Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Beg. eos 30.

Produkter
(logga in för att koppla)

Justus

Avslutat medlemskap
Hej alla kunniga....

Velar fortfarande kring mitt kameraköp, och har nu kommit i kontakt med en naturfotograf som haft en EOS 30 som andrakamera i 1,5 år. Han säger att den är i mycket bra skick och att han tagit ungefär 20 rullar med den.

Han vill ha 3500:- för kameran inkl BP-300 + 8 st batterier CR123 (samt svensk brux och kartong...).

Jag tycker att detta verkar vara ett vettigt pris, och tänker eventuellt sticka o kolla på kameran. Nu är det så att jag inte har 100% på vad man ska kontrollera när man köper beg. och vill därför ha lite tips inför ett eventuellt köp.

- Vad ska jag kontrollera på kameran?
- Är priset Bra?

ps. Han kommer ta med ett objektiv också så att jag kan kontrollera tillsammans med ett objektiv eftersom jag inte har tillgång till några EF-objektiv.
ds.

Priset låter ganska vettigt, inget extremt åt något håll skulle jag säga. Förutom att kolla de grundläggande funktionerna (knäppa av utan film i) så kolla så att slutare, spegel och tryckplatta (sitter på "bakluckan") är rena och inte har några repor. Har du någon annan kamera så kan du ta med den och kolla så att du får samma värden när du mäter ljuset. Om du känner dig mer osäker så kör igenom en rulle dia snabbt och lämna in den på ett entimmeslabb så är du säker på att den funker. Borde inte vara några problem med en såpass ny kamera om den inte är hårt proffskörd. Lycka till!
MVH Erik Å

Ok! Tack för tipsen. Betraktar säljaren som seriöst (50-årig naturfotograf är inte bedragarstereotypen precis :) ).

Tror nog att jag därför bara kollar de mekaniska sakerna och inte knäpper nån rulle.

Hoppas att det kommer fler bra åsikter o råd!

öppet köp

Be om öppet köp en vecka, få det skriftligt med ett köpkontrakt. Då har du gott om tid att testa i lugn och ro.

ang. priset så tycker jag det är lite i överkant måste jag säga men du har förståss kollat flera alternativ dels här på fotosidan, blocket och cyberfoto.

Om man inte har allt för bråttom kan man göra riktiga klipp, köpte själv en eos 3 + PB-E2 i gott skick för 5000:- nyligen.

Jag skulle nog ge max 3000 även om grejorna är i nyskick. Vill du ha en kamera nu så ska du såklart slå till, 500 hit och dit är ju inte så farligt...

Justus skrev:
Ingen annan som kan rådge?

Inget nytt förvisso, men jag skulle nog ge samma råd som Erik gav ovan.
Jag sålde en dylik kamera för inte så länge sedan, köparen kollade väl typ slutaren, den där plattan som filmen ligger mot, objektivet (så att det inte kärvar eller skrapar när man zoomar/fokuserar).

Kolla "tumratten" och de små knapparna, jag upplevde i alla fall dem som rätt plastiga (även om de aldrig krånglade för mig).

/Mattias

Erik och Mattias;

Har resonerat såhär ang. priset; 8 st cr123 kostar cirka 300:- i handeln, och de som medföljer är oanvända, jag lär förr eller senare ändå köpa batterier vilket innebär att de 300:- skulle ändå "gått åt", då är det ju "bara" 3200:-......

ang. öppet köp så skall jag se om jag kan ordna det med säljaren (lär väl inte vara något problem?). saken är den att jag måste köpa optik också, och isf inom den här öppet-köp-tiden och hinna testa....

utan optik blir det förståss lite mer komplicerat, nåväl, jag hade nog bett om öppet köp vilket fall som helst, det är ju skönt att kunna sätta sig ner i lugn och ro hemma och inspektera snarare än att göra det under översyn av säljaren. Jag tvivlar på att säljaren skulle säga nej till en veckas öppet köp om han har rent mjöl i påsen.

Du får väl kolla med kompisarna, det kanske är någon som har ett EF objektiv du kan låna en vecka.

EOS 30 vs. EOS 5 har diskuterats en hel del, sök i forum och läs kameraöveriskten under rubrik "köpa" på fotosidan.se

Smart erik, smart. Skall i dagarna gå med i FFIM och där finns säkert någon vänlig själ som kan låna mig ett objektiv eller kolla genom kameran tillsammans med mig (kanske bättre att göra det senare med någon canon-kunnig!).

ANNONS
Götaplatsens Foto