Annons

Behöver hjälp med köp av neg-skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaspar

Medlem
Hallå!

Jag ska köpa en neg-skanner och har jobbat med en Epson Perfection 4870 PRO tidigare och den verkar inte tillverkas längre. Nu när jag har scoopat runt lite grann så inser jag att jag inte vet vad man betalar för och därmed vet jag inte vilken prisklass jag ska lägga mig i. Om man till exempel jämför dessa två modeller:

- http://www.pricerunner.se/pi/50-390872/Scanners/Epson-Perfection-4490-Photo-produktinformation
- http://www.pricerunner.se/pi/50-576649/Scanners/Epson-Perfection-V700-Photo-produktinformation

... så undrar jag vad får på 700an som inte finns på den andra. Jag kommer att fortsätta med att skanna småbilds-neg och som det ser ut nu blir det samma format en god tid framöver!

Jag behöver helt enkelt få reda på vad det är man betalar för när upplösningen på det in-skannade är det samma på olika scanners.

Råd och tips mottages såklart med öppen famn!

/Kaspar
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
En länk på filmskanner med tester

http://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html

De har testat en del av modellerna och det är rätt stor skillnad på hur många dpi man får ut. Så kortfattat man får vad man betalar för. Det som också påverkar priset är kvalitet på filmhållare och mjukvara för skanning och för att ta bort eller minska repor.
Sök på fotosidan- detta behov att skanna film brukar dyka upp rätt ofta så det är gott om trådar.....
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Om man till exempel jämför dessa två modeller:

- http://www.pricerunner.se/pi/50-390872/Scanners/Epson-Perfection-4490-Photo-produktinformation
- http://www.pricerunner.se/pi/50-576649/Scanners/Epson-Perfection-V700-Photo-produktinformation

... så undrar jag vad får på 700an som inte finns på den andra. Jag kommer att fortsätta med att skanna småbilds-neg och som det ser ut nu blir det samma format en god tid framöver!
I just detta fall är 4490 en äldre modell som inte längre säljs, medan V700 är Epsons nuvarande toppmodell (skillnaden mot V750 är mycket små).

Så om vi bara tittar på Epsons skannrar är det kanske V600 som du skall jämföra med, då är skanningsytan för genomlysning (dia och film) mycket större på V700. Du kan läsa in upp till 8x10 tum stora dia/neg, eller upp till 4 remsor med 6 bilder småbild på en och samma inläsning. För lillebror är skanningsytan mindre (c:a 6x22 cm) och räcker bara till två remsor med sex bilder.

V700 är också bättre på att tränga igenom täta neg/dia utan att bränna högdagrar, en egenskap som brukar anges med måttet d-max vilket för V700 är 4,0 och V600 3,4 (teoretiska värden). För negativ färgfilm brukar d-max 3,4 räcka ganska bra, men för svartvita negativ och de flesta diafilmer är det för lite för att kunna återge bildens hela tonomfång. Det brukar sedan vara just d-max som skiljer enklare från bättre skannrar.

När det gäller upplösning anges det i princip alltid glädjesiffror för alla flatbäddskannrar, i praktiken brukar den verkliga upplösningen vara mindre än hälften av den angivna upplösningen (anges två värden utgår vi från det lägre). I detta fall anges för bägge skannrarna en upplösning på 6400x9600 dpi, vilket torde motsvara en verklig upplösning på runt 3200 dpi (vilket inte är något dåligt värde för en flatbäddsskanner).

Sedan kan vi förvänta oss en bättre optisk och mekanisk kvalitet hos V700 jämfört med V600, därmed inte sagt att V600 på något sätt skulle vara direkt dålig (snarare tvärt om).

Så i princip får du en bättre skanner ju mer du betalar, men kvalitetsökningen är oftast på marginalen varför den enklare skannern räcker lång för de flesta. Samtidigt skall sägas att den 4870 PRO du tidigare har använt förmodligen ligger närmare V600 än V700 när det gäller bildkvalitet (även om den närmast motsvarade V700 som modell när den var ny), så om du vill få ett bättre resultat är den sistnämnda att föredra.
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jag klurade som du för ett halvår sedan. Valde Epson V600.
I det nya nummret av Kamera&Bild så jämförs och testas ett antal skanners....
Det stärkte mig i mitt val och jag är nöjd med det jag får ut. Fast, jag låter mina ögon avgöra och "glömmer" siffrorna.... Oftast är det ju som så att man får det man betalar för men....

Lycka till med ditt val!!
 

Graal

Avslutat medlemskap
Du skriver att du scannar småbildsnegativ. Varför tittar du då på faltbäddscannrar? Det finns dedikerade filmscanners för småbild i prisklass ungefär mittemellan Epson V600 och V700 som är betydligt bättre än båda dessa på att scanna svartvita småbildsnegativ och som kan återge filmkorn som det verkligen är. T.ex Reflecta Crystalscan 7200 som bl.a säjs av Scandinavian Photo. Köper du den i Tyskland kan du dessutom få den för ungefär samma pris som en V600 i Sverige. Du kan dock bara scanna ett negativ i taget med denna, inte en hel filmremsa. Och den fungerar som en förstoringsapparat, du får alltså flytta fram negativremsan för varje bild. Men kan du förlika dig med det så har du en scanner som förmodligen slår alla flatbäddscannrar på marknaden vad gäller bildkvalitét.
 
Senast ändrad:

Kaspar

Medlem
tack för tipsen! lutar åt V700 efter att ha läst på lite.

med tanke på stilen jag fotograferar nu för tiden så är jag inte i behov av den bästa bildkvalitén så då föredrar jag smidigheten hos en flatbädd-scanner.
 

Makten

Aktiv medlem
tack för tipsen! lutar åt V700 efter att ha läst på lite.

med tanke på stilen jag fotograferar nu för tiden så är jag inte i behov av den bästa bildkvalitén så då föredrar jag smidigheten hos en flatbädd-scanner.
Tyvärr är det inte smidigt att skanna småbildsfilm med en V700. Om filmen är det minsta buktig är det ett helvete att ladda remsorna i filmhållaren och skärpan blir mycket dålig. Lyckas man däremot få helt plan film så räcker kvaliteten ganska långt.

Jag håller med Nils. Ska du inte skanna något annat än film så är det smartare att köpa en skanner som är gjord för det. Jag har själv en V700 som funkar bra till mellanformat, men småbild orkar jag bara inte hålla på med, för det lönar sig liksom inte.
 

Kaspar

Medlem
har upplevt problem när jag skannat buckliga färska neg. men jag resonerar lite som så att det är rätt skönt att kunna göra urvalet på datorn och då är det ganska lätt att sedan skanna om de negativen man är ute efter då de legat till sig och blivit mindre buckliga!

ingår neg-ramarna i skanner-köpet på V700?

jag är i nuläget inte en mellanformats-fotograf men jag är sugen på att utforska den världen också inom en ganska snar framtid, så tror att det ändå är värt för mig med en flatbädd...
 
ANNONS