Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

gabbi_1987

Ny medlem
Hejsan!

Jag har planer på att köpa ett nytt objektiv och det är verkligen rena rama grekiskan + djungeln därute.Jag kan inte påstå att jag är så insatt eller har kunskap om diverse objektiv mer än att jag vet "vidvikel, macro etc."

Just nu har jag en Canon 400D med det tillhörande objektivet. Jag har nu börjat känna att jag vill vidga mina vyer lite. Jag fotar mest människor och porträttbilder och känner att jag skulle vilja ha ett större djup. Sen vill jag ju inte att det ska kosta skjortan för jag är trots allt student..

En fotobok är ett riktigt bra tips, finns många bra.

Ett konkret objektiv råd kan du få av mig iallafall, å det faller på EF-s 60 makro som passar fint till porträtt å detalj bilder av tex smycken.

50 1.4 kan också vara ett alternativ om man vill ännu kortare skärpedjup å den är riktigt fin på bländare 2.0...

Nä, det där med djup begriper inte jag heller, men jag håller med om att EF-S 60 mm f/2,8 macro USM kan fungera utmärkt till porträtt.

ANNONS
Götaplatsens Foto