Hur funkar adapter???

Produkter
(logga in för att koppla)

JTPB

Ny medlem
Hej!

Är ny på detta forumet och därav mina frågor.

Har en Pentax k-r och är nu på jakt efter ett objektiv som är väldigt bra att ta på djur på långt avstånd som t ex 120/400 mm .

Men eftersom jag har en Pentax så det svårt att hitta ett objektiv till rimligt pris. Kan tänka mig ett pris på ca 8 papp upp till 10 papp.

Så här är det jag behöver hjälp med

Kan jag köpa en t ex Objektivadapter till Pentax K för Canon EOS M kamerahus och köpa ett Canon objektiv där automatiska funktionen funkar med adaptern?

Samt är det någon vänlig skäl som vet märken jag kan köpa till min Pentax som funkar utan adapter?

Tacksam för svar

Mvh

Jocke
 

Bluebike

Aktiv medlem
Just nu är det nog att satsa på begagnat har sett ett 150-450 ute till bra pris. Sigma och Tamron tillverkar inte med Pentax K fattning längre. Adapter; Pentax har gansk långt avstånd mellan sensor och bajonett så det är svårt med adaptrar och framför allt adaptrar som ger automatik.
 
Senast ändrad:

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Hej!

Är ny på detta forumet och därav mina frågor.

Har en Pentax k-r och är nu på jakt efter ett objektiv som är väldigt bra att ta på djur på långt avstånd som t ex 120/400 mm .

Men eftersom jag har en Pentax så det svårt att hitta ett objektiv till rimligt pris. Kan tänka mig ett pris på ca 8 papp upp till 10 papp.

Så här är det jag behöver hjälp med

Kan jag köpa en t ex Objektivadapter till Pentax K för Canon EOS M kamerahus och köpa ett Canon objektiv där automatiska funktionen funkar med adaptern?

Samt är det någon vänlig skäl som vet märken jag kan köpa till min Pentax som funkar utan adapter?

Tacksam för svar

Mvh

Jocke
För inte så länge sedan såg jag ett begagnat Pentax supertele på Cyberphoto för en spottstyver. Så jag håller med ovanstående att det är v'rt att spana efter begagnade objektiv.
 

JTPB

Ny medlem
Jurt nu är det nog att satsa på begagnat har sett ett 150-450 ute till bra pris. Sigma och Tamron tillverkar inte med Pentax K längre. Adapter Pentax har gansk långt avstånd mellan sensor och bajonett så det är svårt året med adaptrar och framför allt adaptrar som ger automatik.
Tack för svar. Ska kolla efter begagnat då
 

ztenlund

Aktiv medlem
För inte så länge sedan såg jag ett begagnat Pentax supertele på Cyberphoto för en spottstyver. Så jag håller med ovanstående att det är v'rt att spana efter begagnade objektiv.
Det var väl manuellt dock?

Men det utesluter förstås inte att man kan hitta något begagnat. Åtminstone en del av Sigmas äldre telezoomar, som dock inte är lika bra som de nya förstås, fanns till Pentax, förutom vad som kan dyka upp som är original.
 

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Det var väl manuellt dock?

Men det utesluter förstås inte att man kan hitta något begagnat. Åtminstone en del av Sigmas äldre telezoomar, som dock inte är lika bra som de nya förstås, fanns till Pentax, förutom vad som kan dyka upp som är original.
Det kan det ha varit, jag minns inte detaljerna.
 
ANNONS