Annons

Begrägeriförsök från företag som hanterar Nikons cashbackkampanj

Produkter
(logga in för att koppla)

Zebulun

Medlem
Hej

Det här är mitt första inlägg här på fotosidan.
I December 2016 köpte jag en Nikon D7200 (en trevlig kamera, men idag lite väl ålderstigen). Nikon hade en cashbackkampanj där jag fick tillbaka pengar på ett förbetalt Mastercardkort. Det var lite omständigt att använda det, men det fungerade ialla fall. Mastcardkortet var utfärdat av en bank i Irland vid namn "Prepaid Financial Services Limited".
Igår som fick jag oväntat email från detta företag som vill att jag ska kontakta dem för att få de få ören som finns kvar återbetalade till mig (minus någon form av avgift så det blir ingen penar kvar alls). Gör jag inte det säger de säg ha laglig rätt att ta ut en avgift varje månad.
Först trodde jag att det var spam, men alla länkar i mailet förfaller vara till det företag som utfärdade betalkortet åt Nikon.

Jag kontaktade Nikon via email igår och fick idag ett helt felaktigt svar från dem, att de alls inte hade "Prepaid Financial Services Limited" som samarbetspartner, trots att det klart och tydligt står "This card is issued by Prepaid Financial Services Limited persuant to a license by Mastercard International. This card remains the property of Prepaid Financial Services Limited...". på baksidan av betalkortet.

En vän till sig som bor utomlands berättade för mig att de företag som utfärdar förbetalda betalkort tjänar sina pengar på de hutlösa avgifter som de tar ut om man ej förbrukar 100% av summan på kortet ifråga. Det hade jag ingen aningen när jag fick betalkortet.

Är det några flera personer här på Fotosidan som också har använt Nikons cashback och fått krav mailade till sig från "Prepaid Financial Services Limited"? Har ni kontaktat Nikon angående detta? Vad har ni isåfall fått för svar?
Vad har ni för råd att ge mig?


Nedan är en kopia på innehållet i mailet:
Dear Sir/Madam,

We hope this email finds you well.

We are PCS Card Services Ireland Limited, a member of the EML Payments Group and an e-money institution regulated by the Central Bank of Ireland (Reg #C175999). Please visit https://prepaidfinancialservices.com/ for more information.

We are writing to you as the card issuer of the Nikon Card Programme. We note that this Card Programme has ended and that your card or account has expired/closed. On a review of cardholder balances under Nikon Card Programme, we identified that you have a balance remaining on your card or account that you are entitled to redeem.

To redeem your available balance, please contact:

· Customer Support: eu-info@emlpayments.com

You will be required to provide documentary evidence to allow us to verify your identity as part of our know your customer process. If your card or account expired over 12 months ago, we will charge a redemption fee for the amount set out in the original terms and conditions provided under the card programme. If your available balance is less than the applicable redemption fee, you will not be entitled to redeem your available balance.

Please note that should you choose not to redeem your available balance within 60 days of this email, EML will be entitled to introduce a monthly dormancy maintenance fee of €2.50 per month on your card or account, as applicable. We would encourage you to redeem your available balance to avoid this fee. This dormancy maintenance fee is in compliance with the applicable local legislation and if you’re a UK resident, your right of redemption will end after a period of six years following your card expiry.

Please contact us via the customer support information above if you have any queries about this email.

Yours sincerely,

Client Experience Management Team


Så här står det på baksidan av betalkortet:
cashbackkort_mastercard_uklippt_del2.jpg
 

Snuddas

Aktiv medlem
Hej

Det här är mitt första inlägg här på fotosidan.
I December 2016 köpte jag en Nikon D7200 (en trevlig kamera, men idag lite väl ålderstigen). Nikon hade en cashbackkampanj där jag fick tillbaka pengar på ett förbetalt Mastercardkort. Det var lite omständigt att använda det, men det fungerade ialla fall. Mastcardkortet var utfärdat av en bank i Irland vid namn "Prepaid Financial Services Limited".
Igår som fick jag oväntat email från detta företag som vill att jag ska kontakta dem för att få de få ören som finns kvar återbetalade till mig (minus någon form av avgift så det blir ingen penar kvar alls). Gör jag inte det säger de säg ha laglig rätt att ta ut en avgift varje månad.
Först trodde jag att det var spam, men alla länkar i mailet förfaller vara till det företag som utfärdade betalkortet åt Nikon.

Jag kontaktade Nikon via email igår och fick idag ett helt felaktigt svar från dem, att de alls inte hade "Prepaid Financial Services Limited" som samarbetspartner, trots att det klart och tydligt står "This card is issued by Prepaid Financial Services Limited persuant to a license by Mastercard International. This card remains the property of Prepaid Financial Services Limited...". på baksidan av betalkortet.

En vän till sig som bor utomlands berättade för mig att de företag som utfärdar förbetalda betalkort tjänar sina pengar på de hutlösa avgifter som de tar ut om man ej förbrukar 100% av summan på kortet ifråga. Det hade jag ingen aningen när jag fick betalkortet.

Är det några flera personer här på Fotosidan som också har använt Nikons cashback och fått krav mailade till sig från "Prepaid Financial Services Limited"? Har ni kontaktat Nikon angående detta? Vad har ni isåfall fått för svar?
Vad har ni för råd att ge mig?


Nedan är en kopia på innehållet i mailet:
Dear Sir/Madam,

We hope this email finds you well.

We are PCS Card Services Ireland Limited, a member of the EML Payments Group and an e-money institution regulated by the Central Bank of Ireland (Reg #C175999). Please visit https://prepaidfinancialservices.com/ for more information.

We are writing to you as the card issuer of the Nikon Card Programme. We note that this Card Programme has ended and that your card or account has expired/closed. On a review of cardholder balances under Nikon Card Programme, we identified that you have a balance remaining on your card or account that you are entitled to redeem.

To redeem your available balance, please contact:

· Customer Support: eu-info@emlpayments.com

You will be required to provide documentary evidence to allow us to verify your identity as part of our know your customer process. If your card or account expired over 12 months ago, we will charge a redemption fee for the amount set out in the original terms and conditions provided under the card programme. If your available balance is less than the applicable redemption fee, you will not be entitled to redeem your available balance.

Please note that should you choose not to redeem your available balance within 60 days of this email, EML will be entitled to introduce a monthly dormancy maintenance fee of €2.50 per month on your card or account, as applicable. We would encourage you to redeem your available balance to avoid this fee. This dormancy maintenance fee is in compliance with the applicable local legislation and if you’re a UK resident, your right of redemption will end after a period of six years following your card expiry.

Please contact us via the customer support information above if you have any queries about this email.

Yours sincerely,

Client Experience Management Team


Så här står det på baksidan av betalkortet:
Visa bilaga 164827
I december 2018 gjorde jag samma affär som du beskriver. Kortet, som jag har kvar, är ett "MasterCard" som jag använt för matinköp på ICA och jag minns tydligt att jag bad ICA-handlaren "tömma kortet till sista öret" den sista gång jag använde kortet. Det kan rimligen inte finnas ett enda lusöre kvar på det kontot!

Igår fick jag samma e-post som du redovisar här i tråden och trodde också att det var ett spam som jag dumpade till skräpposten, men nu återfört för säkerhets skull. Jag kommer dock inte att öppna några av bifogade länkar. Jag kommer helt enkelt att "skita i meddelandet" för jag kan inte för mitt liv tro att meddelandets innebörd kan leda till någon som helst konsekvens för min del. Jag har uppfyllt alla villkor som köpet innebar! Därmed skall det vara punkt-slut med den affären.

Över huvud taget verkar "Prepaid Financial Services Limited" vara ute på hal is ty jag (och även du) har gjort affär med Nikon Corporations återförsäljare i Sverige och inte med något finansinstitut på Irland! Om denna bank har några ouppklarade affärer i ärendet måste det vara mellan banken och Nikon. Inte mot kunden! Kanske någon i forumet har bank-juridisk bakgrund och kan utveckla hur det fungerar i sådana här fall.

P.S. Det är i skrivande stund inte helt klarlagt att det aktuella e-postmeddelandet är seriöst. Aggressiva Spam verkar bli allt mer "autentiska" till utseendet. D.S.
 
Senast ändrad:

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag skulle inte öppna länkar heller, vill de slå dig på penningspungen (mer än vad som finns kvar på kortet) måste de väl gå via svenska Kronogogden och Tingsrätten. Och då har de bevisbördan.
 

netstorm

Aktiv medlem
Enligt Prepaid Financial Services Limited FAQ så verkar det vara i linje med avtalet att kunden kan begära ut pengarna efter kortets utgångsdatum?

What happens when a cardholder's Prepaid Card expires?

Any PFS Prepaid Mastercard Card is valid for 24 months. Upon expiration, cardholder's cards will no longer be available for any use. Clients can select to automatically send cardholders a replacement card with all available balance on their new card or the cardholder can request a payment of the remaining balance on the card and close the account. For more details click here to view the terms and conditions.
Paypal introducerade något liknande 2020 för inaktiva konton med pengar.


Angående olika företag så verkar EML ha köpt PFS:

 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
... där jag fick tillbaka pengar på ett förbetalt Mastercardkort. Det var lite omständigt att använda det, men det fungerade ialla fall. Mastcardkortet var utfärdat av en bank i Irland vid namn "Prepaid Financial Services Limited".
Hej!

Jag har själv haft ett liknande kort efter en cashback-kampanj för många år sedan, men sluppit sådana meddelanden.

Om det är någon du skall kontakta i det här ärendet så misstänker jag att det är Mastercard - jag tvivlar på att de tycker om att företag försöker mygla till sig pengar från människor med hjälp av kort utgivna av Mastercard. De om någon kan göra livet jobbigt för företaget bakom det här.

Om de inte verkar intresserade kan du prata med konsumentvägledingen i din kommun (de flesta har sådan). Eller i förlängningen till ARN, Allmänna reklamationsnämnden. (https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1539147/vad-galler-nar-foretaget-kraver-betalning-i-efterhand)

Av det som framgår ur Evas svar i ovan verkar ju det ursprungliga irländska företaget hamnat på obestånd och köpts upp av ett annat företag som väl nu vad det verkar provar en fuling och försöker klämma fram lite pengar ur det de har köpt.

Och som Jan påpekar, det är upp till dem (företaget) att styrka att du är skyldig dem pengar. "Enligt allmänna bevisregler gäller att det är borgenären som måste bevisa att fordringen existerar " (https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/ar-jag-skyldig-att-betala-nar-nagon-kraver-mig-pa-pengar-i-efterhand/)
 

Zebulun

Medlem
Tack för era svar.

Även om det enligt deras regler teoretiska skulle vara möjligt att få tillbaka pengar från dem och ställa allt till rätt så har företagen de sämsta tänkbara betygen hos trustpilot, vilket får mig att misstänka att de enbart är ute efter att lura till sig pengar på något sätt, kanske oavsett om man kontaktar dem eller inte:


Jag mailade Nikon igen och väntar nu åter på svar från dem.
 

Astacus

Aktiv medlem
Tja, tänker att om man inte har nåt konstruktivt att tillföra i en tråd så är det väl kanske bäst att ………. bara låta bli.
Känns det för svårt?
 

AnderssonFotos

Avslutat medlemskap
"En vän till sig som bor utomlands berättade för mig att de företag som utfärdar förbetalda betalkort tjänar sina pengar på de hutlösa avgifter som de tar ut om man ej förbrukar 100% av summan på kortet ifråga. Det hade jag ingen aningen när jag fick betalkortet."

Hur menar du? Om du har 1000 sen på kortet och använder 900:- stjäler dem de sista 100 som avgift? Eller får man hem en räkning? Är ju ett prepaid så hur ska dem kunna ta en avgift? Bara undrar. 🙂🙏
 

Zebulun

Medlem
"En vän till sig som bor utomlands berättade för mig att de företag som utfärdar förbetalda betalkort tjänar sina pengar på de hutlösa avgifter som de tar ut om man ej förbrukar 100% av summan på kortet ifråga. Det hade jag ingen aningen när jag fick betalkortet."

Hur menar du? Om du har 1000 sen på kortet och använder 900:- stjäler dem de sista 100 som avgift? Eller får man hem en räkning? Är ju ett prepaid så hur ska dem kunna ta en avgift? Bara undrar. 🙂🙏
Som jag förstod det har de i sina villkor förbetalkorten angett att de kommer att ta ut (månatliga?) avgifter i all oändlighet om du har pengar kvar på kortet efter att det har gått ut, precis som EML/Prepaid Financial Services hotar med att göra: "dormancy maintenance fee" kallar de det.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Som jag förstod det har de i sina villkor förbetalkorten angett att de kommer att ta ut (månatliga?) avgifter i all oändlighet om du har pengar kvar på kortet efter att det har gått ut, precis som EML/Prepaid Financial Services hotar med att göra: "dormancy maintenance fee" kallar de det.
Kan det vara möjligt? Det här aktuella kortets giltighetstid är väl 24 månader, därefter kan det inte användas. När det inte är användbart kan man väl rimligen inte ta ut någon avgift för kortet!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan det vara möjligt? Det här aktuella kortets giltighetstid är väl 24 månader, därefter kan det inte användas. När det inte är användbart kan man väl rimligen inte ta ut någon avgift för kortet!
Om de skulle skicka ut ett nytt kort efter giltighetstiden då skulle de kunna hålla liv i kortet och ta ut en avgift?

Har själv gått på några sådana trick. När man köper bil eller hus finns det risk att man får med en nyckelbricka (om nyckeln kommer bort kan den läggas på brevlåda och spåras). Har fått ett antal sådana som jag har slängt och efter några år så börjar det komma räkningar efter att gratisperioden upphört, har iaf kunnat prata mig ur dessa.

Såg nu att Cyberphoto skickade med en gratis försäkring när man köpte ett objektiv, jag bockade ur erbjudandet för jag antar att det är ett sådant som kostar pengar efter de 6 månaderna, men jag orkade inte kolla avtalet.
 

Zebulun

Medlem
Kan det vara möjligt? Det här aktuella kortets giltighetstid är väl 24 månader, därefter kan det inte användas. När det inte är användbart kan man väl rimligen inte ta ut någon avgift för kortet!
Ja, tydligen är det så illa; min vän som bot utomlands tyckte att jag var dum som inte läst det finstilta rörande Nikons betalkort. Jag tvivlar själv på att Nikon skulle ha godkänt sådana villkor förbetalkortet, men troligtvis finns det lagstiftning om att banker kan ta ut sådana avgifter.
 

jojo79

Medlem
Allmänt råd, utan att ta den minsta ställning till vad som är sant och/eller juridiskt riktigt eller oriktigt i denna tråd: En gång utgivna kort som Ej används alt. Ej planeras användas ska avslutas. Är det debitkort dvs du har behållning innestående på underliggande konto till kortet (om så bara korvören) beordras dessa avslutade, bl a för att slippa liknande gnidigheter som i mailet till trådskaparen. Och är det kreditkort avslutas dessa om inte annat så av anledningen att din beviljade kredit (äv. om helt outnyttjad) belastar dig vid t ex en UC i ett helt annat kreditärende/behov. Man kan också ha med sig att nollsaldo Inte är lika med avslutat engagemang, även om det känns så. Kort sagt: Avsluta/Stäng kortavtal som inte används alt. inte planeras komma till användning. De utgör oftast bara en onödig exponering/riskfaktor.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Oj jag fick också detta mejl i dagarna och trodde det var skräppost. Sist jag tog del av Nikons kampanjer var 2016. Trodde det var ett betalkort som avslutades efter X antal år om det inte användes. Är det någon som varit i kontakt med detta företag och fått något svar från dem? Kortet sägs ju vara avslutat men ha pengar kvar på det. Är inte sugen på att ge mig in i en diskussion med skojare som dessa men det kanske man är tvungen.

Har också mejlat Nikon och frågat hur de ser på att de hör av sig till deras kunder. Vi måste ju vara mängder av användare som fått dessa mail nu.

Jag såg också att de vil att man ska bevisa sin identitet för dem. Jag kommer självklart aldrig att skicka några scannade id-handlingar till någon oseriöst företag i Irland.
 
Senast ändrad:

Fredrik O.

Aktiv medlem
Frågan är ju också vad det stod i de ursprungliga avtalen som Nikon hade. I det mejl jag fick från Nikon gälande cashback-kampanjen, när det begav sig, så länkade de inte till något Irländskt bolag utan till sin egen sida. Tyvärr fungerar ju inte länken längre.
 
ANNONS