Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver jag vara rädd för framtida slutar-problem? A7iii

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa begagnad Sony A7iii. Siktar på att hitta en med låg shutter count om möjligt.

Men finns en del artiklar om hur A7iii och dess slutare gått sönder redan vid 10 000 h 50 000 aktiveringar, vilket är långt lägre än de 200 000 som Sony anger den ska klara. Sony blev stämd för detta 2021. En användare påstod att dens slutare dog efter knappa 4900 exponeringar.

Har nån här på forumet nån erfarenhet av kameran och dess hållbarhet och eventuella andra problem?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har ägt många sonykameror och ingen har haft detta problem. Blev förresten Sony stämd? Tror det mest var en supergnällig individ som hörde högt via internet.
Sen finns det såklart kameror som råkat komma förbi QC. Vissa klarar 4900 exponeringar, vissa 2miljoner och andra 50 000.
Tror inte det är något du ska vara orolig över. Men köper man begagnat så är den ju inkörd.

/stefan
 

WeeBee

Aktiv medlem
Har ägt många sonykameror och ingen har haft detta problem. Blev förresten Sony stämd? Tror det mest var en supergnällig individ som hörde högt via internet.
Sen finns det såklart kameror som råkat komma förbi QC. Vissa klarar 4900 exponeringar, vissa 2miljoner och andra 50 000.
Tror inte det är något du ska vara orolig över. Men köper man begagnat så är den ju inkörd.

/stefan
Det var 12 000 namn på stämningen enligt artikeln jag läste. Men om det fick igenom vet jag inte
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det var 12 000 namn på stämningen enligt artikeln jag läste. Men om det fick igenom vet jag inte
USA?
Såg en ”dokumentär” där en snubbe sprang omkring och ville ha underskrifter för att stoppa användandet av dihydrogen monoxide DHMO. Fick nog också massa underskrifter.
Var väl ramaskri om Sony stareater med, men de flesta märkte ingen skillnad.
Skämt åsido. Att köpa begagnat medför att risk. De flesta är nöjda med sina A7III. Av de12000 påstådda påskrifterna om Shutter damage är nog få som själva råkat ut för det. Men vill nog vara med och skrika o gapa.
Hade Sony haft 12000 söndriga slutare så hade vi nog hört på annat sätt.
Artikeln är bara en enda referens. Alla som skriver om detj hänvisar till samma sida.

/Stefan
 
ANNONS