Re: Re: Behärska autofokuspunkter på 20D
Manuella och manuella lägen, de är fortfarande automatlägen även om vi har mer kontroll över kameran i P, Tv och Av
Jag har i och för sig aldrig analyserat min kameras beteende i detalj med avseende på detta, men upplever inte att jag har det problem som du beskriver.
Jag använder ibland alla fokuspunkterna och har aldrig upplevt problem med skärpan. Jag har iochförsig aldrig analyserat varje enskild fokuspunkt men skärpan blev som jag tänkte mig. (Men det är ju också så att när jag väl tittar på bilden så har jag ofta glömt bort vilka fokuspunkter som lyste och jag går i princip aldrig tillbaka och tittar på detta. Det gör jag bara om jag har konstiga skärpeproblem som jag vill analysera)
Kan det vara så att du blir lurad av markeringarna i sökaren och den faktiska storleken på sensorerna? AF sensorerna är större än markeringarna. I princip så kan du anta att sensorerna är tre gånger längre än markeringen. Detta gör att kameran ibland hittar en fokusering som är utanför markeringen.
Enkel skiss:
Markering i sökaren (horisontell fokuspunkt):
-
Verklig storlek på sensorn
---
Hälsningar
--jalle
Bozi skrev:
Ja, jag förstår det är på det viset 
Men kan jag ställa in fokuspunkten i automatikläget? Är väl bara i de manuella lägena?
...
Mitt svar var att jag kan förstå det om alla röda punkter blev i skärpa och i fokus, Men min erfarenhet är, i automatikläge, att om det är t ex tre st punkter som lyst upp så är det bara en av dem som håller skärpa. Som någon skrev så upplever även jag att skärpan ofta hamnar "där bak".
Mvh
Bosse