Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver lite hjälp att hitta ryggsäcken för mig

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag behöver en ryggsäck, har hittills haft en slingvariant och har börjat känna av det i axlarna nu när jag har fotograferat lite mer intensivt.

Jag har med mig två kamerahus(pentax k10-k20) samt objektiven 70-200 2.8 , 17-50 2.8 och ett 50 1.4. Skulle vara bra om det fanns plats för någon glugg till. Har också blixt och annat småplock som batterier etc. Min fråga är vilken ryggsäck som ni rekommenderar till den tidigare nämnda utrustnigen? s´kulle vara fint om det fanns ett fack för andra grejer, ungefär som på lowepros fastpack modeller. Tacksam för svar!

Jag behöver en ryggsäck, har hittills haft en slingvariant och har börjat känna av det i axlarna nu när jag har fotograferat lite mer intensivt.

Jag har med mig två kamerahus(pentax k10-k20) samt objektiven 70-200 2.8 , 17-50 2.8 och ett 50 1.4. Skulle vara bra om det fanns plats för någon glugg till. Har också blixt och annat småplock som batterier etc. Min fråga är vilken ryggsäck som ni rekommenderar till den tidigare nämnda utrustnigen? s´kulle vara fint om det fanns ett fack för andra grejer, ungefär som på lowepros fastpack modeller. Tacksam för svar!

Samma problem för mig. Verkar inte finnas några bra väskor när man har lite mer utrustning. Vill ju att det ska vara hyfstat smidig väska också. Får gärna tipsa om du får några bra svar.

Den ryggsäck som jag varit mest nöjd med är Tamracs Expedition 5 (finns flera större(/mindre smidiga) modelller). Skön(!), välgjord, slitstark, och möjligheter att stuva om invändigt såväl som utvändigt (med Tamracs tillbehörsväskor). Finns ett fack för dator som kan tänjas en del (jag brukar ha regnjacka och vattenflaska där) samt ett bra lösning för att fästa stativ.

LowePro Microtrekker är fantastisk. Jag har haft en i ca 15 år. Har funkat i ur och skur. Ser, eller såg då den stals för något år sedan, fortfarande riktigt fräsch ut.

Den är rätt liten men den rymmer trots det avsevärda mängder prylar. På en Australienresa 2004 packade jag ner:

D100, FM3a, 80-400, 24-120, 12-24, 10.5, en 24, en 50:a, en 35:a en blixt samt filter, ljusmätare, laddare, film etc. Plus lite personliga prylar som jag hade på flyget. Den blev knökfull och TUNG men flygplatspersonalen bryr sig aldrig om mig då väskan ser så liten ut. Så här ser det oftast ut för mig. Jag vägrar att checka in kameraprylar. I alla fall kameror och optik. Om jag måste så hamnar laddare och sladdar i resväskan medan allt annat ligger i min "lilla" ryggsäck. Väl på plats så packar jag givetvis om väskan efter dagens behov. Inte tusan släpar jag runt på allt hela tiden :)

Väskan väger dessutom nästan ingenting tom så när utrustningen är mindre så blir den avsevärt lättare att bära.

Behöver jag säga att jag köpte en ny när min första stals.....

ANNONS
Götaplatsens Foto