Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Beg F4 (b+) vs halvbeg F80 (A-)
- Trådstartare vox2000
- Start datum
wennerstrom
Aktiv medlem
Som Jim säger... det beror väl mycket på dina personliga preferenser. Jag gick och slet med ungefär samma val, men fastnade till slut för en ny F80 framför en beggad F4 alternativt en beggad F90x. Inga medföljande objektiv ställde till det, jag kunde fatta beslut helt utefter huset.
Det som fällde avgörandet för mig var till stor del vikten (jag gillar att ha kameran med mig ofta, och har ingen lust att börja styrketräna), samt att jag gillar nya prylar med garanti. Dessutom äger jag inga manuella gluggar, som ju då inte fungerar på F80:n, och jag är sällan ute och klänger runt på klippor i hällregn när byggkvalité och tätning är riktigt viktigt.
Som det ser ut just nu i Nikons lineup så kändes (för mig) F4:an till slut lite "jaha", det är visserligen ett gammalt proffshus, men automatiken är ju rätt daterad vid det här laget, och vill jag köra manuell fokus och ha byggkvalité är väl F3:an på vissa sätt mer prisvärd.
F90x är enligt uppgift en grym kamera, men den dras med ett föråldrat gränssnitt, där F80:n känns modern och lättarbetad. Det är klart man lär sig sin kamera, men mig gör det inget om den inlärningsprocessen går fort!
Jag är för övrigt mycket nöjd med min F80, och kan varmt rekommendera den. Visserligen kommer den väl inte hålla för evigt, och den har sina brister, men den är förhållandevis billig, och delar många fina egenskaper med sina dyrare bröder.
Det som fällde avgörandet för mig var till stor del vikten (jag gillar att ha kameran med mig ofta, och har ingen lust att börja styrketräna), samt att jag gillar nya prylar med garanti. Dessutom äger jag inga manuella gluggar, som ju då inte fungerar på F80:n, och jag är sällan ute och klänger runt på klippor i hällregn när byggkvalité och tätning är riktigt viktigt.
Som det ser ut just nu i Nikons lineup så kändes (för mig) F4:an till slut lite "jaha", det är visserligen ett gammalt proffshus, men automatiken är ju rätt daterad vid det här laget, och vill jag köra manuell fokus och ha byggkvalité är väl F3:an på vissa sätt mer prisvärd.
F90x är enligt uppgift en grym kamera, men den dras med ett föråldrat gränssnitt, där F80:n känns modern och lättarbetad. Det är klart man lär sig sin kamera, men mig gör det inget om den inlärningsprocessen går fort!
Jag är för övrigt mycket nöjd med min F80, och kan varmt rekommendera den. Visserligen kommer den väl inte hålla för evigt, och den har sina brister, men den är förhållandevis billig, och delar många fina egenskaper med sina dyrare bröder.
Ok. F4 är en tålig kamera, den gillar att springa i skogen. Bara du är stark så.
Men jag glömde att nämna en nackdel till förresten. Slutartiderna är bara justerbara i hela steg. Skall du justera finare än så måste du använda bländarringen.
Som sagt, i mina ögon är det inte så mycket att fundera på om du inte använder autofokus. F4 har flera funktioner som gör den till mycket mer kamera att växa i än F80.
Men jag glömde att nämna en nackdel till förresten. Slutartiderna är bara justerbara i hela steg. Skall du justera finare än så måste du använda bländarringen.
Som sagt, i mina ögon är det inte så mycket att fundera på om du inte använder autofokus. F4 har flera funktioner som gör den till mycket mer kamera att växa i än F80.
wennerstrom
Aktiv medlem
Glömde en grej som retar mig lite med F80:n. Batteripacket som passar till den saknar vertikal avtryckare, och då jag gillar stående bilder får jag en lite skev arbetsposition... ingen biggie, men det är synd att det är så.
wennerstrom
Aktiv medlem
Vad säger du om F3:an Jim? Ska man ändå köra manuellt är väl den roligare än F4:an?
wennerstrom
Aktiv medlem
jimh skrev:
Njae, för mig har det aldrig varit något alternativ. Men om den hade spotmätare skulle den vara det enda alternativet![]()
Måste man ha inbyggd spotmätare? Kan man inte bara loska i en petribägare och sen väga det på brevvåg?
Men där ser man, trodde F3:an hade den funktionen. På med tänkarmössan igen då, var annars lite sugen på en sån som helmanuellt alternativ för dom där stunderna när man vill känna sig renlärig och klara sig utan automatik-bjäfs.
objernulf
Aktiv medlem
F3 är suverän om man har tid på sig, typ stillastående natur. Den krafigt centrumvägda mätaren kan användas på nästan samma sätt som en spotmätare. Man får jobba lite mer bara. Det är en viss känsla att dra fram filmen manuellt och dessutom kunna ta bilder även utan batteri.