Annons

Behöver lite goda råd, kan inte bestämma mig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Iduns

Ny medlem
Hej

Ny här på forumet. För ett par år sedan fotade jag en hel del med systemkamera.Detta har legat på hyllan ett tag. Jag har alltid min lilla digitalkamera med mig och tar bilder hela tiden. Nu funderar jag att köpa mig en ny kamera. Har två vänner som har varsin Canon G9 dom är super nöjda och det verkar som man får det bästa av två världar. Samtidigt så tänker jag, skall jag investera i en systemkamera???
Är väldigt splittrad i denna fråga. Är lite lat av mig (jobbigt att släppa med sig och allt som kommer med en "stor" systemkamera) men vilka bilder man kan komponera!!

Så till mitt i-lands problem. Någon som kan ge mig en vettig uppfattning på vad ni tror att jag skall satsa på?

Tack på förhand...

Min D-SLR Sony A100 med några objektiv från Sony och Minolta ger utmärkta bilder, - men jag har även en Canon G9.
G9:an ger nära nog lika bra bilder, upp till ISO 200, lätt att ta med sig, väger mindre än A100:an med objektiv.
Vilken kamera som oftast används?
- G9:an!

Det verkar vara så nästan genomgående att det är G9:an som används som oftast. Är du nöjd med bildkvaliten,m.m?

Det går utmärkt att göra bilder med G9:an, men man kan inte göra likadana bilder som med en systemkamera, p.g.a. högre brus och jättestort skärpedjup.

Det låter dock som om du inte skulle använda en systemkamera så mycket, och den bästa kameran är förstås den man använder. Förmodligen är G9 ett bättre alternativ för dig, än en systemkamera som mest ligger kvar hemma.

Lite exempel från en NY-resa med G9: http://www.pbase.com/afe/nyc

/afe

Den ger mycket bra bilder, som jag skrev tidigare.
Det finns ingen motsvarande kamera idag, märkligt nog, ingen konkurrent har något i närheten.
Långzoomarna, skall du tveka inför, om du vill undvika bruset i bilderna, visserligen litet brus, som går att ta bort i ett bildprogram, men deras bildsensorer är mindre än G9:ans, då blir det ofta problem med bruset.
G9:an ligger på gränsen, vid ISO400, börjar det brusa något, men ändå OK..
Jag köpte min G9:a i US för strax under 500 dollar, med 4GB minne och orig.väska, under 3500:-
.
Den går ner i fickan, försök göra det med en D-SLR?

Tack för ditt svar. Tycker att bilderna från NY var jättefina. Det börjar nog inse vart mitt köp lutar åt. Är det "enkelt" att få till bra bilder. Du nämde ngt med ison. Något att säga om detta?

Enkelt?
Hur skall jag kunna veta vad som är enkelt för dig, ha-ha?
G9:an kan "köras" med automat eller med helt manuell "låda"!

ANNONS
Götaplatsens Foto