Annons

Beg priser manuella konvertrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Mattias Karlen behövde konverter till sitt manuella 300mm f/2,8 och eftersom mina bara ligger kan jag tänka mig att sälja dem. Men jag har ingen uppfattning alls om begagnatpriserna på dessa nuförtiden. Är det någon som har koll?

TC-300: Det främre objektivlocket kan inte skruvas åt hårt längre. Sliten och skavd på utsidan. Linserna är fina.
TC-200: Fint skick utanpå och linserna är fina.
TC-14B: Nött på utsidan. En mm-stor prick 5mm från kanten på bakre linsen.
TC-16A: Fint skick och rena linser.

Vad skulle ni uppskatta för begagnatpriser var och en för sig och allihop tillsammans? De är ju svåra att få tag på, men å andra sidan har priserna på begagnade manuella prylar sjunkit.

Tacksam för alla svar!

/Pontus
 
Tittade lite efter priser på TC-14B:

De enda begagnade jag hittade i Sverige var en Tradera-auktion där den såldes för 1025kr och en Blocket-annons där säljaren ville ha 5000kr för den!! Men så hade han nyligen köpt den för över 10000kr...

På Ebay.com verkar de ha sålts för mellan $60 och $120. Precision camera har en för $90 i bargain condition, ungefär som min. I bra skick verkar handlarna vilja ha allt mellan $170 och $500.

Ny säljs den av de större handlarna för drygt 10000kr, men på Zebramedia för endast 5500kr!

Kan kanske 750kr vara ett lämpligt pris?

/Pontus
 
Jag fick betala 2500:- för min TC-301 hos Swefo, men den var i toppskick.

Jag har letat efter en TC-14B, men inte hittat någon begagnad i Sverige hittills.

750:- är kanske ett bra pris, fast med ett så pass stort märke på bakre linsen skulle jag nog dra öronen åt mig som köpare ...
 
Jag skrev precis till Mattias och erbjöd honom TC-14B för 750kr och resterande tre för 1250kr, dvs 2000kr för alla fyra. Det tycker jag är ett lågt pris utan att jag för den skull ger bort dem, eller har jag fel?

Märket har jag aldrig sett något negativt resultat av, det har funnits där många år. Ofta vill folk ha perfekt glas och betalar gärna för det. Jag brukade leta efter AIS-objektiv med repiga frontlinser när jag skulle köpa begagnat!

/Pontus
 
Det är nog ett helt ok pris.

Märken på frontlinsen märks ju nästan aldrig på telen, men på bakre linserna kan de ju ge sig till känna - om man mot förmodan skulle köra sin 300/2.8 på liten bländare ;)
 
Hej Pontus,

mailade dig.

Tycker det låter perfekt för mig och det jag ska använda dem till. Så jag slår till.

Hör av dig så styr vi upp logistiken.
 
AFE skrev:
Det är nog ett helt ok pris.

Märken på frontlinsen märks ju nästan aldrig på telen, men på bakre linserna kan de ju ge sig till känna - om man mot förmodan skulle köra sin 300/2.8 på liten bländare ;)
Tror inte man kör 300mm f/2,8 med konverter på f/22... ;-) De flesta kör ju ändå ofta på full glugg eller möjligen nedbländat till f/5,6 eller f/8.

/Pontus
 
ANNONS